Car of the Year

Car of the year

Efter två decennier har vår årliga motorkavalkad vuxit till 176 bedömare från såväl USA:s östkust som västkust. Elbilarna har ständigt vunnit ny mark i förhållande till de förbränningsmotoriserade muskelpaketen som länge har legat i topp. Men en sak är oförändrad – den våldsamma kampen om segern.

Tjugo år av ”Vänta bara tills du kör DEN…”

Robb Reports redaktörer hade aldrig kunnat föreställa sig att det som började som en informell sammankomst för ett gäng kompisar med ett antal roliga bilar skulle förvandlas till ett internationellt ansett motorevent, arrangerat på två kuster och årligen besökt av hundratals bilentusiaster i flera veckor – men här är vi nu.

Robb Report Car of the Year föddes för 20 år sedan med blygsamma ambitioner, och få kunde förutse att det skulle bli ett hett efterlängtat datum i planeringskalendern och en ärevördig tradition. Men ryktet spred sig, och bara ett år efter det första Car of the Year blev eventet betydligt mer seriöst. De deltagande bilarna blev fler, vårt nätverk av jurymedlemmar utökades och biltillverkarna började lägga märke till oss. Plus att vi snart insåg att bedömningen av tio eller fler väldigt olika bilar i samma klass var en verklig utmaning, eftersom många förare inte bara jämförde bilarna med varandra utan även blandade in sina egna erfarenheter av superbilar och samlarobjekt. Att se tillbaka på de över 200 sport- och lyxbilar som har deltagit i Car of the Year genom åren visar att vi har haft turen att få vara med när motorhistoria har skapats. Vi har upplevt så nyskapande fenomen inom bilvärlden som Bugatti Veyron och Porsche 918 Spyder, liksom bilar som har blivit odiskutabla klassiker som Ferrari 575M Maranello och Mercedes-SLS AMG ”Måsvinge”.

Mer nyligen har vi kunnat följa elbilarnas lite skakiga utveckling fram till en ny generation fossilfria fordon som ingen hade kunnat drömma om vid millennieskiftet. I höstas, när vi utvärderade bilarna både på allmän väg i Kaliforniens Napa Valley och på bana i Boca Raton i Florida, var fyra av de deltagande bilarna eldrivna, och det skulle inte förvåna oss om nästa års deltagare bestod till minst hälften av helt eller delvis eldrivna bilar. Men i år fick vi i alla fall njuta av det våldsamma soundtracket från ett antal förbränningsmotorer i toppklass, som bland annat den V10-motoriserade Lamborghini Huracán Tecnica. Men oturligt nog för Tecnica slog ödet till, och även om det inte var bilens fel – Lamborghini har varit med i toppstriden fyra gånger de senaste fem åren, och tre av dessa var varianter av Huracán – så råkade Lambon ut för en försmädlig olycka som satte stopp för dess medverkan. Men vad än slutresultatet blir så har filosofin bakom Car of the Year alltid varit densamma som för två decennier sedan: vaska fram en bil som håller mer än den lovar, ger en försmak avframtiden och bjuder på överraskningar dessutom.

Men självklart vore inte eventet komplett om det inte kombinerades med förstklassig gästfrihet, matlagningskonst och ädla drycker så som det anstår sällskapet av världens finaste bilar. Och det är kanske den stora hemligheten bakom Car of the Year programmet – precis som när det gäller själva bilarna finns det alltid nya spännande erfarenheter att njuta av.

Dodge Challenger SRT Hellcat Redeye Widebody Jailbreak

Dodge Challenger SRT Hellcat Redeye Widebody Jailbreak

Modellnamnet Challenger SRT avslöjar kanske inte allt, men det avslöjar tillräckligt om hur Dodge surfar på de sista svallvågorna av fossildrivna, retroinspirerade muskelbilar. Företaget har avslöjat planer på nya versioner av Challenger och Charger inför en eldriven framtid, men vill samtidigt visa vad det är vi kommer att gå miste om med den här kompressormatade Hemi V8:an med 807 hästkrafter.

Dodge Challenger SRT Hellcat Redeye Widebody Jailbreak

Dodge Challenger SRT Hellcat Redeye Widebody Jailbreak

Motor: 6,2 liters kompressormatad V8

Effekt: 807 hp vid 6 400 varv

Acceleration 0-100: 3,4 sekunder

Toppfart: 327 km/h

Många i juryn höll med om att Dodgen kändes som förbjuden frukt i dessa klimatmedvetna tider. Jon Robinson kallade den för gruppens ”bad boy, men så jäkla rolig att köra”, och Mike Sisk kommenterade att ”man kan inte låta bli att le bakom ratten”. För Ken Parr var den ”galet kul men omogen, som en svensexa med ratt”. Andra tyckte att Dodgens våldsamma effekt var för mycket. ”Den här bilen är lika extrem som en dubbel Long Island Ice Tea”, sade Josh Green. ”Nej tack.” Jonathan Weizman sade att han inte kunde komma ur förarsätet snabbt nog. Andra var mer förlåtande, som Kenneth Woolcott som kommenterade att ”detta är den sista bilen av sitt slag, på gott och ont” och Karen Karlsrud hävdade att ”detta är exakt rätt bil för ett litet fåtal”.

BMW i7 xDrive60

BMW i7 xDrive60

”Som en bekväm och lyxig elektrisk stridsvagn.”

Med sin elektrifierade 7-Serie har BMW kommit med sitt bidrag i kampen för herraväldet över elbilsvärlden. Ändå finns det trogna BMW-fans som anser att dubbla elmotorer och enstegad automatlåda har förvandlat ”den ultimata körmaskinen” till ”den ultimata symaskinen”. Ingen av årets bilar fick så spridda omdömen från våra jurymedlemmar som denna 2,7 ton tunga landsvägskryssare. Självklart erbjuder bilens avancerade teknologi användarvänlighet och lyx, och förvandlar interiören till en rullande VIP-lounge. Vissa medlemmar av vår jury gillade den maximalistiska approachen, som till exempel Keith Berglund, som ”verkligen uppskattade den invändiga formgivningen, utrymmet, vägegenskaperna och den klassiska looken” men tillade även att ”den är lite långsammare än Audin.” Rick Westbrook höll i stort sett med. ”Det är en fantastisk bil för långresor, förutsatt att du kan hitta laddstolpar på vägen” sade han och lade till: ”Den invändiga designen känns lite överarbetad, men den är ändå en skönhet.” Men det där med överarbetad inredning strök fler av testpiloterna mothårs.

BMW i7 xDrive60

Motor: Dubbla elmotorer

Effekt: 536 hp

Acceleration 0-100: 4,5 sekunder

Toppfart: Begränsad till 240 km/h

Räckvidd: 512 km

BMW i7 xDrive60

Honor Guthrie kommenterade detaljerna i kristallimitation på mittkonsollen och dörrsidorna med orden: ”Bayerische Motoren-Werke har förvandlats till Baccarat Motoren-Werke”. Lindsay Smith höll med och sade att ”fejkkristallerna berättar definitivt en historia, men det är fel historia. Kristalldetaljerna känns bara kitschiga och hör inte hemma i en BMW.” Medan vissa var imponerade – som Scott Joachim, som kallade i7 ”den kanske lyxigaste elbilen på marknaden” – så fanns det en jurymedlem, en BMW-konnässör med en stor privat samling – som inte var lika övertygad. ”Jag har varit en BMW-fantast sedan jag var en liten grabb”, erkänner Charles Thomas. ”Om det är detta som ska föreställa BMW:s framtid, så kan de lika gärna lägga ner hela verksamheten och lämna över sina marknadsandelar till konkurrenter som har hållit sig trogna sina ideal.” Jonathan Weizman beskrev den svårbedömda modellen som en ”bekväm och lyxig elektrisk stridsvagn”.

Rolls-Royce Phantom Series II

Rolls-Royce Phantom Series II

I den brittiska tillverkarens magnum opus har syndigt överflöd aldrig känts mer rätt. Bilen skämmer bort sina passagerare med en total upplevelse av lyx, kombinerat med 900 Newtonmeters vridmoment från en dubbelturbo-V12:a vars kraftreserver tycks oändliga. Om du tillhör dem som avgudar den sortens njutning så passa på att köpa en Phantom nu, för en snar framtid kommer att innebära elbilar från Rolls-Royce (av vilka den första kommer att få modellnamnet Spectre). Samtliga våra testpiloter uppskattade lyxen, även om vissa hade svårt att bestämma sig för vilken sätesrad som vore lämpligast för bilens ägare. John Zappettini sade: ”Jag fullkomligt avgudar den här bilen, vare sig jag är förare eller passagerare.” Kendall Flesher var lika förälskad och sade: ”Detta var bilen som gav mig det bredaste leendet, vare sig jag satt i förarsätet eller baksätet. Den har inga svagheter överhuvudtaget och varje manöver känns mjuk och självklar. Jag skulle kunna sitta i den här bilen i hur många timmar som helst.” Burton Young höll med och sade: ”Den här bilen har allt som någon kan önska sig. Interiören är på samma nivå som ett internationellt femstjärnigt lyxhotell.

Rolls-Royce Phantom Series II

Motor: 6,75 liters dubbelturbo-V12

Effekt: 563 hp vid 5 000 varv

Acceleration 0-100: 5,3 sekunder

Toppfart: Begränsad till 250 km/h

Den går så mjukt att man inte märker hur fort man faktiskt kör.” Arvind Sodhani upplevde ”förvånansvärd acceleration för att vara ett sådant monster” och kallade Phantom ”vräkig, överdriven och allt annat än diskret.” Lindsay Smith beskrev känslan av total lyx med orden: ”Jag kände mig som om jag satt i ett extremt ombonat smyckeskrin. Bilen fick mig att känna mig som en kunglighet, en filmstjärna… eller kanske som en gangster!”

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV

Ta en lång, ordentlig titt på Mercedes-Benz elektriska framtid. Förra året fick vi en försmak av EQS-sedanen, och nu kommer den i familjestorlek och är ännu mer allround. Ett överdådigt transportmedel som bara den Treuddiga Stjärnan skulle kunna föreställa sig, en avant-garde-elbil med en touchscreen större än ett 500 liters saltvattensakvarium, med fler elektroniska finesser än rymdsonden som landade på Mars. Mercedes kallar den ”SUV:en återuppfunnen och elbilen pånyttfödd.” Bilen är futuristisk men ändå tryggt välbekant, och kombinerar den allra senaste elektroniken med en lyxig och familjevänlig interiör med plats för sju. Och just däri ligger magin.

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV

Motor: Dubbla elmotorer

Effekt: 536 hp

Acceleration 0-100: 4,5 sekunder

Toppfart: Begränsad till 210 km/h

Räckvidd: 458 km

Robb Reports redaktör Josh Condon blev imponerad av den rymliga SUV:ens fartresurser och liknande den vid ”en elefant på antilopben”, men framför allt var han imponerad av hur bilen lyckades kombinera en futuristisk drivlina och högteknologiska finesser med en intuitiv användarvänlighet. Condon placerade Mercedesen som nummer två på sin Car of the Year-lista, med förklaringen: ”Tesla bygger fortfarande elbilar för tekniknördar, men detta är en genomtänkt bil för folk som vill ha ett fossilfritt fordon som mest av allt känns som en vanlig hederlig bil – och jag tror att den stora majoriteten av kunderna hör till den kategorin.” Michael Steinger kallade den ”den bästa och mest allsidiga bilen i testet. Ett bruksfordon med utmärkt räckvidd och Mercedes typiska tillförlitlighet och komfort.” Michael Famiglietti gav den högsta poäng och kommenterade: ”Med den här bilen tar Mercedes täten i den eldrivna SUV-klassen.” Men det fanns vissa som tyckte att bilen saknade ”wow-faktor”. Paul Kwiecinski tyckte att den var ”väl designad men bjuder inte på mycket spänning eller passion. En sån där bil som man använder och skiljs ifrån utan någon större saknad.” Jonathan Weizman var kortfattad i sin kritik: ”Fin, men nej tack.” Michael Grad uttryckte sina intryck med orden: ”Den är så fulländad att den blir tråkig. Att köra den känns nästan som att spela ett dataspel.” Tja, i så fall kommer väl åtminstone ”millennials” och Generation Z att känna sig som hemma bakom ratten.

Mercedes-AMG SL 63 Roadster

Mercedes-AMG SL 63 Roadster

Den populära SL-roadstern har varit en Mercedes-Benz-klassiker sedan den första 300 SL började käka asfalt 1957. Och medan detta samlarobjekt i superklass har varit svår att leva upp till så håller den sjunde och senaste generationen originalets tradition levande. Det är få andra bilar som kan kombinera silkesmjuk lyx med nedcabbade fartupplevelser på ett så självklart sätt. Ibland tar vi för givet att en bil kan vara spännande och karismatisk utan en massa glamorösa finesser, men när det till slut är dags att växa upp är det svårt att överträffa Mercedes stilbildande cabriolet. Vår femsitsiga sportbil (med minimalt baksäte) väckte beundran hos många, bland andra Merle Mullin som regelbundet visar upp sin egen 300 SL på klassikerträffar. Hon påpekade att den här arvtagaren ”har utmärkta vägegenskaper och man känner kontakten med vägen i varje kurva, den har den perfekta kombinationen av sportighet och komfort”. Det var fler som höll med. ”Jag älskar allting när det gäller den här bilen”, utbrast Linda Young spontant. ”Utseendet, farten, komforten, stilen och prestandan. Det känns som om den här bilen har skapats just för mig.” Cindy McMackin kände likadant och sade: ”Detta är en näst intill perfekt körupplevelse. Det kan nog bli svårt att få plats med golfklubborna, men i övrigt är det rena drömbilen!”

Mercedes-AMG SL 63 Roadster

Mercedes-AMG SL 63 Roadster

Motor: 4,0 liters dubbelturbo-V8

Effekt: 577 hp vid 5 500 varv

Acceleration 0-100: 3,5 sekunder

Toppfart: 315 km/h

Andra tyckte att bilen var tungstyrd och att de invändiga tekniska finesserna var onödigt komplicerade för en sport-GT. Craig Cavileer tyckte att ”iPaden är onödig och distraherande. Låt bilen vara en bil och inte ett auditorium.” Men de positiva omdömena övervägde kritiken många gånger om. ”Jag kan inte föreställa mig hur det skulle gå till att göra den här bilen ännu bättre”, sade Everett Robert. ”Den är komplett med såväl motorstyrka som kontroll, skönhet och komfort.”

Audi RS e-tron GT

Audi RS e-tron GT

Idag delas plattformar mellan olika biltillverkare lika frikostigt och naturligt som fri kärlek på 60-talet. Ibland blir det svårt att veta om man får sina kickar från Audi, Porsche, Lambo eller Bentley. Men en sak vi vet är att Audi alltid har stått för utmärkta bilar. Det är inte många andra som kan skryta med att ha gått från grupp B-rallymästare på 80-talet till att bygga den ultimata lyx-elbilen 2023. Nästan samtliga av våra testpiloter blev mäkta imponerade, precis som Robb Reports redaktörer varav två, Viju Mathew och Robert Ross, röstade för en andraplats för Audin. ”Den levererar inspirerande vägegenskaper och verklig körglädje – egenskaper som saknas i de övriga elbilarna förutom Porsche Taycan” sade Ross, Robb Reports motorchefredaktör. ”Den skänker hopp inför elbilarnas framtid”, kommenterade Lev Uretsky och tillade: ”Detta är den enda eldrivna bil jag har kört som verkligen känns som en äkta sportbil. Alla elbilar är fantastiska så länge det bara går rakt fram, men denna är fantastisk även när det svänger.” Kendall Flesher gav omdömet: ”Audin var i särklass min absoluta favorit i testet, och överträffade mina förväntningar på vad en elbil kan vara. Jag ska byta in min Aston Martin Vantage mot en sådan här Audi så fort jag kommer hem.” John Zappettini var lika charmerad och sade: ”Vilken överraskning att få köra ett elfordon som inte känns som en golfbil. Audi har fått till en riktig fullträff.” Den åsikten delades av många testförare som kommenterade att det tyska undret var ett perfekt exempel på vad vi kan vänta oss av en elektrifierad framtid. Ruben Oliva kallade den ”en klassisk Audi med en diskret design som är vacker i all sin enkelhet.” Prestandasifforna var imponerande samtidigt som bilen har en känsla av elegans och förfining. Daniel Hirschhorn sammanfattade känslan hos många som blev en smula nervösa i passagerarsätet: ”Jag blev positivt överraskad av accelerationen, men när min fru körde bilen gjorde accelerationen mig livrädd…”

Audi RS e-tron GT

Motor: Dubbla elmotorer

Effekt: 637 hp i ”Boost Mode”

Acceleration 0-100: 3,1 sekunder

Toppfart: Begränsad till 250 km/h

Lucid Air Grand Touring Performance

Lucid Air Grand Touring Performance

Amerikanska Lucid AirGrand Touring Performance med dess 1 050 hästkrafter var bilen som många av våra testförare var mest nyfikna på, speciellt som den enda övriga bilen med högre effekt som någonsin har deltagit i Car of the Year var den 1 200 hästars Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse (2013). ”Acceleration som trotsar naturlagarna” var Julio Cantillos beskrivning av hur det kändes att trampa gaspedalen i mattan, medan Joshua Greenman beskrev bilen som ”helt galen”, samma omdöme som Lucids sanslösa effekt.

Lucid Air Grand Touring Performance

Motor: Dubbla elmotorer

Effekt: 1 050 hp

Acceleration 0-100: 2,6 sekunder

Toppfart: 270 km/h

Räckvidd: 718 km

Men Hugi Hilmisson tyckte att ”chassiet och bromsarna kändes oförberedda på atombomben som driver hjulen”. Mark Newman lyckades inte få någon riktig känsla för bilen och hävdade att den hade ”tusen hästar men ingen själ”. Men det var många testare som ansåg att Lucid innebär ett paradigmskifte och placerade den på bronsplatsen, vilket den inte nådde upp till tack vare att Robb Reports redaktörer inte höll med om att den platsade i topp tre. Ändå kommenterade Tim Wentworth att Lucids Air Grand Touring Performance var ”den första elbilen som skulle kunna omvända mig till att gilla eldrift”, medan Mark Singer gillade bilens formgivning: ”Medan de flesta andra elbilar ser ut som ett hav av blå kostymer i en kontorsbyggnad står Lucid ut från mängden med dess konstnärliga design och futuristiska look.” Peter Li och Ken Parr sammanfattade fansens gillande genom att kalla Lucid ”den bästa elbilen hittills” och ”ett vackert exempel på bilvärldens utveckling”.

Maserati MC20

PLATS 3 – Maserati MC20

Maserati var en gång ett högt aktat namn bland italienska sportbilar, med ett kvarts sekel längre historia än Ferrari, men på senare år har ryktet blivit lite solkat på grund av besparingar som har resulterat i kompromisser när det gäller design, byggkvalitet och prestanda. Därför har MC20 blivit en enormt viktig modell för det italienska märket – den är en chans att återupprätta Maseratis tidigare så goda rykte och visa vad namnet står för. En bil för drygt två miljoner kronor och en topphastighet på 325 km/tim tyder på att Maserati satsar allt på ett kort. Enligt Robb Reports redaktörer är modellen en lysande succé och en helt enig redaktion ansåg Maseratin vara en solklar vinnare av årets Car of the Year-titel.

Maserati MC20

MaseratiMC20

Motor: 3,0 liters dubbelturbo-V6

Effekt: 621 hp vid 7 500 varv

Acceleration 0-100: 2,9 sekunder

Toppfart: 325 km/h

Bland de övriga jurymedlemmarna hamnade den dock inte lika högt, så det slutade med en tredjeplats. Robb Reports Josh Condon och Robert Ross var lika imponerade. Condon sade att MC20 var ”extremt charmig, med perfekt balans och den där typiskt italienska sportbilsstyrningen som får alla vägar att kännas som en slingrig bergsväg längs Amalfikusten”. Ross var minst lika positiv och kallade den ”den mest renodlade och självklara bilen Maserati har byggt på evigheter”. MC20 fick beundrare även bland många andra testförare. ”Detta är den Maserati som vi alla har väntat på”, sade Ruben Oliva. ”Vägegenskaperna är i klass med renodlade banracers.” Lee Oleinick var lika imponerad och beundrade bilens ”otroliga vägegenskaper, härliga motorstyrka och läckra ljud”. Apropå dess utseende: ”Maserati har designat ett mästerverk.” Men det fanns även mer negativa röster, som Brent Bellotte som tyckte att MC20 kändes som ett misslyckande, medan William Moler sade att den inte lyckades väcka någon entusiasm. Men Linda Young konstaterade: ”Den passar inte för vem som helst – man måste vara intresserad av racing för att kunna uppskatta den här bilen.” Hon har nog rätt. En före detta Indy 500-vinnare (som föredrar att vara anonym på grund av sponsoravtal) kommenterade efter sin testrunda: ”Bromsarna är otroliga och viktfördelningen är perfekt avvägd. Jäklar, vilken bil!” Vi håller med till hundra procent.

Aston Martin DBX707

PLATS 2 – Aston Martin DBX707

Aston Martins historia har fler berg, dalar och hårnålskurvor än Tysklands berömda Nürburgring-bana. Den senaste kurvan? En fullträff från den lyxiga brittiska tillverkaren när det gäller att knocka konkurrenterna i elit-SUV-klassen med sin DBX707 med nästan 700 häst- krafter. Det var den enda bilen som lyckades hamna i topp tre bland såväl våra redaktörer som testpiloterna från läsekretsen. Modellen tog bronsplatsen hos Robb Reports egen expertjury och silvret hos läsarna. Inte sedan Lamborghini Urus, vinnare i Robb Reports 2019 års Car of the Year, har en SUV hamnat så högt i poängtabellen. ”Imponerande på alla sätt”, tyckte Stephen Couig. ”Härligt morrande med ändlös acceleration följd av hårt greppande bromsar, och vägegenskaperna är SUV-klassens bästa.” Enligt Ezra Henson ”överlevererar bilen när det gäller acceleration, vägegenskaper och körupplevelse”, medan Julian Cantillo tyckte att DBX707 uppförde sig ”mer som en sportbil än en cityjeep, med ett läckert motorljud och massor av bottenvrid”.

Aston Martin DBX707

Aston Martin DBX707

Motor: 4,0 liters dubbelturbo-V8

Effekt: 697 hp vid 6 000 varv

Acceleration 0-100: 3,1 sekunder

Toppfart: 310 km/h

Burton Young sade att bilen ”kändes som en DB11 förutom att man sitter högre.” Young var även imponerad av lastkapaciteten och noterade att ”man får lätt plats med fyra kompletta golfbagar”. Efter att ha kört samtliga bilar, inklusive den 807 hästars varianten av Dodge Challenger Hellcat, tyckte Robb Reports Josh Condon att DBX707 kändes ”i särklass råast av dem allihop”. Bland de mer kritiska rösterna fanns Tommy Duncan som liknade bilen vid flertalet av Hollywoods wannabes: ”Vacker, men wow-faktorn saknas.” Den färgglada och mjukt stoppade interiören ”kändes som ett antiklimax” enligt Heather Murphy, och Bogi Palsson tyckte att DBX707 ”bjuder på för lite och har kommit för sent för att kunna konkurrera i SUV-klassen.”

Aston Martin DBX707

Men de negativa omdömena var få och sällsynta, och de flesta av testförarna höll med Robb Reports Viju Mathew och hans lite udda kommentar: ”Detta är inte en elefant i en porslinsaffär, det här är elefanten som äger porslinsaffären. En kombination av råstyrka och förfining.” Stuart Winston uttryckte sin åsikt betydligt mer rakt på sak: ”Jag älskar den här bilen, den gör mig glad!”

Bentley Continental GT S

PLATS 1 – Bentley Continental GT S

För alla med en passion för bilar och körupplevelser är 2020-talet en tid av blandade känslor. Visst är det spännande med den tekniska utvecklingen som sker i rasande takt, men man kan samtidigt få separationsångest när man tänker på att massproducerade förbränningsmotorer snart kommer att vara lika utdöda som den sabeltandade tigern. Kanske är det därför vår vinnare, ur ett startfält av konkurrenter som återspeglar den helt eller delvis elektrifierade bilindustrin, bevisar entusiasternas kärlek till den konventionella bensinmotorn oavsett antal cylindrar och att detta kan vara sista chansen att rösta fram en fossildriven bil. Det budskapet kan inte missförstås med den V8-motoriserade Bentley Continental GT S som segrare i Robb Reports 2023 Car of the Year. Detta är det andra året i rad som det brittiska märket har erövrat förstaplatsen med en Continental-modell, och baserat på jurymedlemmarnas kommentarer är det inte svårt att förstå varför. ”Bentley har bevisat att det går att skapa en stor bil med vägegenskaper som en gokart”, sade Ruben Oliva. ”Detta är en Bentley som inte går att ignorera, den är så perfekt att de stora orden inte räcker till.” Andra var lika imponerade, bland andra Eric Edidin som kommenterade: ”Det är en högtidlig känsla att få köra den här bilen.

Bentley Continental GT S

Bentley Continental GT S

Motor: 4,0 liters dubbelturbo-V8

Effekt: 542 hp vid 6 000 varv

Acceleration 0-100: 3,9 sekunder

Toppfart: 318 km/h

Den är så speciell att man själv känner sig speciell.” Jeremy Mancheski liknade den vid ”en smoking med löparskor” medan Matt Schiefferly kallade körupplevelsen ”grand touring när den är som bäst”. Läsarnas testförare var hänförda, men Continental GT S och GTC S cabriolet (för testkörningarna i Florida) hamnade inte bland Robb Report-expertjuryns topp tre. ”Även om den här lyxvagnen är estetiskt fulländad så fanns det några andra som jag tyckte förtjänade topp tre-platserna bättre”, sade motor- redaktör Viju Mathew. Hans kollega Robert Ross föredrog systermodellen: ”Den W12-motoriserade versionen av Continental är så överlägsen att den här V8-versionen förbleknar i jämförelse.” Testförarna debatterade och diskuterade med hetta och passion. ”Bentleyn är fortfarande kung”, sade Mark Newman. ”Den är vacker, motorstark och bekväm, man kan köra den hur mycket som helst och vart som helst och aldrig få nog.”

Bentley Continental GT S

Det bästa berömmet kom ändå från Thomas Murphy som helt enkelt kallade den ”Den bästa bil jag någonsin har kört!” När det gäller superlativer är ”bäst” ett ord som är svårt att toppa. Och för andra året i rad är det ordet som passar allra bäst in på Bentleys förfinade men ändå robusta Grand Tourer.

Text: Robert Ross och Viju Mathew Foto: Robb Rice