Ferrari hyllar V12-motorn genom att lansera en helt ny modell som har fått det härliga namnet, 12 cylindrar på italienska. En otroligt vacker och elegant Ferrari, 12Cilinidri, som Robb Report tittat på i italienska Maranello, Ferraris legendariska säte.
Det här är en modell som kommer att gå till historien med sin fantastiskt läckra design och legendariska motor med gedigen historik som sträcker sig från 1947 när Ferrari lanserade den första V12:an. Efter det har motorn hyllats och vidareutvecklats och relanseras nu i och med nya 12Cilindri. Att de väljer att satsa på en modell med den maffiga frontmonterade V12-motorn är något alldeles extra. Den är på 6,5 liter och levererar 830 hk med ett maximalt vridmoment på 678 Nm. 0-100 km/h som sker på bara 2,9 sekunder och den maximala hastigheten är 340 km/h. Så det är en otroligt kraftfull och läcker modell Ferrari har tagit fram.
Och den här bilen är för de som älskar V12:an, med extrem sportighet men också med fantastisk elegans. En bil för riktiga finsmakare. Inspirationen till 12Cilindri är tagen från deras Grand Tourers från 50- och 60-talet.
Ivriga och mycket förväntansfulla, sitter vi journalister i det stora presentationrummet i företagets designcentra som ligger mitt i området av fabriken i Maranello och där de vanligtvis även har de stora interna presentationerna på företaget. Mobiler och kameror är ordentligt inlåsta, eftersom det här tillfället är en förhandsvisning för en noga utvald press från hela världen.
Det är fyra års arbete som de nu äntligen får visa upp för världen. Mycket arbete har lagts ned på att utveckla motorn som nu är lättare än tidigare och med reducerad friktion i motorn och dessutom är den sammansatt med en 8-växlad dubbelkopplingslådan DCT som tidigare var 7-växlad. Och växellådan har ingen ljudförstärkning utan ljudet är helt naturligt vilket det självklart ligger många timmars gediget arbete bakom med kalibrering för att få till det rätta soundet. Eftersom detta var en statisk visning så fick vi inte höra motorljudet live men däremot spelades det upp i ett videoklipp under presskonferensen. Och det går inget annat att säga att det är ett alldeles speciellt ljud från deras V12-motor som är så härligt vasst och elegant med tillhörande distinkta och oerhört snabba växlingar som tillsammans framkallar gåshud.
Chassit är nytt, det är styvare och hjulbasen är kortare. Och en mycket intressant och rolig detalj är den aerodynamiska vingen som åker upp automatiskt. Den är delad i två partier, i en form av en trekant på vardera sidan av bilens bakdel. Det var inget som visades på plats men däremot fick vi se det digitalt under presentationen. En speciell och riktigt läcker detalj som blir väldigt tydlig för den här modellen.
Flavio Manzoni, Ferraris designchef berättar att den här modellen är född ur en dröm. Den är modern men samtidigt traditionell i sina former som toppas med en futuristisk stil där designavdelningens största utmaning var att få till de perfekta proportionerna. Bilen har många läckra detaljer med maffig front och häftig takdesign. Och för att titta på den vackra motorn, öppnas motorhuven åt andra hållet.
Modellen kommer också att lanseras i Spider-utförande vilket också är otroligt läckert. Den här modellen visar verkligen att, som Ferrari själva berättar, att varje dag är full av dramatik, vi utmanar ständigt oss själva för att hela tiden skapa något bättre med vårt hantverk och DNA. Och det bevisar de verkligen med nya 12Cilindri, som är passionerat häftig och bär på en gedigen historik med sina former och V12:an. Man kan nästan ta på deras känsla av stolthet som de förmedlar under presskonferensen av modellen. Presentationen genomfördes under en mycket avslappnad stämning där vi som inte talar italienska var riktigt ivriga på att lära oss att uttala namnet rätt och de såg gladeligen till att vi fick orden att ligga rätt i munnen.
Av: Mia Litström