Versace Eros Energy fångar Medelhavets essens i en frisk, maskulin doft med citrus – och kryddtoner, innesluten i en gyllene flaska med Medusas ikoniska sigill. Inspirerad av Versaces arv, hyllar doften styrka och stil för den moderne mannen.
Gianni Versace grundade sitt italienska modemärke 1978 och namnet har blivit synonymt med ljusa färger och iögonfallande tryck. För att förstå märkets rötter måste man gå tillbaka till Italien på 1950-talet. Gianni Versace utvecklade en kärlek till mode när han som ung arbetade i sin mammas skrädderi. Han designade sin första klänning vid nio års ålder, en blå aftonklänning som han senare återskapade (och uppdaterade) för prinsessan Diana. Han flyttade senare till Milano för att komma närmare branschens hjärta, och började arbeta för olika modehus och blev designern för Byblos och Genny 1973.
Det dröjde innan han startade eget företag, det blev en butik i centrala Milano som öppnade 1978. Tre år senare, 1981, introducerar han den första doften; Gianni Versace for Women. Sedan dess har varumärket skapat designerdofter som kompletterar modelinjen.
Dessa dofter som har blivit stora succéer innehåller förstklassiga ingredienser som blandas till sensuell parfym och buteljerats. 1992 lanserade Versace parfymen Eros Cologne för Versace Man för, som man sa då, ”en självsäker, förförisk och lekfull man”. Doften är en blandning av citrus, peppar och träaktiga toner. År 2007 kom så Versace- parfymen Eros Pour Femme som är en feminin version av originalet Eros Cologne.
Succélinjen får nu ett energiskt tillskott I år lanseras Versace Eros Energy eau de Parfum, ett nytt kapitel i Erosfamiljen. Ett dynamiskt tillägg till den ikoniska Eros-doftlinjen som fångar essensen av Medelhavskusten blandat med uppfriskande citrusnoter och sofistikerade aromatiska inslag för, som de säger, ”moderna män som gillar elegans”.
Doftkompositionen är full av arom från citrus och havets friskhet och är en avancerad perfekt balanserad blandning av ljusa, saftiga toner och varma, jordnära undertoner, vilket här resulterar i en doft som är både uppfriskande och sofistikerad.
Inspiration: ”The Mediterranean Essence” som är Medelhavskustens skönhet, italiensk semester och havets friskhet i en och samma droppe. En hyllning till den moderne mannen som uppskattar både styrka och elegans.
Toppnoter: Doften öppnar med en livlig explosion av citrus. Blodapelsin, lime, grapefrukt, citron, mandarin och siciliansk bergamott ger en fräsch och uppiggande introduktion som minner om den soldränkta Medelhavskusten.
Mellannoter: I hjärtat hittar vi en blandning av rosépeppar, vit bärnsten och svarta vinbär som ger ett kryddigt, aromatiskt djup till doften.
Basnoter: Doften avslutas med klassiska toner av patchouli, mysk och ekmossa, som tillsammans ger en sofistikerad jordig finish.
Det är Channing Tatum, en välbyggd amerikansk skådespelare och dansare med roller bland annat i filmer som Jump Street och Magic Mike, som är affischnamn för doften. En modern twist och en ny roll för Tatum, där kampanjvideon är ett visuellt spektakel där han rätt graciöst hanterar pil och båge. Resultatet är bilder som perfekt passar Eros-doftens identitet tappade på flaskor prydda med Versaces signatur, Medusa-motivet. Eros Energy-flaskan är ett konstverk i sig. Den gula nyansen med de ikoniska Versace Medusa- och Greca-motiven fungerar som en nick till varumärkets rika arv. Toppad med ett bronslock blir själva flaskan kanske ett eftertraktat föremål för samlare. 1 290 kr/100 ml.
Text: Britta Rossander