Under den första upplagan av The Aurora som gick av stapeln på Norrvikens trädgårdar i Båstad hade Rolls-Royce skandinavisk premiär för deras första elbil Spectre. Vi tog tillfället i akt och begav oss på en roadtrip till den kungliga huvudstaden för att recensera nya Rolls-Royce Spectre.
Rolls-Royce Spectre är den spirituella efterträdaren till Phantom Coupé som lanserades 2008. Det rör sig alltså om en kolossal tvådörrars coupé i form av en GT-vagn med plats för fyra vuxna.
Vår provkörning tog oss från den skånska Rivieran, närmare bestämt Båstad, till Stockholm.
Det är en sträcka på 523 kilometer, och med en WLTP-räckvidd på 530 kilometer bör man räkna med ett laddstopp på vägen.
Just tystnad har varit Rolls-Royce gebit sedan 1906. Det hela har sitt ursprung i den mycket fantasilöst namngivna modellen 40/50 h.p. som döptes om till ”Silver Ghost” av dåtidens motorpress, ett namn som Rolls-Royce själva anammade 1925. Det spöklika namnet kommer från hur ljudlös bilen var.
I 120 års tid har Rolls-Royce strävat efter att göra sina motorer så tysta och vibrationsfria som möjligt. En helt eldriven Rolls-Royce framstår således som en tämligen rationell kombination.
En sanslös pjäs
Med sina 5,5 meter – längre än baksätesbilen BMW i7 – är nya Spectre fullständigt enorm. Den är väldesignad och ser exceptionellt dyr ut och går i linje med övriga stallkamrater. Man ser direkt att det rör sig om en Rolls-Royce. När nyfikna åskådare får reda på att det rör sig om en elbil möts man av hakor som släpar i backen.
Spectre är försedd med den bredaste grillen som någonsin skådats på en Rolls-Royce och är även den mest aerodynamiska bilen från det anrika märket, med en luftmotståndskoefficient på 0,25 cd.
På insidan möts man av en genomtänkt och funktionell interiör. Kvalitetskänslan är skyhög, med undantag av knapparna för att stänga dörrarna (som nu migrerat från A-stolpen till mittkonsolen) och volymvredet som känns plastigt.
I övrigt består interiören av kopiösa mängder läder, trä, och metall. Infotainmentsystemet är en BMW-historia men med Rolls-Royce-grafik vilket kort och gott innebär att det fungerar bra.
Baksätet är rymligt även för vuxna, men Spectre är en Rolls-Royce man själv ska köra. Faktum är att 9 av 10 kunder från det anrika brittiska märket kör sina bilar själv.
Bagageutrymmet är djupt och brett och det finns en lucka för att förvara laddsladden.
Rolls-Royce Spectre är en rullande paradox
”Det är en Rolls-Royce i första hand, och en elbil i andra” förklarar Frank Tiemann, kommunikationschef på Rolls-Royce. Det är något som snabbt gör sig till känna i exteriören, där ingenting avslöjar att det rör sig om en elbil.
Man kan lätt tänka sig att den typiske Rolls-Royce-köparen är lika intresserad av elbilar som kungen är av att stå i kö. Faktum är att märkets kunder är de yngsta inom koncernen (BMW, Mini, Rolls-Royce) och även om man inte nödvändigtvis är progressiv bara för att man är ung säger det en hel del om målgruppen.
Frank berättar även om en kund som ofta sträckkör sin Spectre nere på kontinenten, men det tillhör sannerligen ovanligheterna för kundgruppen. Den genomsnittliga Rolls-Royce-kunden kör blott några hundra mil per år i sin Rolls-Royce.
Av den anledningen är egentligen räckvidden irrelevant då en Rolls-Royce-ägare helt enkelt tar en annan bil om det vankas långkörning. Hur man än vänder och vrider på det är upplevelsen att köra långt med elbil väldigt långt från premium.
Att hela tiden ha laddstopp i åtanke, eventuellt behöva fippla med diverse laddkort och applikationer, samt – ve och fasa – hamna i laddkö, förtar från lyxkänslan. Vår resa från Båstad till Stockholm gick under en varm sommarkväll i juli, vilket innebar tomma vägar, och framför allt tomma laddplatser.
När vi åkte från Båstad var bilen inte fulladdad och det första stoppet var således i Ljungby, blott 10 mil bort. Spectre utvecklades i hög utsträckning på den franska och italienska Rivieran och att beskåda en Rolls-Royce i ett småländskt industriområde blir således en kontrast som heter duga.
Stoppet i Ljungby klaffade med ett middagsstopp på ett av vårt vägnäts mindre anrika restauranger. Jag laddade till 80 procent och hade därefter 430 kilometer kvar till min slutdestination.
Ett slagskepp
Det första man märker när man stänger dörrarna är hur tyst allt blir. Det 102 kWh stora batteriet innebär 700 kilogram extra ljudisolering för att citera Rolls-Royce själva, något som skapar en kupé som får ett bibliotek att framstå som en technokonsert.
Elmotorerna bidrar till ännu mer tystnad, och de hörs aldrig, inte ens vid maximalt gaspådrag. I en V12-bestyckad Rolls-Royce hör man trots allt förbränningsmotorn när man verkligen pinnar på.
Spectre glider fram över vägen likt en vattensäng och den är uppe och slåss med Phantom om platsen som världens bekvämaste bil. Den lyckas med konststycket att radera vägens ojämnheter och det enda man märker av underlaget är hur det byter färg.
Styrningen är lätt och döljer bilens 2,9 ton väl. Spectre kan köras tämligen hårt – tack vare 584 hästkrafter och 900 newtonmeter – och det finns mer grepp än man förväntar sig.
Hastighetsmätaren skvallrar alltid om en bra mycket högre fart än vad bilden genom rutan ger nys om.
En sådan exceptionellt tyst bil som Spectre gör att man i stället snappar upp andra ljud. Backspeglarna tillför en del vindbrus, vilket de ramlösa rutorna har svårt att hålla ute.
Rolls-Royce Spectre är herren på täppan
Resan från Båstad till Stockholm gick bestämt smärtfritt. Även om processen förknippad med att ladda en elbil är extremt påver gick hela vår resa galant. Med det sagt kommer nog 9 av 10 Spectre- kunder välja en annan bil om de ska köra långt.
På så vis blir Spectre något av en rullande paradox – som GT-vagn premierar man en bils långfärdsfärdigheter, något som en elbil sällan har. Spectre kan laddas upp till 195 kW, vilket konstigt nog är lägre än koncernsyskonen från BMW.
Nya Rolls-Royce Spectre är en helt fenomenal bil. Den erbjuder enormt mycket lyx, en fantastisk körupplevelse och rikligt med prestanda. Viktigast av allt känns den dessutom som en Rolls-Royce. Den besitter samma kördynamiska egenskaper som sina fossildrivna syskon, och elmotorn gör ett ypperligt jobb av att ersätta V12:an, även om känslan en tolva inbringar är svårslagen.
Dessutom går det inte längre att få tag på en Rolls-Royce Spectre – går du till din närmsta återförsäljare, vilket i fallet Sverige är i Berlin, är det omöjligt att få tag på en, åtminstone ett par år framåt.
Elektrifieringen passar Rolls-Royce väldigt väl och nya Spectre är ett kvitto på att framtiden ser ljus ut för det brittiska märket och dess kunder. Även om de inte kommer att frekventera sträckan Båstad – Stockholm.
Tekniska data: Rolls-Royce Spectre (2024)
Motor: En elmotor på varje axel, 584 hästkrafter, 900 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,5 sek
Toppfart: 250 km/h Elektrisk räckvidd: 530 km
Vikt: 2 890 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5475/1996/1573 mm
Pris: Testbil 6 400 000 SEK
Text: Marcus Berggren
Foto: William Koitrand