Flygplansutveckling från ax till limpa

Från koncept till färdigt jetplan – att ge en ny affärsjet luft under vingarna är definitivt inget litet projekt.

Att utveckla en ny modell av privatjet tar många år. Närmare bestämt 16 år när det gäller den nyligen introducerade (men ännu inte färdiga för leverans till kund) Gulfstream G400, och bara under förutsättning att allting går som planerat från start till mål. Det har bland annat med timing och marknadspositionering att göra – G400:s större syskon G500 och G600, som till cirka 80 procent består av samma delar, började också planeras 2009 men certifierades 2018 och började levereras till de första beställarna 2019 – men det är ändå en väldigt lång resa. Här berättar vi om hur tidsschemat ser ut för en efterlängtad ny modell.

2009

Koncept

För Gulfstream börjar planeringen för en ny familj jetplan med en marknadsundersökning för att ta reda på vad köparna vill ha, därefter intervjuar man sina kunder för att besluta sig för det bästa sättet att nå målet. 2009 var det tydligt att det saknades mindre plan med tillräcklig räckvidd för att flyga mellan kontinenter och med hygglig marschfart. Alltså började man skissa på G400 som skulle få en räckvidd på 780 mil, en rymlig kabin med samma bredd som G500 och G600 och samma marschfart på Mach 0.85.

Andra förbättringar är också resultatet av kundundersökningarna, som dess inredningslayout, ergonomiska säten och lufttrycksreglering på låga flyghöjder. ”Vi skapade G400 för att fylla ett tomrum på marknaden”, säger Mark Burns, CEO på Gulfstream Aerospace. ”Det hade inte kommit en ny design i den kategorin på 20 år.”

2009 – 2014

Preliminär design

Företaget konsulterar en kommitté som framför önskemål från kunderna på en rad specifika områden, från luftreningssystem till fönsterstorlek.
På så sätt skapas en preliminär designidé som blir utgångspunkt för formgivare och ingenjörer. För en process som kommer att ta tiotusentals arbetstimmar i anspråk ser man till att tänka igenom de viktiga första stegen mycket noga.

2019

Kritisk designanalys

”Resultatet av utvärderingen av designen representerar planet vi kommer att bygga”, säger Burns.

På det här stadiet, berättar han, ”är ingenjörerna färdiga med sitt
jobb och vi vet exakt hur mycket varje komponent väger och vi vet planets räckvidd, stigningsförmåga, bromssträcka och liknande siffror.” Dussintals olika tyger, träslag och läder har tagits fram för att låta kunderna specialbeställa exakt den G400 de vill ha. ”Vi börjar välja bland olika material flera år innan planet är färdigt för testflygning”, avslöjar Tray Crow som är chef för inredningsdesign. ”Vi utvärderar material från helt
andra branscher som bland annat heminredning, men vi måste alltid hålla noggrann koll på vikten.”

2021

Officiell presentation

4 oktober 2021 visade Gulfstream upp G400 för första gången, tillsammans med systerplanet G800, i en Hollywood-liknande premiär på företagets högkvarter i Savannah, Georgia. Avtäckningen innehöll även en mockup av en G400-interiör (se ovan) samt interiörer av G700 och G600 i en enorm utställningshall. ”Att visa upp en fullskalig mockup gör det lättare för kunderna att bestämma sig vilken inredning de vill ha i sin egen kabin”, säger Crow.

2022 – 2025

Testflygning

”När det första planet är färdigbyggt börjar vi med flygtesterna senare samma år”, säger Burns. Testflygprogrammet omfattar fyra testplan varav ett har komplett inredning för att kontrollera att materialen håller måttet i luften. Det första testplanet kommer att utföra aerodynamiska tester och utvärdera flygegenskaperna. Det andra planet testkör alla hjälpsystem, det tredje utvärderar motorerna och det fjärde testar ventilationen och hur planet fungerar i extremt höga och låga temperaturer genom flygningar i
öken och arktiska miljöer. När G400 blir typgodkänd kommer planet att ha gjort över 600 flygningar och drygt 2 500 flygtimmar. ”Vi testar även planet i en US Air Force-testkammare där temperaturen går ner till 60 minusgrader”, säger Burns. ”Vi utsätter planet för situationer som kunderna aldrig kommer att uppleva.”

2025

Typgodkännande och leverans till den första köparen

Gulfstream har ett tätt samarbete med FAA (Federal Aviation Administration) inför certifieringen. Myndigheten godkänner inte
bara själva planet utan även produktionsanläggningen i Savannah. Eftersom G500 och G600 redan har blivit certifierade och tagits i bruk kan den nya modellen tillgodoräkna sig en del av de tidigare testerna. Men utvärderingen är ändå rigorös och det är hundratals punkter som ska prickas av och godkännas innan G400 kan tas i bruk.

Text: Michael Verdon