Testflygningar världen över med Falcon 6X inleds i juni, samtidigt som produktionen av de första Falcon 10X har kommit igång.
Dassault Aviation planerar att utsätta sin senaste affärsjet Falcon 6X för en serie stenhårda tester. Med början i juni kommer de första produktionsexemplaren (tre testprototyper har flugit sedan mars 2021) att ge sig på en 150 timmars resa med 40 stopp runt halva jordklotet.
Det handlar inte om att skapa publicitet. Planen kommer att vara bemannade av ingenjörer och tekniker som ska finslipa detaljer som satellittelefoner, luftkonditionering, utrustningen i kabinen och de alltid lika viktiga vakuumtoaletterna.
Alla planens olika system ska testköras i skarpt läge. Dassault kallar flygningarna en utmaningsturné – ett bevis på planens tålighet och driftsäkerhet långt över kraven som ställs för typgodkännande. Besättningarna kommer att flyga non-stop från Paris till USA:s västkust och från Sao Paulo tillbaka till Frankrike nattetid över mellersta Atlanten. Vissa dagar kommer att innebära sex eller sju kortare flygturer.
Planen kommer att stekas under Mellanösterns sol i sommar, därefter flygas på låg höjd över öknen för att testa luftkonditioneringens max-
imala kyleffekt. Raka motsatsen till den gångna vinterns testflygningar i Iqaluit, Kanada, där kvicksilvret gick ner till minus 37°C.
Dassault har beslutat sig för att leverera ett stryktåligt och kompetent plan. Vad skulle man annars vänta sig från tillverkaren av jaktplanet Rafale? Företaget vill inpränta hos kunderna att komforten och lyxen samexisterar sida vid sida med teknologier hämtade från den militära delen av verksamheten. Bland dessa finns avancerade fly-by-wire-system, allseende ljusförstärkningssystem för flygning i alla tänkbara väder, och militära säkerhetssystem som bränsletankar som är skyddade mot gnistor av statisk elektricitet. Det är en unik ambitionsnivå som siktar mot att erbjuda civila versioner av jetjaktplan – som samtidigt känns som flygande lyxhotellsviter.
–
Falcon 6X med 10 200 kilometers räckvidd är ett utmärkt exempel på denna filosofi. 6X har designats för komfort på långa sträckor med den högsta och längsta kabinen i sin klass; 1,98 meter hög och 2,58 meter bred. Faktum är att fram till att den större 10X kommer i produktion kommer den att regera som den affärsjet som har den största kabinen, och låter kunderna inreda interiören för att kunna korsa ett stort antal tidszoner med överlägsen komfort.
Planet har nyligen genomgått dykningstester i höga hastigheter som har varit nära att spränga ljudvallen. 6X har en maximal marschfart på Mach 0.90, men klarar upp till Mach 0.97. Dassaults testpiloter är vana vid att flyga militära överljudsjaktplan och de gör det med total precision. Under högfartstesterna rollar piloterna i en 110 graders dykning och accelererar till önskad hastighet, och rollar därefter i motsatt riktning för att kontrollera att de vibrationsdämpande systemen fungerar även under dessa extrema förhållanden. Lite mer än en vanlig dag på jobbet, även för testpiloter!
Certifieringsteamet har hittills flugit modellen i mer än 800 timmar, från den långsammaste möjliga hastigheten (planet kan gå in för landning i bara 200 km/tim) till den högsta. De har utfört luftakrobatik med alla tänkbara kombinationer av vikt och balans, landat i hård sidvind och medvind, mätt variationer i ljudnivå och temperatur i kabinen, och utfört hundratals andra tester.
Deras slutsats är att 6X har fantastiska flygegenskaper, även jämfört med andra Falcon-modeller. 6X har det mest avancerade fly-by-wire-systemet i en Falcon hittills, så det är inte underligt att piloterna är lyriska. En nyhet är ett hjälpmedel som kallas flaperon och hjälper till med de branta inflygningar som krävs på vissa flygplatser.
I december 2021 flög planet i en vecka från Dassaults hemmabas Paris-Le Bourget FBO där det tankades med en blandning av standardbränsle och hållbart miljöflygbränsle (SAF) från Total Energies. 6X kan drivas med upp till 50 procent SAF. Hållbarhet och miljötänk har blivit allt viktigare för många av Dassaults kunder.
Ett femte plan befinner sig på Dassault Aviations ”Completion Center” i Little Rock, Arkansas, för att utrustas efter den första beställarens specifikationer. Ett testplan har just flugit till Colorado där det kommer att starta och landa på Tellurides flygplats på 2 677 meters höjd över havet. Det är det avslutande testet av kabinens lufttryckssystem, och samtidigt en möjlighet att utvärdera planets egenskaper på en av världens högst belägna flygplatser.
–
Samtidigt är formgivningen och detaljerna nästan kompletta för 10X, världens odiskutabelt största och mest avancerade affärsjetplan. 10X har utvecklats för att konkurrera i det absolut högsta segmentet av affärsflygmarknaden, med en räckvidd på 13 900 km och en maxhastighet på Mach 0.925. Kabinens dimensioner skapar nya möjligheter för specialdesignade interiörer där passagerarna kan känna sig som hemma på flygresor upp till 15 timmar. Till exempel kan bakre salonger av olika längder designas och utrustas med en verklig queen-size- säng, vilket inte är möjligt i andra långdistansjetplan. Mellanväggar i kabinen kan placeras på de avstånd beställaren önskar för att skapa till exempel ett extra stort måltidsutrymme eller ett intimt litet TV-rum med en pop-up- flatscreen mitt emot en divan.
10X kabin är två decimeter bredare än marknadens näst största kabin, vilket råkar vara 6X, och takhöjden är marknadsledande 2,03 meter. Den totala kabinvolymen är cirka 15 procent större än konkurrenternas.
Trots sin storlek kommer 10X att upprätthålla Falcon-traditionen att möjliggöra landningar på små och utmanande banor som till exempel London City Airport.
10X har ytterligare möjligheter inbyggda i sina digitala kontrollsystem. Trots att planet är tvåmotorigt har det bara en Smart Throttle som förenklar effektuttaget. Systemet är hämtat från Rafale-jaktplanet och skyddar bland annat mot plötslig turbulens.
10X kommer att drivas av kraftfulla Rolls-Royce Pearl 10X-motorer, de nyaste och mest bränsleeffektiva i Pearl-familjen. Den första motorn har redan provkörts i 1 000 timmar i en testbänk, och har även körts på 100 procent hållbart miljöbränsle. 10X kommer att bli det första plan som går att driva med 100 procent SAF-bränsle.
De första 10X-vingarna med flera komponenter är redan i produktion. Många av systemen – bränslematning, hydraulik, avgasrening med mera – genomgår preliminära tester. Slutmonteringen av planen på Dassaults produktionsanläggning i Bordeaux-Mérignac inleds 2023, och Dassault räknar med att kunna börja leverera sin nya flaggskeppsmodell under 2025.
Planen kommer att vara bemannade av ingenjörer
och tekniker som ska finslipa detaljer som satellittelefoner, luftkonditionering, utrustningen i kabinen och de alltid lika viktiga vakuumtoaletterna.
Text & bild: Dassault Aviation