2018 lanserades Lamborghini Urus. Sex år senare har det blivit dags för en uppdatering. Robb Report åkte till Nardo i södra Italien för att provköra nya Lamborghini Urus SE.
Testet ägde rum på den världsberömda Nardo-banan. Nardo Technical Center är ett av världens främsta testområden i världen för bilar och används av nästan alla tillverkare för att utveckla och förfina sina senaste skapelser.
Nya Lamborghini Urus SE kan stoltsera med epitetet världens snabbaste suv med en toppfart på 312 km/h och utvecklades i hög grad på Nardo.
Nu som laddhybrid
Den stora nyheten för Urus SE är att den har elektrifierats och förvandlats till en laddhybrid. Det rör sig närmare bestämt om en V8 och en elmotor som tillsammans pumpar ut 800 hästkrafter och 950 newtonmeter.
Lamborghini pratar om hur Urus SE har två hjärtan – alltså en förbränningsmotor och en elmotor. Elektrifieringen är till för att höja prestandan, även om det finns både miljö- och skattemässiga fördelar.
I övrigt har fronten fått sig en uppdatering, bakpartiet har hämtat inspiration från Gallardo medan man på insidan hittar ett nytt infotainmentsystem, högre kvalitet på lädret och nya fälgar.
Interiört möts man av Audi-knappar för fönsterhissarna, blinkers och infotainmentsystemet. Det är inget ovanligt att man delar komponenter mellan koncernsyskon, men exempelvis Bentley har en desto mer exklusiv lösning, något Lamborghini onekligen borde låta sig inspireras av.
Just SE är den nya instegsmodellen för Urus och fler, mer prestandastinna varianter är att vänta.
Rally i en Lamborghini
Näst på tur stod Strada Bianca på tur. Det rör sig om en tvättäkta rallyväg där legendariska bilar som Lancia Stratos har utvecklats.
Här fick vi testa på Urus SE:s terräng-läge (kallat Terra) som tillåter att man sladdar hej vilt. Banan bestod av grus och sand och kantades av träd och buskar vilket gjorde sikten runt varje krön obefintlig.
I stället fick jag lita blint på den testförare som instruerade mig från passagerarsätet.
Oavsett vad bjuder Urus upp till dans och är oerhört lättkontrollerad, även på löst underlag. Det faktum att våra testbilar hade samma däck på rallybanan samt under driftingen var mäkta imponerande.
Vi fick köra ett antal varv på Strada Bianca och Urus SE är medgörlig och förlåtande. Det krävs således att man gör bort sig riktigt ordentligt för att bli en permanent del av landskapet.
Lamborghini Urus SE är brutal
Efter att ha lekt av oss på Nardo var det dags att ge oss ut på allmänna vägar. Södra Italien har vägar som är fullkomligt urusla. Vanligtvis när man provkör en bil för första gången är det på släta vägar i södra Spanien.
Lyckligtvis har Lamborghini delvis lagt krutet på att göra uppdaterade Urus mer bekväm. Komfortläget – kallat Strada – har blivit än mjukare och resultatet är välkommet.
Urus SE är mer komfortabel än man kanske förväntar sig av en Lamborghini på styltor. Supersuven är tveklöst lagd åt det sportigare hållet. Fjädringen parerar de grova syditalienska vägarna med bravur, vilket bådar gott för svenska förhållanden.
Däcken, särskilt bak, är fullkomligt enorma. Det leder till en del vägljud men är ett nödvändigt ont när man tar hänsyn till prestandan. Urus SE är bestyckad med V8 och en elmotor som tillsammans genererar hela 800 hästkrafter.
Gasen i botten möts av både en herrans massa snack och verkstad. Elmotorn innebär att gasresponsen är direkt och accelerationen är fullkomligt linjär och brutal. I Strada-läget är ljudbilden dov och fokus är tveklöst mer på komfort.
Övergången mellan eldriften och förbränningsmotorn sker sömlöst och Lamborghini har helt lyckats eliminera den tröghet som ibland infinner sig i laddhybridrivlinor, något vi tidigare fått erfara hos andra bilar inom koncernen.
Lägger man i Sport-läget, det så kallade fun-to-drive-läget, höjer Urus sin mekaniska röst. Kraften fördelas helst till bakhjulen och antisladdsystemet är inte lika påträngande.
Corsa-läget är tänkt för bankörning och hela Urus stramas till rejält och är till fär när man piskar sin Urus runt en bana i jakt på varvtider – det vill säga aldrig.
Rent kördynamiskt lyckas Urus SE väl med att dölja sin 2,5 ton tunga tjänstevikt. Det finns en tydlig röd tråd inom koncernen och körupplevelsen är således inte helt främmande, på gott och ont.
Urus SE har emellertid en förmåga att uppträda lekfullt. Det krävs att man kör den tämligen hårt för att den ska bli genuint rolig att köra, men man märker av en busigare sida även i lägre hastigheter.
Man får känslan av att Lamborghini lagt krutet på att krydda till körupplevelsen, även när man kör på ett sådant sätt som inte riskerar vare sig liv eller frihet. Kruxet är egentligen att man har en helt vansinnig mängd prestanda som är farligt lättillgänglig.
Det innebär att Urus SE smickrar personen bakom ratten och man får känslan av att man minsann är rätt duktig på att köra bil. Urus SE är lätt att köra snabbt, men över en viss gräns kör man ikapp fysikens lagar.
Lamborghini Urus SE gör exakt det den måste
Med nya Lamborghini Urus SE har italienarna fokuserat på vad som gjort den utgående generationen så pass framgångsrik och förfinat det. Hybridiseringen bidrar både till prestanda och lägre skatt, samtidigt som det gör Urus än mer användbar.
Rent kördynamiskt kommer den inte att tilltala de mest kräsna av bilfantaster, men den har en imponerande förmåga att smickra en. Urus SE är tillmötesgående och lättkontrollerad och bjuder upp till dans om man så vill.
Komfortnivån är förvånansvärt hög och lyxkänslan påtaglig. Körupplevelsen är maffig och även om Urus inte känns lika mycket som en superbil som konkurrenterna Aston Martin DBX och Ferrari Purosangue lyckas den erbjuda en bestämt kryddstark upplevelse.
Urus kommer att fortsätta vara Lamborghinis kassako och möjliggör en mer exalterande framtid för det italienska märket.
Tekniska data: Lamborghini Urus SE (2025)
Motor: 4-liters V8 + elmotor. Systemeffekt 800 hästkrafter, 950 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 3,4 sekunder
Toppfart: 312 km/h
Vikt: 2 505 kg
Elektrisk räckvidd: 60 km
Mått (längd/bredd/höjd): 5123/2181/1638 mm
Pris: Från cirka 3 300 000 SEK
Text: Marcus Berggren
Foto: Lamborghini