Carnegie Bank

Chanel

En väv av ädla stenar

Chanel återuppfinner sin ikoniska tweed – den här gången i platina, rosa guld, ädelstenar och pärlor.

Coco Chanel introducerade sina ikoniska tweedjackor och kjolar för nästan ett sekel sedan, och än idag fortsätter företaget som bär hennes namn att förnya stilen som byggde upp verksamheten med ständigt nya kollektioner för catwalken säsong efter säsong. Men i år har det Parisbaserade modehuset tagit fram ett nytt unikt mästerverk inom High Jewellery genom att skapa ett imponerande och komplext smycke som överglänser dess textilbaserade förebilder. För att få fram den ”vävda” texturen i sitt Tweed Couture Patrimony-halsband tvingades Chanel utveckla helt nya tekniker.

– Det var en ytterst komplicerad process, säger Patrice Leguéreau, chef för modehusets Fine Jewelry Creation Studio med en rejäl underdrift. Leguéreau har samarbetat med företagets guldsmeder för att fästa hundratals juvelbesatta detaljer på guldkedjor. Resultatet är långa rader med ädla stenar som ser ut att vara sammanvävda snarare än lödda.

– Precis som inom mode där klänningarna måste finjusteras för att passa bärarens kropp så tar det tid att anpassa halsbandet exakt efter dess ägare, kommenterar Leguéreau. Halsbandet har tagit totalt 1 700 timmar att färdigställa och är bestrött med vita diamanter, pärlor, rosa safirer och rosa och röda spineller. De färgade stenarna är detaljen som får smycket att verkligen stå ut från mängden.

– Jag valde den rosa färgen för att uttrycka en väldigt extrem feminitet, säger Leguéreau, det är en kulör som är central i Chanels universum.

En guldsmed använder pincett för att justera varje komponent av 18 karats guld eller platina enligt Leguéreaus design (som syns i bakgrunden).

– Vi hanterar de två metallerna olika, berättar Leguéreau. De har inte samma egenskaper, så vi måste vara väldigt försiktiga och behandla materialen separat. Självklart är det rena mardrömmen för guldsmederna – när de ser mina skisser med olika färger blir de inte alls glada. Men för mig är det viktigt att skapelseprocessen är en verklig utmaning.

Chanel-Tweed-Couture

Komponenterna i varje vertikal “tråd” är skapta som små gångjärn så att trådarna kan röra sig i takt med bäraren. Här monteras ett pyttelitet stift som gör delen rörlig.

Chanel-Collier-Tweed-Couture-Patrimoine

Åtta kedjor av 18 karats roséguld är vävda genom halsbandets juvelbesatta komponenter för att efterlikna Chanels klassiska tweed. En guldsmed monterar dem separat, noga med att placera de vertikala ”trådarna” så att de kan röra sig fritt.

Enligt Leguéreau är det mest komplicerade momentet att fästa varje ”tråd” med ädelstenar på kedjorna av roséguld.

– Detta är det första halsbandet av den här typen som någonsin har tillverkats, så vi är pionjärer på området. De juvelbeströdda segmenten är placerade med lätt asymmetriska intervaller och det har tagit massor av timmar att finjustera alla mått till perfektion.

Den centralt placerade 10,2 carats kuddslipade diamanten monteras i sin infattning och en mängd små justeringar görs för att säkerställa att den sitter perfekt. Normalt köper man ädelstenarna färdigslipade, men på grund av det stora antalet stenar och den precision som krävs har Chanel köpt oslipade stenar och fått dem slipade enligt specifika önskemål för att passa exakt. De baguetteslipade rosa safirerna visade sig vara de mest tidskrävande.

Collier-Tweed-Couture-Patrimoine-Atelier

De 1 820 ädelstenarna är monterade separat, en i taget. Här gör en guldsmed finjusteringar innan det är dags för infattning av 193 odlade pärlor. Chanel har inte satt något pris på det färdiga smycket och planerar att behålla halsbandet i sitt arkiv.

– Det är som en dröm som har blivit sann, säger Leguéreau. Jag försöker drömma stort, på högsta Chanel-nivå, och jag gör mitt bästa för att skapa fantastiska smycken. Ändå väntade jag mig hela tiden att det färdiga resultatet skulle bli ännu bättre, vackrare och mer spektakulärt än jag någonsin hade kunnat föreställa mig.

Text: Paige Reddinger