HMC Classic

Tuff på klassiskt vis

Något har hänt. Sverige har fått ett nytt bilmärke som kommer att stärka vår plats på världskartan för unika bilmodeller som är byggda för folk som älskar att köra och beskåda sin bil.

HMC.HandMadeCars
KAROSS i glasfiber, fabrikatet på V8:an är inte spikat ännu.

HMC HandMadeCars har gjort det Christian von Koenigsegg en dag gjorde med sitt märke, att ta en dröm till verklighet! Vägen till punkten vi är idag har varit besvärlig men Thomas Kümmerling, som ligger bakom HMC HandMadeCars, valde den hårda vägen att gå. Istället för att få en nationellt godkänd bil valde han att gå på alternativet att få den EU-godkänd, vilket inbära att den kommer att gå att sälja i större delen av världen. Vägen dit är långt mycket mer besvärlig än att bara få den nationellt godkänd, men nu har man lyckats och en serieproduktion är snart igång i lilla idylliska Vadstena vid den nordöstra delen av Vättern.

Konceptet för HMC Classic är enkelt, en mustig och välljudande V8-motor, kort hjulbas, direkt styrning och massor med grepp via de fyra feta däcken som sitter i vardera hörn på bilen. Ursprungligen härstammar den här modellen, som många av er kanske vet, från den kända modellen signerad Le Mans-vinnaren Carroll Shelby och hans modell Cobra. Carroll Shelby bestämde sig för att bygga Cobran när han var tvungen att avsluta sin racingkarriär på grund av hjärtproblem. Konceptet var enkelt, en stor och stark V8-motor byggd i USA med ett lätt chassi med europeisk signatur. Det har byggts många amatörbyggda Cobror men HMC Classic ska inte förväxlas med sådana. HMC Classic har sina rötter i Sydafrika och ett företag som heter Backdraft. Backdraft drivs av en man vid namn Tony Martin, och sedan 2001 när företaget startades har det byggts ungefär 5 000 bilar.

HMC-HandMadeCars
Klassisk elegans, modern kraft – din tidlösa följeslagare.

Den kommande fabriken ska som sagt vara belägen precis utanför Vadstena vid familjens gård. Här ska man kunna producera cirka mellan 10 till 12 bilar per år och första bilen planeras vara klar 2024. När det kommer till produktionsplaner är man medvetna om att antalet bilar är en viktig fråga. Där strävar man efter att ha en hållbar tillväxt på 100 % per år, men man kommer att fatta beslut om det exakta antalet bilar som ska byggas baserat på faktorer som marknadstrender, produktionskapacitet och kundkrav. Målet är att möta efterfrågan samtidigt som man levererar högkvalitativa produkter.

Text och foto: James Holm

Porsche GT3