Vill du uppleva en helt ny dimension av livet ombord? Ta en titt på den nya generationen yachter där trenden går mot maximalt rymliga interiörer.
Att storleken har betydelse i yachtingvärlden är knappast någon hemlighet, men för en framåtblickande ny generation båtbyggare är det vad som finns på insidan som räknas. Att maximera de invändiga utrymmena har blivit prio ett för många tillverkare. Ferretti Yachts 1000, Princess X95, Benetti Oasis, Wally WHY200, Sanlorenzo SX112 och Azimut Grande Tri-Deck – samtliga introducerade det senaste året – konkurrerar med större custombyggda superbåtar i konsten att öka antalet praktiskt användbara invändiga ytor.
”X95 har 40 procent mer utrymme invändigt än en genomsnittlig yacht”, säger Richard Dart, chefsdesigner på Princess. ”Ett 95 fots fartyg kan få plats i de flesta hamnar, och när man ökar de invändiga måtten med 40 procent så tilltalar det kunder som kan tänka sig att bo ombord på sin båt mer eller mindre på heltid.” Men att samtidigt behålla graciösa yttre linjer är absolut inte enkelt. ”Det var den största utmaningen”, säger Dart. ”När vi ökade den invändiga volymen arbetade vi med estetiken över hela båten, med lösningar som en horisontell däcklinje som löper hela vägen från för till akter för att reducera intrycket av höjd.”
”Det övre däcket har en vacker formgivning och användandet av generösa glasytor ger ett sobert intryck”, säger Pininfarinas yachtdesignchef Daniele Mazzon som har haft ett tätt samarbete med Princess för X95:s exteriör. ”Målsättningen var två stora däck samt en flybridge och lounge som man skulle kunna förvänta sig på en betydligt större superyacht, och med elegant svepande linjer.”
Men att skapa större rymd handlar inte bara om att utöka de redan befintliga ytorna utan även att skapa helt nya. Som till exempel SX112:s rymliga och ljusa salong eller det stora akterdäcket på Ferretti 1000. ”Vi såg interiören som ett tredimensionellt pussel och flyttade omkring takhöjder och väggarnas placering för att utnyttja varje kvadratmeter så effektivt som möjligt”, säger Richard Dart om X95.
Men alla är inte lika imponerade av den nya rymliga generationen yachter. ”Den typen av design är inte alls i min smak”, säger den mycket erfarne italienske yachtformgivaren Tommaso Spadolini. ”Sådant riktar sig till kunder som bara bryr sig om stora utrymmen men inte tänker på båtens prestanda. Det är samma sak som vi har sett inom bilindustrin”, säger han med en fnysning som signalerar att han knappast ser den jämförelsen som någonting positivt.
Designern Philippe Briand hål- ler med om att det finns en risk att man flyttar fram gränserna för långt. ”Kompromisserna man tvingas göra för de större invändiga måtten innebär sämre manöverduglighet och mindre komfortabel gång till sjöss.”
”Den här trenden är här för att stanna”, hävdar däremot Bart Bouwhuis, kreativ ledare på den nederländska designfirman Vripack, och förklarar att ”med yngre köpare har definitionen förändrats om vad en yacht ska vara.” Målet idag, säger han, är inte att förflytta sig från punkt A till B utan att få nya upplevelser. ”Den yngre generationen vill ligga för ankar i några dygn för att dyka och snorkla med familjen. De vill ha ett flytande hem.”
”Kompromisserna man tvingas göra för de större invändiga måtten innebär sämre manöverduglighet och mindre komfortabel gång till sjöss.”
Richard Dart på Princess säger att konceptet med rymlig interiör kommer att inkorporeras i företagets nya X80, medan Ferretti Groups VD Stefano de Vivo säger att modell 1000 kommer att följas av mindre varianter. Bart Bouwhuis tror att de rymliga interiörerna kommer att bli vanligast på stora superyachter på under 500 ton. Över den gränsen räknas det i många länder inte som fritidsbåtar längre, då gäller andra regler för tyngre fartygstrafik.
En bonuseffekt av den nya designtrenden är en större tyngdpunkt på det estetiska. ”Om konceptet är kraftfullt och den yttre skönheten matchar inredningen så bildar det en vacker helhet”, säger Philippe Briand. ”Åtminstone i ägarens ögon.”