TREUDDENS VASSASTE SPETS

Maseratis första nya supersportbil på många år siktar mot att ge företagets argaste italienska konkurrenter en rejäl utmaning – och erövra en och annan rutig målflagga på vägen.

Maserati grundades bara några månader efter första världskrigets utbrott 1914, och har konkurrerat tappert med relativa nybörjare som Ferrari (1947) och Lamborghini (1963) på marknaden för högklassiga italienska sportbilar. Trots flera förlorade decennier av undermåligt ledarskap och finansiella svårigheter har det Bologna-baserade företaget fortfarande musklerna som krävs för att tvåla till konkurrenterna. Här presenterar vi nya MC20 med 630 hästkrafter, Maseratis första supersportbil på nästan 20 år, skapad just när pandemin rasade som värst.

Den mittmotoriserade MC20 tar över stafettpinnen från MC12, en av Maseratis mest åtråvärda modeller i modern tid, som innebar märkets comeback inom racing 2004 (MC står för ”Maserati Corse”, företagets tävlingsdivision) vars monocoque-chassi i kolfiber skapades i samarbete med racingspecialisten Dallara. Med flödande linjer som är resultatet av över 2 000 timmar av tester i vindtunnel och mer än 1 000 timmar av dataanimerade simulationer påminner karossen nästan om en sten som har formats av naturens element. Den subtila formgivningen smälter ihop med luftintagen på både huven och sidorna, som nästan blir osynliga ur vissa vinklar.

Designavdelningens chef Klaus Busse säger att hans team eftersträvade ”renodlad design, inte en bil som har formgivits utifrån sina luftintag”. Interiören bjuder på en lika clean miljö, med en strömlinjeformad cockpit med de flesta av förarfunktionerna placerade på ratten. Endast ett fåtal kontroller finns på mittkonsollen, som dubbla 10 tums touchscreen-infotainment-skärmar samt väljaren för körlägena Wet, GT, Sport och Corsa. Karossens mer dramatiska sidor syns nertill med mer framhävd kantighet och aerodynamiska element som diffusorn för ökat marktryck – och självklart fjärilsdörrarna.

Den stora nyheten är ändå den nya 3.0 liters dubbelturbo-V6:an med 729 Newtonmeter vridmoment.

Den har rötterna i Formel 1 och har ett ”pre-chamber” förbränningssystem och dubbla tändstift som ger extra effektiv förbränning och renare avgaser. Motorn, utvecklad in-house, är kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda.

Den superpotenta high-tech-motorn i kombination med bilens tjänstevikt på exakt 1 500 kilo låter det bakhjulsdrivna ekipaget göra 0-100 på 2,9 sekunder, på väg mot toppfarten på 325 km/tim. Dessa siffror placerar MC20 i samma klass som de senaste modellerna från Maseratis rivaler i Maranello och Sant’Agata Bolognese, liksom dess prislapp som börjar på 210 000 dollar.

Dessa siffror är inte bara imponerande utan helt nödvändiga om man satsar på att utmana de tyngsta namnen i supersportklassen. Andy Love, försäljningschef för Maserati North America, tror att MC20 kommer att återetablera Maserati i klassen mittmotoriserade supersportbilar och kallar modellen ”ett viktigt och fundamentalt steg i att skapa framtiden för vårt varumärke”. Det är en stor utmaning, men den formsköna lättviktaren tycks ju ha det som krävs. Vissa stegrande hingstar och rasande tjurar får nog passa sig för den här utmanaren.

MC20:s strömlinjeformer avspeglar sig
i cockpiten där de viktigaste funktionerna är samlade på ratten.

MC20: s strömlinjeformade estetik följer med in i sittbrunnen, där primära kontroller kan nås från ratten.

Porsche GT3