Beonds mål är en upplevelse snarlik den på ett privatjet.
Att flyga till Maldiverna från Zürich, Riyadh och München låter kanske inte som en genomförbar flygrutt för de flesta amerikanska resenärer. Den fantastiska önationen är i första hand en semesterort för Europa, Afrika och Asien, men lite väl långt för de flesta amerikaner. Beond Airlines kan mycket väl vara en mall för ett äventyrligt amerikanskt flygbolag som letar efter en ny affärsmodell. Baserat i Maldivernas huvudstad, Malé, tror det nystartade flygbolaget att de hittat en perfekt plats mellan business class och business jetplan.
Amerikanska företag som XO, Aero och JSX säljer individuella platser för utvalda rutter, och Four Seasons har konfigurerat sina flygplanskabiner med gott om plats för veckolånga resor till sina medlemmar. Beond har ett annat tillvägagångssätt, med 44 liggande säten i företagets enda Airbus A319, som för närvarande omfattar dess flotta. I den kommersiella flygplansversionen har A319 110 till 156 sittplatser.
I Beonds kabin är sätena i par på båda sidor av gången, men förskjutna för att passa den liggande konfigurationen. Förutom det extra utrymmet är sovplatserna en bonus för sina långdistansflyg genom natten, jämförbara med att flyga från New York till Milano eller Los Angeles till Costa Rica.
Efter att ha lanserats i november 2023 planerar Beond att utöka sin flotta till sju flygplan under 2025, då planerar man att få leverans av en större Airbus A321 följt av A321neos med längre räckvidd. “Vi betraktade Boeing 737 som ett alternativ”, säger Tero Taskila, VD och medgrundare av Beond, till Robb Report. “Men flygkroppen på A320 är rymligare och A321 har mer räckvidd i en konfiguration med lägre densitet.”
Med hjälp av flygbolagen delar Beond också in sina prisklasser i tre kategorier: Delight, Bliss eller Opulence. Det billigaste priset, Delight, har en tilläggsavgift på 25 USD för val av plats och inkluderar inte tillgång till flygplatsloungerna för båda destinationerna. Bliss inkluderar båda dessa alternativ. Opulence har alla dessa förmåner, plus en privat transfer, ett mer generöst bagageutrymme, gratis ombokningar och, från och med juli, användning av en Apple Vision Pro.
Priserna tur och retur från Zürich till Malé varierar mellan 2 205 USD i Delight under lågsäsong till 4 090 USD under högsäsong i Opulence. Med tanke på de billigaste businesspriserna tur och retur från Zürich till Malé i jämförelse med konkurrenter som Emirates, Etihad och Qatar, som börjar på cirka 4 200 USD, även under lågsäsong, är Beonds erbjudande något av ett fynd. Det är väldigt billigt med tanke på att ett privat charterjet skulle kosta 20 gånger så mycket.
När jag gick ombord med en Bliss-biljett i Zürich hade jag ingen aning om vad jag skulle förvänta mig av ett flygbolag som marknadsför sig som “världens första lyxiga fritidsflygbolag”. ”Kabinen är annorlunda”, noterade Taskila i vårt samtal. “Vi försökte skapa en framstående hytt i stil med privatflyg som inte direkt är jämförbar med business class.”
Det finns faktiskt fler likheter med business class i Beonds 2-2 kabinkonfiguration än layouterna för de flesta affärsjetplan. Det är definitivt inte en privatflygsupplevelse, även om kvaliteten på servicen och maten kan gå hand i hand med många charter och till och med vissa fraktionsleverantörer. Och det extra utrymmet är dramatiskt jämfört med ett konventionellt flygplan.
Jag hade förmodligen också en mer privat upplevelse än den typiska Beond-flygningen, eftersom jag bara var en av sex passagerare på flyget från Zürich, med bara fem på returflyget. Jag föreställer mig att en full flygning skulle ha fått flygvärdinnorna att klättra, snarare än att vänta på mig mestadels av tiden.
Hur var upplevelsen? Överlag väldigt trevlig, med tanke på att det var en 11 timmars lång flygning. Det var några dalar som före avresan i Malé, som inkluderade tid i den trötta, föråldrade Leeli-loungen (som kommer att ersättas av en Beond-lounge när den nya terminalen är klar.) Å andra sidan var jag den enda passageraren i den Aspire-drivna loungen i Zürich, och gjorde det mesta av Champagne à la carte-middagen.
De nödvändiga bränslestoppen i Dubai är också störande för alla som försöker sova igenom, men företaget säger att A321neos med längre räckvidd kommer att eliminera det. De tvingar dig dock inte att gå av planet, som andra internationella destinationer.
Servicen var professionell och personlig, med viss flexibilitet tack vare det låga antalet gäster. Kabinpersonalen lät mig ändra min frukost från strax efter avgång från bränslestoppet till före ankomst i Zürich, vilket bidrog till en förlängd sömntid. Mina Frittatas var mycket bättre än frukosten på de flesta förstaklassflyg jag har tagit, även om snabbkaffet inte var i nivå. Den maldiviska hummermiddagen på returflyget konkurrerade med 5-stjärniga resorter jag har bott på, och var mycket bättre än hummern jag hade på en annan flygning nyligen med Singapore Airlines Suites.
Sätena var bekväma, även om de kunde ha använt justerbara nackstöd, men de mjuka kuddarna och sängkläderna ger extra poäng. Jag provade båda sätena: de vanliga sätena med smalare fotutrymme och de åtta “ottoman” sätena med mer utrymme för att sträcka fötter och ben. Istället för skärmar på ryggstöden valde Beond iPads vid varje säte, med trådlösa Bose-hörlurar. Innehållet är mestadels arabiskspråkiga filmer och musik, med begränsade alternativ för västerlänningar. Jag skulle ge den totala upplevelsen 4 stjärnor av 5. Taskila säger att de kommer att justera detaljer framöver.
Beond planerar att utöka sina rutter till Milano, Dubai och Bangkok senare i år, med mål att flyga till Kina och Australien. På lång sikt planerar man att lägga till nav bortom Maldiverna och flyga till andra semesterorter som Karibien. Vilket väcker frågan: Varför använder inte ett amerikanskt nystartat företag denna affärsmodell för den amerikanska marknaden och flyger till Karibien på vintern och Europa eller Hawaii på sommaren?
Av: DANIEL ROSS