En närmare titt på Red Bull Racings RB20 och resten av fältet.
Det har knappt gått tre månader sedan Max Verstappen vann Abu Dhabis Grand Prix, men 2024 års Formel 1-säsong är redan inne på sin andra helg. Den nya säsongen får en bisarr start tack vare den relativa bristen på dramatik i toppen av rutnätet. Red Bull Racing var så dominerande förra säsongen – laget vann 20 grand prix – att det är svårt att föreställa sig att någon, till och med Mercedes eller Ferrari, kommer ikapp dem den här säsongen. Men det bästa med sport är att saker och ting sällan går som planerat, inte ens i Formel 1. Vi är 15 år borta från att Jenson Button tog en av de mest oväntade titlarna i mästerskapets historia. Oavsett vilket, som Netflix Drive to Survive har visat oss, handlar F1 om mer än bara vem som vinner. Med det i åtanke, här är en sammanfattning av alla bilar som kommer att ingå i nätet 2024.
Red Bull Racing RB20
Red Bull Racing verkar sitta bra efter att ha genomfört en av de mest dominerande säsongerna i tävlingens historia (vann 20 av förra årets 22 grand prix). Det hindrade inte teamet från att försöka stryka ut några kinks med sin 2024-bil, RB 20. Hittills är de tidiga tecknen bra, med bilen som presterade utmärkt i försäsongstesterna. Det hjälper också att Red Bull fortfarande har trefaldigt försvarande mästaren Max Verstappen i en av sina bilar (lagkamraten Sergio Perez är ingen slöfock, trots några av förra säsongens kamper). Den största frågan när säsongen startade är om anklagelserna om de förseelser kring lagchefen Christian Horner visar sig vara en distraktion – vilket det nästan säkert kommer att vara, tack vare Max pappa – även efter att laget har frikänt honom från anklagelserna.
Aktiva inom F1: Sedan 2005
Stallchef: Christian Horner
Förare: Max Verstappen (1a förra säsong) och Sergio Perez (2a)
Lagtitlar: 6 stycken
Förra säsong: 1a
Mercedes-AMG Petronas W15
Efter två år av att ta itu med allvarliga designproblem kommer Mercedes-AMG Petronas hoppas att de äntligen har hittat rätt till den här säsongen. Den nya bilen, W15, med ett nytt koncept och har presterat tillräckligt bra i tester. Teamet kan ha slutat tvåa förra året, men vi föreställer oss att rektor Toto Wolff skulle älska att ge Lewis Hamilton sin rekordstora åttonde förartitel under sin sista säsong med teamet innan han går över till Ferrari. Mercedes andra förare, George Russell, skulle inte heller ha något emot en stark säsong som visar att hans team fortfarande är i goda händer.
Aktiva inom F1: Sedan 1954 (2010 som AMG Petronas)
Stallchef: Toto Wolff
Förare: Lewis Hamilton (3a) och George Russell (8a)
Lagtitlar: 8 stycken
Förra säsong: 2a
Ferrari SF-24
Mercedes kan känna att de är på rätt väg, men det kanske inte finns något team som är bättre rustat att fånga Red Bull än Ferrari. Det äldsta och mest vinnande teamet på startfältet tror att det har löst problemen med hastighet, kurvtagning och däckslitage som plågade teamet förra säsongen med den nya SF-24-bilen, och det verkar som att dess förare Charles Leclerc och Carlos Sainz håller med. Ändå kommer det att bli ett konstigt år för Ferrari. Nästa år kommer den legendariske Hamilton att ansluta sig till laget och ersätta Sainz. Vi föreställer oss att spanjoren inte skulle ha något emot att använda årets grand prix för att påminna resten av fältet om hans värde.
Aktiva inom F1: Sedan 1950
Stallchef: Frédéric Vasseur
Förare: Charles Leclerc (5a) och Carlos Sainz (7a)
Lagtitlar: 16 stycken
Förra säsong: 3a
McLaren MCL61
Om något lag kommer att knäcka de tre förstas grepp om sina platser den här säsongen, är det troligtvis McLaren. Även om förra årets bil fick en tuff start, var det den näst snabbaste bakom Red Bull på raksträckan. Teamchefen Andrea Stella vill bygga vidare på detta och hoppas att lärdomarna från teamets nya vindtunnel kan driva årets bil, MCL38, till framgång. Han skulle älska att se antingen (eller båda) Lando Norris eller Oscar Piastri vinna sitt första race, särskilt eftersom det kommer att ge ännu mer uppmärksamhet åt lagets nya Papaya-tunga färg.
Aktiva inom F1: Sedan 1966
Stallchef: Andrea Stella
Förare: Lando Norris (6a) och Oscar Piastri (9a)
Lagtitlar: 8 stycken
Förra säsong: 4a
Aston Martin AMR24
Liksom McLaren kommer Aston Martin att försöka bygga vidare på de framsteg de gjorde 2023. Den här säsongens inträde, AMR24, är den första F1-bilen som byggdes på biltillverkarens nya AMF1 Technology Campus i Silverstone, England. Om inte något har gått snett under lågsäsongen – det fanns inga tecken på detta i försäsongstesterna – borde det vara en av de mer välbalanserade (liksom en av de snyggaste) bilarna på startlinjen. Teamet är alltid tacksamma för att ha Alonso i ett av sina förarsäten, eftersom spanjoren ger det en chans att ta sig upp på pallen varje lopp.
Aktiva inom F1: Sedan 1959 (2021 för Aston Martin F1)
Stallchef: Mike Krack
Förare: Fernando Alonso (4a) och Lance Stroll (10a)
Lagtitlar: 0 stycken
Förra säsong: 5a
Alpine A524
Ingen skulle kalla surret kring Alpine för närvarande positivt, men det är svårt att föreställa sig att det går sämre än förra året. Säsongen 2023 var en besvikelse för laget och i juli sparkdes tidigare teamchefen Otmar Szafnauer. Hans ersättare, Bruno Famin, måste hitta ett sätt att vända kursen. En ny bil, A524, var lite trög i testerna, men Famin kan lita på ett par förare i Pierre Gasly och Esteban Ocon, som redan har smakat tävlingsseger trots att de har tillbringat sina karriärer med att tävla för lag i mitten av tabellen.
Aktiva inom F1: Sedan 2021
Stallchef: Bruno Famin
Förare: Pierre Gasly (11a) och Esteban Ocon (12a)
Lagtitlar: 0 stycken
Förra säsong: 6a
Williams FW46
Sjunde plats kan tyckas inte vara något att skriva om, men det var ett stort framsteg för Williams. Teamchefen James Vowles kommer att försöka bygga vidare på detta under sitt andra år som ansvarig för det en gång så stora laget. Han och resten av folket på Williams verkar väl medvetna om att vägen tillbaka till segerbanan är lång, men de hoppas att deras nya bil, FW46, och återvändande förare Logan Sargeant (tävlingens enda amerikan) och Alexander Albon kan hjälpa till att hålla dem på framsidan av det bakre startfältet.
Aktiva inom F1: Sedan 1977
Stallchef: James Vowles
Förare: Alexander Albon (13) och Logan Sargeant (21a)
Lagtitlar: 9 stycken
Förra säsong: 7a
RB VCARB 01
Den stora rubriken här är det nya varumärket. Teamets tredje namn sedan starten 2006 – efter Toro Rosso och AlphaTauri – har förvandlat sin nya bil, VCARB 01, till en snabb annonstavla. En ny färg är dock inte allt som är annorlunda med den här bilen. Den har också en ny fjädringsuppsättning som gör den mer i linje med storebror Red Bull Racings bil. Teamets nya stallchef, Laurent Mekies, hoppas att förändringen kan ge förarna Daniel Ricciardo och Yuki Tsunoda den boost de behöver för att köra in fler poäng den här säsongen.
Aktiva inom F1: Sedan 2006 (första säsongen som Visa Cash App RB)
Stallchef: Laurent Mekies
Förare: Yuki Tsunoda (14e) och Daniel Ricciardo (17e)
Lagtitlar: 0 stycken
Förra säsong: 8a
Kick Sauber C44
Visa Cash App RB är inte det enda nya namnet på startfältet 2024. Sauber kommer att tas över av Audi 2026, men tills dess har dem tagit in Stake, en videostreamingtjänst som backas upp av ett kasinoföretag, för att ta platsen av Alfa Romeo. Bortsett från det är det mest anmärkningsvärda med teamets nya bil, C44, dess neongröna färg. Räkna med att dem sticker ut, särskilt om förarna Valtteri Bottas och Zhou Guanyu kan slå sig in bland topp 10 oftare 2024.
Aktiva inom F1: Sedan 1993
Stallchef: Andreas Seidel
Förare: Zhou Guanyu och Valtteri Bottas
Lagtitlar: 0 stycken
Förra säsong: 9a
Haas VF-24
Den nya teamchefen Ayao Komatsu, som ersätter Guenther Steiner, har ett enormt jobb på sina händer. Förra säsongen kunde inte ha gått sämre för Haas, som tillbringade större delen av sin tid med att på ett ineffektivt sätt bekämpa försvagande problem med däckslitage. Den nya bilen, VF-24, ser bättre rustad ut för att avsluta tävlingar 2024. Ändå kommer Komatsu och förarna Kevin Magnussen och Nico Hülkenberg att behöva göra mer än så om de vill övertyga lagägaren Gene Haas om att teamet gör konkreta framsteg.
Aktiva inom F1: Sedan 2016
Stallchef: Ayao Komatsu
Förare: Kevin Magnussen (19e) och Nico Hülkenberg (16e)
Lagtitlar: 0 stycken
Förra säsong: 10a
Av: BRYAN HOOD