Tack vare en avancerad autopilot erbjuder ACH160 inte bara överdådig komfort utan även en känsla av total trygghet.
Du kommer att glömma den rymliga kabinen, den låga decibelnivån och bekvämligheten i de mjuka skinnfåtöljerna. Du kommer definitivt att glömma de 68 patent som har hjälpt till att utforma dagens helikopterdesign. För till och med i ACH160, världens mest lyxiga helikopter, glömmer man alla finesser när man befinner sig i fritt fall och Medelhavets blå vatten rusar upp mot dig med obeveklig hastighet. Men i det ögonblicket gör ett av de 68 patenten vad de ska i recovery-läget stoppar autopiloten fallet och får helikoptern tillbaks på rätt köl. Det är en imponerande uppvisning av teknologi för Airbus mest avancerade affärshelikopter som ska börja levereras till kunderna under 2022. Airbus bjöd in Robb Report till en pressträff i Monaco för att få uppleva nya ACH160.
”Detta är den senaste av en ny generation helikoptrar som har designats utifrån passagerarens perspektiv”, säger vår testpilot Olivier Gensse som har följt H160, standardversionen av ACH160, sedan programmets start. Han berättar entusiastiskt om den slimmade flygkroppen, den rymliga kabinen med 132 centimeters takhöjd, de extra stora glasrutorna och den låga vibrationsnivån.
Under fritt fall-övningen där helikopterns dykhastighet snabbt ökar trycker Gensse två gånger på en knapp på manöverspaken som ser till att helikopterns automatiska ”recovery mode” blixtsnabbt tar över kontrollen och får oss tillbaka i vågrätt läge. Gensse genomförde även en övning med flygning under starkt begränsade siktförhållanden.
”Helikopterolyckor orsakas ofta av den mänskliga faktorn, särskilt i maskiner som är komplicerade att manövrera”, säger Gensse. ”Vi designade Helionix 3-systemet så enkelt och intuitivt som möjligt, med instrument som bara visar den nödvändigaste informationen. Det handlar om att renodla pilotens arbete så att man slipper hålla reda på hundra olika knappar på instrumentpanelen.” ACH160 kan även lyfta automatiskt och har ett system som undviker kollisioner, båda delarna tack vare ”en hel massa ny teknologi” enligt Frédéric Lemos, VD på ACH, som tillägger: ”Vi har provflugit tre prototyper och satsat enormt många flygtimmar på projektet.”
Vi fick även chansen att uppleva ACH160:s mer civiliserade sida, på en flygtur över hamnen i Monte Carlo där Monaco Yacht Show just pågick för fullt. Det låg nära till hands att fantisera om att landa på någon enorm superyacht. Vibrations- och decibelnivåerna var verkligen låga, speciellt i jämförelse med en A125 i Las Vegas som vi testade några veckor senare, och den större helikopterns ”Executive Cabin” bjöd på en helt annorlunda upplevelse – som att jämföra en Maybach-limousin med en koreansk småbil. Och även om beställaren av just det här exemplaret hade valt den rena, affärsmässiga interiören ACH Line så finns det andra alternativ att välja på.