Skandinaviens mest framgångsrika urmakarföretag drivs med stor respekt för historiens vingslag.
Som det framgår av namnet grundades Nymans Ur år 1851, och det är först när man sätter in det i ett sammanhang som man inser vad det betyder att ha varit verksam i 170 år. Nu när vi skriver 2021 är mekaniska klockor mer efterfrågade än någonsin tidigare. Anledningen till att människor vill bära en mekanisk klocka är inte bara för dess hantverk, utan också för att det är den ultimata symbolen för historisk expertis som fortsätter att utvecklas.
Lite historik
Det var när urmakaren Johan Fredrik Carlsson flyttade från Stockholm till Västerås 1851 som han grundade det som skulle bli Nymans Ur. Om vi hoppar fram i tiden vet vi att säljaren Göran Larsson besökte Nymans Ur hösten 1967 för att sälja glasögonbågar till företaget. Mötet ledde till att Göran med fru Birgit köpte företaget och den 1 februari 1968 återöppnades Nymans Ur med nya ägare.
När Anders Gunnarsson med Operakällaren öppnade Café Opera 1980 ingick i konceptet att entreprenörer och finansiärer skulle vara gäster. De kom och blev beundrade för sina snygga kostymer och eleganta klockor. Att Nymans Ur skrev kontrakt med Rolex året därpå var ett tydligt tecken i tiden på vad som var hett.
Några år senare etablerade familjen Larsson sig i Stockholm genom att köpa Otto Krons Urboutique i PK-huset och 1994 tog de steget till att etablera butik på Biblioteksgatan. Klockor från världens mest exklusiva varumärken kom på det sättet till Biblioteksgatan 1 under ledning av Olof Larsson, ägare för Nymans Ur 1851, son till Göran och Birgit, som blev butikschef på Nymans Ur. När Rolex, de tidigare ägarna av butiken, lämnade över nycklarna till Olof sa de: ”Genomsnittsåldern för en Rolex-chef är 54, du är 24 men vi tror på dig.”
Den 29 september samma år stängdes butiken ett kort tag för renovering och efter öppnandet blev den mer än en butik, det blev en mötesplats för klockentusiaster.
Nymans Ur 1851 idag
I den nuvarande verksamheten ingår även en avdelning för tidigare ägda ur som öppnade 2017.
– Här kan klockentusiaster köpa och sälja. Inbytena består av ett urval av klockor som sträcker sig från sällsynta till vintage och moderna. Om du köper en produkt får du historien på köpet, och genom att sälja en klocka kan vi också hjälpa kunderna att finansiera köpet av en ny klocka, säger Olof Larsson, ägare av Nymans Ur 1851.
I början av 2018 öppnade Nymans Ur 1851 den mest spektakulära Rolex Shop-in-Shop i Skandinavien, ett arbete som startat två år tidigare när Jean-Frédéric Dufour, VD för Rolex, besökte butiken.
– Vi är hedrade över att ha kunnat arbeta med Rolex de senaste 37 åren och kunna ta Rolex Shop-in- Shop till Stockholm, sa Charlotta Eriksson, VD för Nymans Ur 1851 på invigningen.
Service – ett viktigt kapitel
För att förbättra och skapa mervärde för kunderna öppnade Nymans Ur 1851 ett fristående servicecenter i Västerås 2008. Tio år senare hade verksamheten växt och flyttat in i större lokaler med tolv urmakare på plats. Idag finns ett Rolex Service Center även i Stockholm med toppmodern utrustning och fyra urmakare med spetskompetens på plats. De arbetar bland annat med Rolex, Breguet, Jaeger-LeCoultre, IWC och Omega och är de enda urmakarna i norra Europa som kan serva och reparera Audemars Piguet och Breguet.
Att Nymans Ur 1851 kan erbjuda service för klockor i premiumsegmentet på hemmaplan gör att uren inte måste skickas till Schweiz för översyn, vilket gör att ägarna inte behöver vara utan dem länge som förut. Många har ju ett nära förhållande till sin klocka och vill inte gärna ha den bortlämnad.
Urmakarna på servicecentret utför ett kvalificerat hantverk där allt görs för hand. Visst har moderna verktyg och maskiner lagts till för att underlätta arbetet men yrkeskunskap, byggd på tradition som sträcker sig hundratals år tillbaka om hur man tillverkar och reparerar ur, är fortfarande viktigast. Lupp och korntång är de redskap man inte kan vara utan men Nymans Ur 1851 har installerat den största och modernaste maskinparken för att kunna uppfylla sina egna och tillverkarnas kvalitetskriterier.
Urverk är nog de mest exakta maskinerna inom mikromekanik som konstruerats och kräver vård och underhåll. Det första steget för en urmakare vid service av en klocka är en teknisk diagnos för att kunna se vilken typ av service som krävs. Verk, boett och band måste kontrolleras. De vanligaste skadorna orsakas av slitage vilket kan leda till att verket går för snabbt, för långsamt eller stannar. Skador kan orsakas av att oljan, verkets smörjmedel, kan torka på ”oljepunkterna”. Sker det sätts proffsens hantverksskicklighet på prov. Hela verket måste plockas isär och delar som slitits måste bytas ut. Det är oftast de minsta detaljerna som är de viktigaste, och de flesta mekaniska urverk består av flera hundra delar. Detta gör att det kan ta ett tag att serva ett ur eftersom det är en och samma urmakare som tar hand om klockan från början till slut.
Polering är en tekniskt avancerad process där fokus ligger på att behålla klockans ursprungliga form. På verkstaden hos Nymans Ur 1851 har man all utrustning som krävs för att få bästa resultat, och urmakarna kan också svetsa nytt material på klockan om det finns stora skador för att inte kompromissa med det slutliga resultatet.
– När vi lämnar en offert gör vi kunden medveten om att ett eventuellt byte av en komponent kan påverka klockans värde så att kunden får ta beslutet om hur reparationen ska göras, avslutar Olof vårt samtal.
Nymans Ur 1851 spelar också en aktiv roll genom att stödja Urmakarskolan i Sverige med bidrag, och företagets servicecenterchef Henrik Samuelsson har en ledande befattning på skolan.