Modellen är inte bara fantastiskt attraktiv exteriört, den är också en sportbil som skriver historia. En helt eldriven Porsche vilket man tidigare bara trodde fanns i fantasin. Nu är den verklighet och namnet är Taycan.
Som för alla bilföretag tar det flera år att utveckla en ny modell, och Porsche har nog haft mycket prestationsångest inför denna lansering. Det är mycket speciellt att ett sportbilsmärke som Porsche tar fram en helt eldriven modell och den måste bli perfekt. För det är just det varumärket står för – sportbilarnas perfektion. Nu har de gjort det och resultatet är en eldriven Taycan. Företaget har med bravur lyckats och kan pusta ut efter att ha förverkligat sina visioner som de visade redan 2015 med konceptbilen Mission E.
Taycan är början på en ny era för märket men eldrift har inte heller varit främmande för företaget eftersom de en längre tid erbjudit hybrider i olika versioner. För körning på bana har de även tagit fram en eldriven racingbil, Porsche 99X Electric, som nu visar sin styrka i ABB FIA Formula E Championship.
Utseendemässigt visar Taycan tydligt och stolt upp att den är unik i modellprogrammet, mycket av karaktären har den fått behålla från konceptbilen. Ljusrampen bak knyter samman med deras senaste nya modeller som visar ett läckert avstamp för ett nytt och snyggt design-DNA. Strålkastarna ger fronten ett mycket maffigt och kaxigt utseende som är ett signum för modellen. Interiört andas det Porsche, snyggt, välgjort, mycket elegant distinkt och med en läcker digital miljö. Instrumenteringen och mycket annat går att ställa in så det blir härligt personligt beroende på vad man föredrar när det gäller visning av information. Tycker man om digital teknik i sin bil så älskar man Taycan.
Modellen finns i tre versioner, 4S, Turbo och Turbo S, varav den sistnämnda är toppversionen. Den levererar en acceleration 0-100 på enbart 2,8 sekunder. Bilen är fyrhjulsdriven och effekt och räckvidd varierar beroende på vilket batteri som används. 4S finns med två alternativ – ett mindre samt Performance Battery Plus som erbjuds till alla modeller och har ett 800-voltssystem istället för 400 volt. Finessen är att batteriet, på enbart fem minuter, laddas för att klara en räckvidd upp till 100 km med en DC-snabbladdare (enligt WLTP), vilket är oerhört effektiv snabbladdning.
Taycan är förföriskt vacker och mycket speciell i sin helhet. Upplevelsen inger eufori för det är full kraft från allra första början. Porsche bevisar att kraftfull supersport verkligen kan vara elegant ljudlöst i vasst och snyggt format. Precis som en maffig förbränningsmotor väcker åtrå med sitt ljud och känsla i upplevelse väcker den ljudlösa eldriften en enorm glädje, och framför allt en nyfikenhet och längtan efter att få uppleva den nya elektrifierade eran.
För mer information, besök www.porsche.se