Hur låter champagne?

Som en 33-minuters symfoni i tre satser. Iallafall enligt kompositören Ryuichi Sakamoto som har skapat en multisensorisk upplevelse för champagnehuset Krug.

Hur låter Champagne
DEN MULTISSENSORISKA upplevelsen framfördes på Alexandra Palace i London under hösten.

De flesta är bekanta med den kulinariska konceptet pairing – alltså idén om att komponera specifik mat och dryck för att höja måltiden till högre höjder. Vad sägs då om klassisk musik komponerad till upplevelsen av årgångschampagne?

Den visionen har champagnehuset Krug laborerat med länge. Och sedan 2019 tillsammans med Ryuichi Sakamoto, världskänd japansk kompositör som skapat musik under fem decennier. Resultatet är tre musikupplevelser skapade för att illustrera trion ”Suite for Krug in 2008”.

– Att ”se ljud” har Sakamoto experimenterat med sedan 1980-talet. I vårt samarbete har vi tagit den idén ett steg vidare. Tillsammans med Sakamoto vill vi skapa en multisensorisk fördjupning där olika ljud och bilder påverkar hur vi uppfatta smaker och aromer, säger champagnehusets direktör Olivier Krug som är den sjätte generationen av Krug.

Under takvalven i det antika Alexandra Palace i London framfördes ”Seeing Sound, Hearing Krug” i en konsert under hösten. Till tonerna från en ensemble av violinister, cellister och harpister, serverades publiken de tre sammansättningarna Krug Clos du Mesnil 2008, Krug 2008 och Krug Grande Cuvée 164ème Édition. En trettiotre minuters upplevelse av tre årgångar, vardera tolkad i en stycke på elva minuter.

DEN JAPANSKA kompositören Ryuichi Sakamoto har skapat en symfoni för att illustrera upplevelsen av årgångschampagnen.

Nu var mästaren bakom inte på fysisk plats, men från en storbild berättade Ryuichi Sakamoto om intrycken från sina besök på champagnehuset och dedikationen i att göra det ”ogripbara greppbart”. Så går den japanske kompositörens vision i hand med Olivier Krugs om att musik liksom champagne väcker känslor. Och att man genom sina sinnen kan känna liksom höra ljudet av champagne.

– Vetenskap har visat att ljud har en inverkan på vår smakuppfattning. Även om smakerna och aromerna av champagnen inte förändras, utlöser musiken nya förnimmelser av upplevelsen, säger Olivier Krug.

Sedan 1843 har familjen bedrivit produktion i vindistriktet runt Reims.

Skapandet och kopplingen till musik har i princip alltid funnits i huset. En passion där man betonat parallellen mellan konsten att göra champagne och musik.

”Varje enskild akt, här ett vin, är som en musiker som bidrar med sin egen karaktär och vitalitet. Källarmästaren är i sin tur dirigenten som provspelar varje personlighet för att avgöra vilka som ska spela tillsammans i den slutliga orkestern”, sa Olivier Krug nyligen i en intervju i affärstidningen Forbes.

OLIVIER KRUG direktör champagnehuset Krug.

Paringen av musik och champagne utvecklas nu vidare i det huset kallar ”Krug Echos”. För den som missade Ryuichi Sakamotos konsert på Alexandra palace när det begav sig finns hela symfonin att hämta på spotify. Rekommenderas att avnjutas med årgångschampagne.

Text: Sofia Edgren