Ett etablerat lyxvarumärke som sällat sig till de skickliga klocktillverkarna.
Robb Report träffar Philipe Delhotal, creative director för Hermès Horloger.
Hermès som varumärke behöver ingen introduktion. Namnet är synonymt med lyx, men att man verkat inom klockbranschen sedan 1912 då Emile Hermès tillverkade ett speciellt läderband, kallat ”portoignon” för hans dotter Jacqueline så hon kunde bära sitt fickur på handleden är det få som vet. Att de har högt i tak när det gäller form och färg samt sätter hantverk och kvalitet i första rummet samt blandar det med en skvätt humor gör att deras produkter hamnar i en egen kategori.
1928 sålde Hermès sin första klocka i butiken på 24 Faubourg St-Honoré och först 1978 började de tillverka egna klockor. Klocktillverkningsenheten La Montre Hermès startades samma år och en rad välkända modeller släpptes som Arceau, Clipper, Cape Cod och MODELLEN ARCEAU Petite Lune är en bedårande klocka med en ring av briljanter runt urtavlan som visar himlavalvet.
Heure H H-Hour med epitetet modeklockor. Detta förändrades 2003 i och med lanseringen av en modell med verk tillverkat av Vaucher.
Hermès fortsatte att köpa fler tillverkare av detaljer för urtillverkning, och deras avsikt att bli en seriös utmanare inom klockor har gått i lås. Under de senaste åren har Hermès levererat spektakulära klockor som Arceau L’heure de la Lune och nu senast Hermès H08.
Kan du beskriva Hermès designkod när det gäller klockor?
– Jag har ingen speciell preferens för en given trend. Det som räknas för mig är det kreativa förhållningssättet för att nå slutresultatet. På Hermès följer vi inte trender, vi låter istället kreativiteten sätta tonen.
Hur kom du själv in på klockor?
– Mitt intresse för klocktillverkning började i mycket tidig ålder. Jag brukade ta isär min farfars klockor och denna passion har konstant växt under hela min karriär.
Hur är det att leda det kreativa teamet i ett av de mest prestigefyllda lyxhusen?
– Möjligheten att arbeta inom Hermès är en dröm för alla som – precis som jag – brinner för lyx och vackra föremål av hög kvalitet. Dessutom är målet att göra klocktillverkningen till en tillväxtmotor för Hermès Group en spännande utmaning. Här kan jag dra fördel av att arbeta med andra konstnärliga chefer inom företaget och vi lanserar ständigt nya produkter som visar husets kreativa rikedom. Inspirationen kommer främst ur det extraordinära kreativa Hermès-universumet. Vi har högt i tak och låter humorn finnas med både i arbetet och formgivningen.
Vilka är utmaningarna idag?
– Det är många, men den viktigaste är att försöka förena design med olika tekniskt utmanande begränsningar. Mitt ansvar är att leda ett team av kre- ativa människor, ta itu med nya kollektioner och deras variationer och arbeta med de olika pelarna inom Hermès Horloger: Core collection komplikationer och juvelklockor.
Du började arbeta på Hermès Horloger 2008, vad hade du för vision då?
– Att ge klocktillverkningen legitimitet och komplexitet, särskilt för de serier som i första hand vände sig till män. Sedan dess har vi arbetat med att bygga vidare på ett unikt territorium med komplikationer och klockor som är annorlunda. Jag hämtade då – och gör fortfarande – inspiration från Hermès DNA både när det gäller färger och former. Svårigheten med att komma in i ett hus som Hermès är att kunna ta till sig och suga in dess koder. Ibland är de svåra att fånga, de är subtila med elegans, unicitet och fantasi samt tar ofta kunderna med häpnad.
Hermès H08 är en sportklocka i den andan och i år släpptes Hermès H08 Chronograph. Hur länge har ni arbetat på den?
– Det kom ganska sent. Det var inte direkt så att vi hade tänkt oss en kronograf. Men när vi väl bestämde oss för att introducera den första komplikationen till linjen, blev det uppenbart att det skulle vara en kronograf men på ett villkor: att den skulle respektera den ursprungliga designen av Hermès H08. Därför har vi utvecklat monopushern. När man ser den på långt håll ser det ut som ”en vanlig Hermès H08”. Vi ville behålla den här estetiska koden.
Vad är framgången med Hermès H08?
– Det är en urban klocka med sportig karaktär, samtida och passar alla generationer. Den är avslappnad och har lite fantasi. Formen är viktig, varken rund eller fyrkantig, med en egen identitet. Jag tror att det är i linje med Hermès identitet – en sann personlighet.
Finns det planer på en mindre klocka för dam?
– Nej, men fler och fler kvinnor vill bära den här klockan och det är därför vi utvecklar ett kortare band.
Konklusion: Det är dags att ta Hermès på allvar som urmakare. Man kan dela upp anledningarna i tre kategorier: urverk, design och image.
Text: Britta Rossander