Finali Mondiali, Ferrari World Finals på Mugello Circuit i Italien, är en högtid i Ferrarivärlden och ett av årets mest betydelsefulla evenemang.
Finali Mondiali är en finalhelg där deltagare från olika avancerade Corse Clienti-program samlas för att delta i Ferraris exklusiva träningsprogram och tävlingar. Under denna helg samlas entusiaster med sina bilar för att tävla och umgås, vilket skapar en unik atmosfär av passion och gemenskap. I samband med detta stora arrangemang presenterar Ferrari två betydande nyheter inom sitt Corse Clienti-program, dessutom får Robb Report provköra deras nya fyrdörrars modell, Purosangue.
Just förverkligandet av drömmen att köra en Ferrari på tuffa banor är möjligt genom deras Corse Clienti-program som är specifikt skapat för detta ändamål. Under Ferraris expertteam kan man inte bara uppleva att köra en Ferrari, utan även utvecklas på avancerad nivå som förare. De exklusiva programmen sträcker sig från tävlingsinriktade förarprogram till utmanande banträning med de mest avancerade modellerna. Möjligheten att köra tidigare F1-bilar och få träning av Ferraris professionella team finns även tillgängligt inklusive deras detaljerade kunskap om bilarna. Ferrari Attività Sportive GT heter avdelningen som ansvarar för Clienti och Competizioni GT samt driver banorna Fiorano och Mugello.
Detta gör att Finali Mondiali är ett synnerligen speciellt arrangemang att besöka, allt andas Ferrari. Helgen är en sammansvetsad fest för Ferrari- entusiaster. Dessutom under denna helg lanserades två spännande nyheter inför nästa år, 499P Modificata och 296 Challenge.
Ferrari 499P Modificata
En enastående bil som är baserad på 499P som nyligen vann det legendariska 24-timmarsracet Le Mans. 499P Modificata visar Ferraris yttersta expertis och är framtagen för de som vill uppleva denna mycket avancerade bil utom tävlan under deras ledning i en fantastisk racingmiljö.
Bilen har en hybriddrivlina med deras mittmonterade V6:a placerad bak kombinerat med en elmotor
på framaxeln. En enastående kombination som gör att systemet kan leverera 870 hk. Elmotorn på 272 hk generar el tillbaka till batteriet under körning, vid bland annat inbromsning. Batteriet på 800 volt har utvecklats för deras F1-bilar och den massiva kraften förmedlas via en sjuväxlad sekventiell växellåda.
Förbränningsmotorn baseras på den från 296 GT3 men har helt reviderats av Ferraris ingenjörer för att utveckla dedikerade lösningar och minska den totala vikten. I och med att denna modell är utom tävlan har de inte behövt hålla sig till något regelverk från FIA WEC, vilket gjort att teamet som utvecklat bilen kunnat finjustera detaljer till sin ultimata potential där det exempelvis är fyrhjulsdrift från låga hastigheter. Den tidigare 499P var begränsad till hastigheter över 190 km/h, vilket gör att föraren nu kan dra nytta av fyrhjulsdriften hela tiden och kan bli ännu mera precis genom kurvor och hitta sin perfekta linje.
Dessutom har nya 499P Modificata möjlighet till ett system som heter ”Push to Pass” där föraren får möjlighet till full effekt och där det läggs till 163 hk på de 707 hk som resulterar i den totala effekten på 870 hk. Föraren kan aktivera detta via en knapp på ratten, det kan aktiveras när föraren håller full gas och håller i max 7 sekunder per aktivering. Hur många gånger man kan göra det beror på bantypen och hur batteriets energibalans ser ut. Funktionen är konceptuellt lik den som introducerades i Formel 1 år 2009 med KERS-systemet. Bilen har också den läckra enstolslayouten som är lik den ursprungliga Le Mans-tävlingsbilen.
Bilarna kommer att vara med i det nya Sport Prototipi Clienti- programmet som i år kommer att köras parallellt med det befintliga F1 Clienti-programmet. Detta möjliggör för ägare av 499P Modificata att delta i ett antal evenemang på internationella banor varje år där Ferrari tar hand om logistik, assistans vid banan och underhåll.
Ferrari 296 Challenge
Den andra modellen som visades är 296 Challenge som är den nionde modellen från den klassen. Banbrytande presenteras modellen med en V6-motor, tidigare har det varit med en V8. Men trots att det är en mindre motor levererar den dubbelturbomatade V6:an på 3,0 liter en effekt på 700 hk vilket är en ökning med 37 hk. Valet att inte använda hybriddrivlina är för att minska vikten på bilen.
Bromsarna är keramiska CCM-R Plus-bromsar (408 mm i diameter fram, 390 mm bak) som har fått ett vassare ABS-system. Kylningen av skivorna, vilket är en mycket viktig detalj inom racing, sker genom väldesignade ventilationskanaler och livslängden för CCM-R PLUS-skivan är ungefär tre gånger längre än för CCM-versionen.
En annan extra läcker detalj är också att nya 296 Challenge kan generera 870 kg downforce-kraft vid 250 km/h när bakspoilern i kolfiber är i sin maximala vinkel. Detta är en ökning av 18% downforce-kraft jämfört med 488 Challenge Evo.
296 Challenge kommer att tävla i Challenge-serien och ersätter 488 Challenge EVO samt kommer att göra sitt första framträdande under säsongen 2024 i Europas och Nordamerikas serie av Ferrari Challenge Trofeo Pirelli. Vidare under följande säsong blir det debut i Storbritanniens och Japans serie.
Ferrari Purosangue
Bara vetskapen om att man ska iväg och provköra Ferraris nykomling med fyra dörrar innebär en redig dos av pirrighet och förväntan och dessa känslor toppas fullt ut när man väl sitter vid ratten och startar motorn. Finurligt nog sitter startknappen på den nedre delen av ratten som lyser härligt rött. Det går inte annat än att le stort, och pirret maximeras fullt ut i kroppen när det råa men ljuvliga motorljudet drar igång. Jag kör ut från parkeringen vid deras hemmaarena, racerbanan Mugello Circuit, efter att ha fått se ett par härliga Ferrari-race på banan.
Det nya fullblodet Purosangue, som just på italienska betyder fullblod, har en mittmonterad V12:a på 6,5 liter som ger 725 hk. Den är fyrhjulsdriven och de har dessutom lyxat till det med aktiv fjädring. Med det menas att varje fjäder har en elmotor som arbetar blixtsnabbt för att antigen höja eller sänka fjädringen, en teknik som tidigare har funnits inom F1 och Purosangue är den första gatbilen som har den här tekniken. Det gör att Purosangue har en enastående väghållning eftersom den aktiva fjädringen motverkar nigningar och krängningar.
Vägarna upp i bergen runt Mugello är som en gudagåva, när man tror att man har fått de bästa kurvorna bjuder nästa sväng på en ännu bättre utmaning. Till en början är jag lite mjukare i mitt sätt att ta kurvorna
med en tillhörande softare hastighet, just för att känna av hur komfortabel bilen är. Och det är precis som Ferrari själva säger, att det här ska vara en bekväm Ferrari som ska kunna ge en komfortabel resa för alla fyra platser. Baksätet har jag själv inte testat i fart, utan bara stillastående, det är extremt välgjorda och omfamnande fåtöljer som skapar mersmak, även om man vill köra själv så är det en plats man gladeligen kan tänka sig att spendera en långresa i.
Den aktiva fjädringens arbete är riktigt bra, trots de tuffa skarpa kurvorna blir det ingen understyrning utan man tar sig stabilt och kontrollerat genom kurvan, några gånger kom bakdelen men inte okontrollerat utan bara hjärtligt charmigt. Purosangue ger föraren en stor portion av härligt självförtroende. Den åttaväxlade dubbelkopplingslådan är riktigt snabb, och det som också får nackhåren att resa sig här är att den kastar i växlarna på ett härligt brutalt sätt som är som balsam för själen om man älskar ljudet av snabba växlingar med tillhörande brutalt motorljud.
Kvickheten är brutal, 0-100 km/h sker på bara 3,3 sekunder, så upplevelsen är som en smäll i bakhuvudet när man kliver på fullt ut. Fartkänslan med det tillhörande V12- motorljudet kan inte beskrivas annat än som magiskt. Bilen har dessutom en tyngd utan dess like, två ton, så det krävs en hel del av en bil att kunna hantera hela sin vikt tillsammans med den kraft som motorn ger. Men imponerande nog tar den sig genom kurvorna stabilt och kontrollerat där känslan som förmedlas verkligen understryker att det här är en äkta sportbil med bromsar som är härligt effektiva utan att bli för råa i sin känsla.
Hur medpassagerare i baksätet ska hänga med på detta, ja det är en annan fråga för med en bil med den här typen av häftiga köregenskaper är det svårt att inte be om det yttersta. Men det är nog det som är tanken med Purosangue också, den har sportbilsegenskaperna som levererar en äkta Ferrari-körupplevelse men som också har plats för fler personer när det behövs. Detta är även Ferrarin med det största lastutrymmet – hela 473 liter.
Efter en intensiv provkörningstur i bergen är man helt slut men euforisk och alldeles lycklig. Jag lämnar sportläget och vi pustar ut tillsammans. Bilens stil blir mycket mjukare och helt odramatisk. Perfekt läge för att köra långt. Samtidigt som pulsen börjar gå ned sitter jag och tänker på att jag aldrig har fått så många glädjerop efter och under en provkörning som denna. Italienarna är ju också kända för att visa känslor, men här gjorde de verkligen det fullt ut när vi möttes på vägarna. I de små byarna tjoade och ropade de efter bilen med tillhörande handrörelser och motorcyklister följde efter och vinkade med glädjerop.
När Ferrari släppte nyheten om att de skulle lansera en fyrsitsig Ferrari var det många som tänkte att de är alldeles för sena på bollen och det må de vara, men de har verkligen lyckats med att göra sin alldeles egen grej och den är helt utvecklad av Ferrari själva. Purosangue har Ferraris vackra själ där ljudet, vassheten, elegansen och framför allt körupplevelsen finns som man förväntar sig ska finnas där.
Text: Mia Litström
Foto: Ferrari