Husdjur är välkomna på de flesta affärsjets och charterbolagen kan ofta även hjälpa till med logistiken mot en extra avgift.
Privatjetbranschen har fått ett uppsving med en helt ny kategori kunder. ”Folk reser för längre tidsperioder och ofta till ett andra hem”, säger Lezlea List, försäljningschef på XO, ett charterbolag baserat i Fort Lauderdale, Florida. ”Ofta tar de med sig sina husdjur.” Aerial Jets bokade nyligen en charterresa på en Gulfstream IVSP, en transatlantisk affärsjet med plats för 16 passagerare, bara för att en klient skulle kunna flyga sin hund från Miami för att möta honom i New York.
Sådana historier blir allt vanligare. Siffror från två av de största flygbolagen ger en uppfattning om den nya boomen: NetJets som flög 20 000 husdjur 2019 välkomnade 4 000 fler husdjur 2020 trots att avgångarna var färre. VistaJet rapporterar en 86-procentig ökning i antalet fyrbenta passagerare från september 2019 till september 2021. Företaget berättar att det främst handlar om hundar men även fåglar och till och med kaniner. Antalet katter i luften ökade med 357 procent från 2019 till 2020.
Flygoperatörer har anpassat sig med nya regler. Husdjur är välkomna på de flesta affärsjets och charterbolagen kan ofta även hjälpa till med logistiken mot en extra avgift. ”Det varierar”, säger Joel Fenn, president för Miami-baserade Air Charter Service. ”Det kan vara en fast avgift på upp till några hundra dollar, medan andra bara tar en avgift för extra städning.”
XO väger djuren, och alla husdjur som väger mer än 15 kilo måste ha ett eget säte (och biljett) för start och landning. För vissa raser krävs munkorg, och alla hundar och katter måste vara vaccinerade komplett med veterinärintyg. NetJets och VistaJet erbjuder service som naturligt djurgodis och uppfräschning av pälsen efter flygturen. NetJets nya Instagramkonto NetPets visar bilder på husdjur ombord på flygplan vilket har satt ytterligare fart på den nya trenden. ”Att visa bilder på hundar i luften gör en stor skillnad”, säger Fenn. ”Det är något folk inte inser att man kan göra förrän de ser det med egna ögon.”
VistaJet har utökat sitt Vista-Pets-program till att inkludera utbildning för drygt 200 i kabinpersonalen i första hjälpen för husdjur samt kurser i hur man handskas med djur. Dessutom finns samarbeten med djurvänliga hotell och transportföretag, man erbjuder hand gjorda sovkorgar, leksaker och till och med – tro det eller ej – en fyra veckors ”Fear of Flying”-kurs som ska hjälpa nervösa husdjur att acceptera att flyga.
Men precis som med mänskliga resenärer gäller det att välja ett plan som matchar husdjurets behov. ”Ägare bör vara specifika när de bokar ett visst flygplan”, säger List. ”Challenger 300 har till exempel ett rymligt platt golv som är perfekt för storväxta hundar.”