Carnegie Bank

Johnnie Walker får äntligen kvinnligt promenadsällskap

Black Label ges ut i en begränsad Jane Walker-upplaga.

Nu behöver inte Johnnie vandra ensam längre, då bilden av en chic och sorglöst framskridande kvinna pryder den begränsade utgåvan ”Jane Walker Edition”. Den lanserades 8 mars 2017 i samband med Internationella kvinnodagen, och för varje såld flaska av de 250 000 som producerats skänks en dollar till olika kvinnorättsorganisationer.

Ordspråket ”bakom varje framgångsrik man står en kvinna” uppkom första gången under 1940-talet, men nu har frasen alltså utvecklats till ett ännu mer relevant talesätt: ”Bredvid varje framgångsrik man står en kvinna”. Det har världens mest distribuerade skotska whiskyblend tagit fasta på.

Kvinnor har alltid spelat en viktig roll i varumärkets historia, som går tillbaka till 1893 då John Walker & Sons köpte Cardhu-destilleriet från Elizabeth Cumming. Cardhu är fortfarande en av de 40 olika single malt whiskies som ingår i Black Label-blenden, tillsammans med bland annat Caol Ila och Cragganmore – alla lagrade i minst 12 år. Grundaren John Walkers hustru Elizabeth Walker var också delaktig i skapandet av blenden när hon arbetade tillsammans med John och deras son Alexander i familjens speceributik. Idag är nästan hälften av varumärkets tolv skickliga blenders kvinnor.

”Jane Walker är en hyllning till de många kvinnliga insatserna i utvecklingen mot ett mer jämställt samhälle”, säger Stephanie Jacoby, marknadsdirektör på Johnnie Walker i USA. “Jane Walker kommer inte att ersätta originalets Johnnie, men hon kommer nu att gå bredvid honom och representera vårt varumärkes arbete för jämställdhet.”

John Walkers barnbarn George och Alexander II döpte officiellt familjens signaturblend till Black Label år 1909. Whiskyn har en ton av rökighet som understryker inslagen av citrus, gröna äpplen och den subtila tanninkänslan från sherryfaten som spriten lagrats i.