Den ultimata cityjeepen

PROVKÖRD: BENTLEY BENTAYGA V8

Bentayga är måttstocken som alla andra SUV tillverkare har att försöka nå upp till – åtminstone enligt Bentley själva. Och faktum är att de flesta motorjournalister håller med om att den har allt man kan önska sig och lite till. Vi säger inte emot.

Om gamle Walter Owen Bentley (1888-1971) hade kunnat få se och köra denna fantastiska bil som bär hans namn hade han nog knappt kunnat tro sina sinnen. Möjligtvis hade han blivit chockad över att det är tyska ingenjörer som sitter vid ritborden sedan Volkswagen tog över 1998, men det är nog mest positivt utom möjligen sett ur en rent nationalpatriotisk synvinkel.

Bentley Bentayga introducerades 2016 och blev snabbt märkets bäst säljande modell. Idag har över 20 000 Bentayga rullat av bandet i fabriken i
Crewe, vilket betyder att den står sig väl i konkurrensen bland den högsta klassen av lyx-SUV:ar som Aston Martin DBX, Lamborghini Urus, Rolls-Royce Cullinan med flera.

Vi har fått låna en 2021 års Bentayga V8 i kulören Moroccan Blue och passade på att använda den för en slottsweekend i Sundbyholm strax norr om Eskilstuna, kanske mest känt från TV4-dokusåpan ”Bonde söker fru”. På väg mot riksamiral Gyllenhielms vackra 1600-talsslott vid Mälaren lägger vi snabbt märke till att nästan alla vänder sig om och stirrar efter bilen, från små barn till gamla tanter. Var det inte agent 007 som påstod att Bentley är det mer smakfullt diskreta alternativet till Rolls-Royce? Tydligen inte tillräckligt diskret…

”Vår” Bentayga har en fyra liters dubbelturbo-bensin-V8 under huven som presterar 550 hästkrafter och 770 Nm vridmoment. Det är tillräckligt för att slunga iväg det 2 416 kilo tunga ekipaget från noll till 100 på 4,5 sekunder. Vi testade accelerationen och det suger verkligen till rejält i maggropen när det bär iväg på fullvarv, 6 800 v/m. Bränsleförbrukningen ligger på måttliga 1,16 liter milen vid blandad körning och kraftöverföringen sker via en åttastegad automatlåda.

Vi parkerar framför slottet för att ta lite bilder i morgonsolen och studera detaljerna närmare, som till exempel reflektorerna i strålkastare och baklysen som har samma mönster som briljantslipade Swarovski-kristaller. Inredningen är helt i Beluga-läder från norra Europa. Det är en mäktig känsla att ta plats i det knarrande förarsätet och man slås av hur högt man faktiskt sitter. Det är ett rejält kliv upp från asfalten och väl bakom ratten känner man sig som vägens kung. En sliten klyscha, men helt sann i det här fallet.

Inget plastigt smäck här inte. Förarmiljön är fullmatad med så mycket finesser att det skulle krävas hela tidningen för att räkna upp dem alla. Den har till och med askoppar (formade som äldre tiders tanklock), det var länge sedan vi såg en askkopp i en modern bil.

Instrumentpanelen är i kolfiber vilket tvingar oss att sadla en trogen käpphäst. Vad är den egentliga anledningen att använda kolfiber ”på riktigt”, till exempel inom racing?
Jo, att materialet har så låg vikt. Men hur stor skillnad gör det i en SUV
som väger 2,5 ton? Vi hade nog hellre valt en instrumentpanel i valnöt vilket också finns bland alla tillval. Alla varianter av Bentayga har
självklart fyrhjulsdrift, däremot finns flera motoralternativ. Förutom bensin-V8:an med dubbelturbo kommer snart en V6 plugin-hybrid. En annan variant är Bentayga Speed med en sex liters W12:a med 600 hästkrafter, men den säljs inte i Europa.

För 2021 har Bentayga fått en ny och modernare design som harmonierar bättre med
syskonen i Bentley-familjen – Continental GT, Mulsanne och Flying Spur.

På Bentley Stockholm, medshowroom på Grev Turegatan, är man ganska hemlighetsfulla och avslöjar till exempel inte hur många nya Bentley som säljs i Sverige per år. Vi talade med Oskar Ydenius, marknads- och kommunikationschef för norra Europa, och han kunde iallafall berätta att det är många av kunderna som beställer sin bil ”bespoke” – alltså skräddarsydd i minsta detalj med personliga färgsättningar och
väl valda options (som till exempel ett analogt Breitling-ur på instrumentpanelen för 120 000 kronor plus moms). Då får man förstås räkna med en viss väntetid, men är å andra sidan välkommen på ett besök på fabriken i Crewe för att se hur ens egen bil växer fram under de 4 000
anställdas skickliga händer. I vanliga fall hjälper Bentley Stockholm gärna
till att arrangera resor till fabriken i det vackra grevskapet Cheshire men
tyvärr är ju 2020 inte något vanligt år.

Vårt testexemplar är byggt enigt så kallad Mulliner Driving Specification, vilket bland annat betyder 22 tums svartlackade fälgar med polerade “highlights”

Med saknad lämnar vi tillbaks Bentaygan, och när jag sätter mig för att skriva den här texten inser jag plötsligt att jag inte har en aning om
vad modellnamnet betyder. Inte ens på Google tycks det finnas några ledtrådar. Jag ringer återigen upp Bentley Stockholm och får veta att Roque
Bentayga är en vulkanisk bergstopp på Gran Canaria, i just den slags ruffiga terräng som en sådan här best är skapad för att kunna forcera. Hur många av köparna som verkligen kommer att ägna sig åt offroadkörning är förstås en helt annan fråga.

Bagageutrymmet i denna femsitsiga version är på generösa 484 liter. Bentayga finns även med fyra eller sju säten.

Priserna för Bentayga V8 börjarpå cirka två miljoner. Detta exemplar är extrautrustat för 900 000 kronor och då landar priset på 2 915 000
kronor (enligt SEK-kurs vid denna tidnings pressläggning).

stockholm.bentleymotors.com

Text och foto Thomas Wiman