Stockholm Design Week visade sig från sin bästa sida när internationella och nationella designhus intog scenen för att presentera det allra senaste i världen av enastående design. Ett axplock av många favoriter ser ni här.
Minotti står sig starkt på den svenska marknaden
Det var två år sedan butiken på Strandvägen 9 i Stockholm öppnade upp för designintresserade svenskar som älskar en sofistikerad miljö som känns internationellt exklusiv med en hint av smakfullt skandinaviskt. I närvaro av Alessando Minotti, tredje generation Minotti, presenterades under Stockholm Design Week delar av möbelföretagets nya kollektion.
I butiken fick besökare bland annat beskåda sofforna Roger och Goodman av Rodolfo Dordoni, bordet Horizonte, formgivet av Marcio Kogan / studio mk27, och soffan Lars, en soffa från det helt nya samarbetet mellan Minotti och italienska designstudion Inoda + Sveje.
Occhio lyser upp i vintermörkret
Tyska Occhio som specialiserar sig på lampor och ljussättning presenterade under veckan deras senaste innovation specifikt utvecklat för den norra europeiska marknaden. ”X-tra warm light color spectrum”, vilket är som namnet antyder ljussättningar i varmare toner som gör att inomhusmiljön känns varmare och mjukare när man behöver det som allra mest, som en råkall vinterdag i februari exempelvis. Under en spektakulär kväll fick inbjudna gäster uppleva ljuset first hand i Occhios showroom i centrala Stockholm.
Orrefors glänser med Monika Förster
Wetterling Gallery inledde Stockholm Design Week med att öppna upp dörrarna till nya kollektionen Reed som är resultatet av ett unikt samarbete mellan Orrefors och den internationellt etablerade formgivaren Monika Förster. Reed är en serie exklusiva vaser designade av Förster i hennes första samarbete med Orrefors, som tack vare deras samarbete med erkända formgivare idag är världsledande inom produktion av glas. Inspirationen till Reed kommer från form och uttryck från naturen och är en hyllning till skandinavisk form och natur. Vaserna fick sin starka karaktär av att Förster valde att framhäva formskarvarna snarare än att dölja dem, vilket resulterade i organiska former likt vass som vajar i vinden.
”Under 2020 tillbringade jag en tid i Villa San Michele på Capri i en fantastisk ateljé med utsikt över Neapelbukten. Jag började skissa och ta fram nya former inspirerad av Capris fantastiska flora, där och då föddes idén till Reed. En tolkning av mina egna upplevelser av landskapet, där det storslagna och det karga möter det lilla och organiska i ett samlat uttryck i vasen,” säger Monica Förster.
Text: Emilia Radow Ingvarson