En Ikon

50 år med Royal Oak

Den senaste generationen av 39 mm Royal Oak ”Jumbo” Extra- Thin (ref. 16202), med extra tunna Caliber 7121.
AP:s första Royal Oak Selfwinding Flying Tourbillon Openworked
i stål, 41 mm, Caliber 2972.

Många kritiker sade att stål var billigt och passade bättre för diskbänkar. Den var för stor, den åttkantiga boettringen passade inte Audemars Piguets image. Den italienske distributören, Carlo De Marchi, döpte klockan till ”Royal Oak”. Varför vet ingen exakt men två möjliga händelser kan vara orsaken:

  1. Englands kung Karl II gömde sig 1651 bakom en ek för att slippa bli halshuggen, det trädet blev The Royal Oak i folkmun.
  2. Brittiska flottan kallade enligt tradition sedan 1664 sina strids- fartyg ”HMS Royal Oak”, och deras skrov var belagda med stål.

Hur det nu än var blev Royal Oak en ikon som förändrade Audemars Piguets öde för alltid. Den 15 april 1972 presenterades den för första gången och lagom till 50-årsdagen presenterar AP en rad nya modeller i 37, 38 och 41 mm. Koderna för den ursprungliga Royal Oak, designad av Gérald Genta, finns förstås kvar men detaljer för boett, band och tavla är förfinade.

Historien började 1970, inte två år senare vilket alla talar om. Detta var när AP producerade ungefär 6 000 klockor per år. Det var små klockor, lite smyckeur, en del extraordinära klockor med komplikationer och en bas med tunna klockor.

En förfrågan som satte bollen i rullning

I Italien fanns det intresse för sportklockor och den italienske klockdistributören Carlo de Marchi ville ha en sportklocka som kunde bäras till styrelsemöten, ombord på segelbåten, när man gick på klubb och vid en formell middag. Georges Golay, dåvarande VD för Audemars Piguet, fick förfrågan från De Marchi. Han ringde våren 1970 till Gérald Genta, klockdesignern på modet under 1950- och 1960-talen för bland andra Omega och Universal Genève, som hade startat eget 1969. Golay ville ha en design för en snygg, vattentät sportklocka i stål – och han behövde skisserna redan nästa dag.

Gérald Genta använde inspirationen från de dykarhjälmar han sett i barndomen med åtta bultar och gummipackning. Utan datorns hjälp designade Genta en ultratunn sportklocka med åttkantig boettring med åtta sexkantsbultar med ett integrerat band med en borstad finish och polerade vinklar runt om (inte bara sidorna). Urtavlan var koboltblå med tapisseriemotiv och AP:s logga placerad vid klockan 6. Dagen efter presenterades ritningarna för de italienska och schweiziska distributörerna. Modellen lär ha varit en omedelbar hit hos dem. Gérald Genta sålde då sin design till AP och arbetet med att realisera klockan startade. Planen var att den skulle vara klar till Baselmässan 1972.

Gérald Genta, Royal Oaks designer.

Man började med att beställa prototyper i vitt guld för band och boett från leverantörer. Det var billigare att tillverka och bearbeta guld än stål vilket gjorde det lättare att testa sig fram. Klockan skulle sedan levereras till marknaden i stål. Den planerade upplagan av den nya sportklockan var 1 000 stycken; 400 för Italien, 400 för Schweiz och 200 för resten av världen.

Under Baselmässan 1972 introducerades så Audemars Piguet Royal Oak med referens 5402 och med boett om 39 mm (vilket var stort då) under namnet Royal Oak. De allra första broschyrerna innehöll både bild på slagskeppet och kung Karls berättelse som förklaring för namnet till kunderna.

Idag är det vanligt att en stålklocka är dyrare än en guldklocka, men 1972 var detta absolut inte fallet. AP prissatte sin nya klocka till CHF 3 300 och det tog dem ett par år att sälja 400 stycken. Det blev inte den framgång de hade hoppats på. Priset var nog inte den enda anledningen. På den tiden bar de flesta män i bland annat Italien fortfarande mindre klockor och 39 mm var långt ifrån litet i början av 1970-talet.

1974 ritade AP:s kvinnliga designer Jacqueline Dimier ett par mindre versioner inklusive några i guld. Resultatet blev att efterfrågan på Royal Oak löpte amok, även i Italien. Att FIAT:s VD och stilikon, Gianni Agnelli, bar Royal Oak gjorde nog sitt till. Nu flyttades också AP-logotypen från klockan 6 till klockan 12.

Under de följande knappa 50 åren växte Royal Oaks popularitet. Den har varit tillgänglig både i mekaniska och kvartsversioner. Dammodeller tillkom, liksom mindre 36 mm-versioner för män. När det gäller material blev Royal Oak också tillgänglig i guld och bicolore. 1986 kom kronografen och andra komplikationer följde. 1992 firade man 20-årsjubileum med en speciell jubileumsutgåva, referens 1480 med en speciellt dekorerad rotor som markerar jubileet. 1 000 exemplar, 700 i stål, 280 i guld och 20 i platina. Av samlare är versionen med laxfärgad urtavla extra åtråvärd.

Text: Britta Rossander

Cartier