Vissa kanske invänder att det finns specialbyggen från Boeing och Airbus som är större, men nya Falcon 10X från franska Dassault är det största planet som från början är designat och avsett som privatjet vilket ger stora fördelar jämfört med ombyggda passagerarplan.
Vi har tidigare berättat om nya Dassault Falcon 6X, som just nu testflygs och troligen kommer att bli officiellt godkänt 2022. Med 6X i luften beslutade Dassault att det var dags att låta ridån falla och avslöja nästa helt nya modell från fabriken mitt i Bordeaux-distriktet, storasyskonet Falcon 10X. Planet har en 20 cm bredare kabin än sin närmaste konkurrent, ståhöjden på 203 cm är också störst i klassen och 15 procent större kabinutrymme än konkurrenterna Gulfstream 700 och Bombardier 7500. Även fönsterytan är den största på marknaden för att skapa en behagligt ljus miljö.
Så hur kan man utnyttja allt detta utrymme? Möjligheterna är oändliga och köparen kan dela upp kabinen i ett valfritt antal större eller mindre zoner. Mediacenter, relax-lounge, sovrum med queensize-säng och privat dusch, konferenszon… bara fantasin sätter gränserna. Inredningarna kommer att byggas på Dassaults filial i Little Rock, Arkansas, där gammalt hederligt hantverk möter den senaste digitala tekniken.
Trots marknadens mest generösa kabin har Dassault lyckats med konststycket att få de yttre måtten relativt blygsamma. Den totala längden är bara 33,4 meter vilket är en fördel på trånga flygplatser, cirka en decimeter kortare än en G700 eller Global 7500.
Dassault tillverkar även stridsflygplan sedan många år och har lånat ett par högteknologiska lösningar från sitt jetjaktplan Rafale. Vingarna helt i kolfiber är ett unikt koncept bland privatjets, och ett säkerhetssystem som övervakar de dubbla Rolls-Royce Pearl 10X-motorerna är också hämtat från Rafale. Systemet kan bland annat reagera blixtsnabbt för att korrigera kastvindar och turbulens vilket resulterar i såväl säkerhet som komfort.
Jämfört med ett konverterat passagerarplan har en renodlad privatjet som 10X betydligt bättre bränsleekonomi, kan flyga på högre höjder där det är mindre trafik och turbulens, och kan använda mindre flygplatser. För att lyfta krävs en bana på endast 1 800 meter och landningssträckan är mindre än 800 meter. Enligt Dassault kan 10X även landa i brantare vinkel än konkurrenterna för enkel åtkomst till utmanande flygplatser som till exempel respektingivande London City Airport.
Tidigare Falcon-modeller var optimerade för en marschfart på Mach .85, 10X klarar att marscha i .90 med en toppfart på Mach .925. Den maximala räckvidden är 14 000 kilometer vilket möjliggör non-stop-flygningar från Stockholm till Australien, Buenos Aires eller Honolulu.
Planet har ännu inte gjort sin första testflygning, men Dassaults VD Eric Trappier skyndar långsamt och berättar gärna att specifikationerna kommer att göra Falcon 10X marknadsledande i sin klass. Ett godkännande från luftfartsmyndigheterna väntas tidigast i slutet av 2025.
Text: Thomas Wiman