Fem av säsongens mest intressanta nyheter har presenterats i Medelhavet, och varje yacht har sina egna nyskapande tekniska och designmässiga lösningar.
Att provköra en bil är en ganska enkel procedur, men att hitta den rätta båten är en betydligt större utmaning. Den här artikeln kan vara till god hjälp. Här presenterar vi de första testerna av några nya modeller, från Dominators 35 fots Midi Ilumen M35 till 171-fotaren Baglietto T52. Varje båt har valts ut inte enbart för att den är ny på marknaden, utan för att den representerar nytänkande i branschen – allt från den senaste tekniken för framdrivning till effektivare skrov eller nyskapande inredning.
BAGLIETTO / T52
Vi går ombord på Bagliettos nya T52 på varvet i italienska La Spezia och imponeras genast av den 130 kvadratmeter stora flybridgen, enligt uppgift den största någonsin på en 171-fotare, med en uppfällbar trappa till fördäcket. Även värt att nämna är de fem generöst tilltagna sociala ytorna på det Francesco Paszkowski- designade däcket. Interiören är formgiven av Margherita Casprini som har matchat golv i mörk ek med teak och Botticino-marmor för en smakfull estetik med accenter av rostfritt stål.
Till havs utmärker sig fartyget genom Bagliettos första hybrid- framdrivningssystem. Båten glider fram genom hamnen i 10 knop utan vare sig motorvibrationer eller generatorljud, samtidigt som man kan skifta till full dieseleffekt på ett ögonblick. De dubbla MTU 16V2-motorerna erbjuder en toppfart på 17 knop med en räckvidd på cirka 2 000 sjömil, och i dieselelektriskt läge växer räckvidden till hela 5 500 sjömil. T52 kan även ligga för ankar i elektriskt läge och förse alla system med 23 kWh ström i 10 timmar.
– Julia Zaltzman
DOMINATOR / MIDI ILUMEN M35
Den brittiske poeten Lord Byron har kallat den fjordliknande Kotorbukten i Montenegro ”världens vackraste möte mellan land och hav” – en lika idyllisk som idealisk plats för att testa Dominators nya Midi Ilumen M35 med en prislapp på 1,3 miljoner dollar, en yacht som det italienska varvet har designat som en lillasyster till en klients 90 fots Ilumen 28M. Att man kallar den en 35 fots ”minisuperyacht” låter kanske pretentiöst, men detaljerna har en nivå på kvaliteten som man förväntar sig av en äkta yacht – handbyggda teakdäck med inslag av blankpolerat rostfritt stål och en chict ”bakvänd” vindruta. Invändigt finner vi Astana Gray- marmorytor och handsydda Alcantara-innerväggar. När det gäller prestanda imponerar M35 med en toppfart på 37 knop, tack vare dubbla 300 hästkrafters Volvo D4 turbodieslar som ger en räckvidd på 300 sjömil i en marschfart på 22 knop. M35 har fina egenskaper så länge det inte råder alltför grov sjö, med klart godkänd precision i styrningen. En Midi som tillverkaren med gott samvete kan räkna som en Maxi.
– Howard Walker
80 SUNREEF / POWER ECO
Ett verkligt genombrott när det gäller helelektrisk motoryacht- design. 80 Sunreef Power Ecos dimensioner (80 x 39 fot) skapar en luftig interiör med liknande användbar yta som hos många 100-fotsmodeller. I stället för att behöva uppsöka en laddstation för att tanka elektroner förlitar sig 80 Eco på dubbla stötsäkra solpaneler över hela katamaranen – på samtliga ytor som absorberar solljus – för att ladda de 330 kWh batteribankarna som är kopplade till dubbla 180 kilowatts elmotorer. Katamaranen med fyra kabiner har även ett smart energisparsystem som övervakar funktioner som till exempel dess energisnåla luftkonditionering. På vattnet är 80 Eco njutbar, tystgående – och långsam. I 8 knops fart kan man köra i åtta timmar och räckvidden är 64 sjömil. Topphastigheten är 12 knop, men Sunreefs representanter ville inte riktigt ge några exakta svar på frågor om hur länge en laddning räcker i den farten.
– Med eldrivna båtar handlar det mer om watt än om knop, sade vår kapten. För de som lider av räckviddsångest har Sunreef nyligen presenterat nya 77 fots Ultima som har en mer slimmad design och dieselelektrisk framdrivning.
– Julia Zaltzman
RIVA / 82 DIVA
Det finns inte många upplevelser som kan mäta sig med att köra en Riva på full gas längs franska Rivieran, vilket är precis hur vi fick bekanta oss med nya 82 fots Diva. Modellen motsvarar alla förväntningar på märkets muskulösa profil och sportiga upplevelse – 26 knop med de nya uppdaterade 1 900 hästars MAN V12:orna och full tank. (Med betydligt mindre bränsle i tanken kan man komma upp i drygt 30 knop.) Trots att den väger 85,4 ton uppför sig Diva som en dagbåt, och förmedlar en smittsam livsglädje när man pressar den lite hårdare.
Blankpolerat italienskt wenge-trä ger inredningen ett sofistikerat och modernt intryck, men interiören är allt annat än traditionell. Ett antal speglar reflekterar det naturliga dagsljuset och ger en lekfull lustiga huset-känsla. Utvändigt handlar allt om väl tilltagna öppna ytor. Utfällbara plattformar breddar aktern med tre meter, medan flybridgen med sina 40 kvadratmeter är den största i sin klass. Det finns till och med en lounge på fördäcket, där vi gärna slappnar av efter att ha lämnat förarplatsen.
– Kevin Koenig
WALLYWHY / 150
Wallys powerboats är kända för att vara slanka skapelser med imponerande prestanda och futuristisk formgivning. Nya Wallywhy 150 avviker ordentligt från den sinnebilden med sitt extremt breda skrov. Ändå klarar den en toppfart på 22 knop, inte illa för en 79-fotare som väger 93,6 ton. Under vår testkörning utanför Venedig var det framför allt två intryck som stod ut. Dels den anmärkningsvärt tysta gången, till och med i aktersalongen med de tredubbla Volvo IPS 1350-motorerna strax intill. Dels den innovativa interiören med den huvudsakliga loungen i fören omgiven av glasrutor i en 270 graders halvcirkel. Utvändigt finns det gott om ytor för att umgås eller ägna sig åt vattensporter. Faktum är att yachten är designad för att kännas som en lyxvilla med strandtomt, och gången är så stabil att man nästan känner sig som om man vore på torra land tack vare Humphree- stabilisatorer och en Seakeeper 26 Gyro.
– Giacomo Barbaro
Text: Michael Verdon
Foto: Baglietto T52: M. Paradisi; 80 SUNREEF power ECO: Richard Taranto; Wallywhy150: Gilles Martin-Raget