Varför Mercedes-Benz 280 SL fortfarande är högt eftertraktad bland samlare

Mercedes-Benz 280 SL tillverkad mellan 1968 och 1971 – Mercedes sista version av den så kallade “Pagoda” har med åren fått allt mer respekt.

I juni 1969 jämförde Road & Track fyra nya GT-bilar på omslaget: Porsche 911T, Jaguar E-Type, Chevrolet Corvette och Mercedes-Benz 280 SL. Utan tvekan överskuggades Mercedes av konkurrenternas sportprestanda och sensuella linjer, och kom sist enligt tidningens redaktörer. “Om man generaliserar dess egenskaper,” skrev de om 280 SL, “så var den mest bekväm, hade minst prestanda, den mest högljudda motorn – och det högsta priset.”

Tiden har däremot varit betydligt vänligare mot 280 SL än vad den samtida recensionen antydde. Det beror till stor del på att prestanda och komfort i en bil över femtio år gammal inte på något sätt kan mäta sig med ens den enklaste moderna småbil. Eftersom acceleration från 0 till 100 km/h blivit allt mer irrelevant, kan man idag istället uppskatta 280 SL för dess tidlösa stil och charmiga karaktär.

Bara känslan av att stänga dörren är nog för att vilja äga ett exemplar av 280 SL – den sista versionen av modellen som allmänt kallas “Pagoda,” döpt efter den konkava formen på det avtagbara hardtop-taket. När detta förvaras i garaget, förvandlas bilen till en elegant cabriolet.

300 SL och 190 SL hade tagits ur produktion 1963, samma år som nästa generation SL lanserades. De tidigare modellerna var glamorösa till utseendet, men den då nya modellen W 113 – som den kallades internt – fick ett mer återhållsamt och strikt formspråk. Den var raka motsatsen till de rundade SL-modellerna före den, och blev startpunkten för två snarlika efterföljare.

280 SL:s förhistoria börjar med 230 SL, som byggdes fram till 1967 och drevs av en 2,3-liters raka sexa med enkel överliggande kamaxel (SOHC). Därefter kom 250 SL (1967–1968), med en starkare 2,5-liters motor och en vevaxel med sju lager istället för fyra. Själva 280 SL tillverkades mellan 1968 och 1971, med en 2,8-liters motor som använde mekanisk bränsleinsprutning och gav omkring 177 hästkrafter. Majoriteten av de nästan 24 000 tillverkade exemplaren såldes i USA. De flesta av dessa beställdes med fyrväxlad automat, men det fanns även alternativ med fyrväxlad manuell eller – i Europa – en sällsynt femväxlad manuell.

Av de tre modellerna i W 113-serien är 280 SL den mest populära. Med sin klassiska skönhet, bekvämlighet, lättkörda natur och enkla ägande är den ett internationellt samlarfavorit bland sport- och GT-bilar från 1960-talet. Mercedes-Benz erbjöd ett antal sofistikerade färgalternativ på den tiden – och det är svårt att slå en Tobacco Brown eller Light Ivory SL med interiör i Cognac– eller Parchment-läder.

Att restaurera en 280 SL från grunden kan dock bli en plånbokstömmande process. Trots sitt relativt enkla utseende är bilen mycket noggrant byggd – och kräver samma noggrannhet vid renovering.

Det smartaste valet är att köpa ett exemplar som redan är korrekt restaurerat och redo att köras. Priserna börjar runt 70 000 dollar (ca 750 000 kronor) för en bil i gott skick, och kan vara det dubbla – cirka 140 000 dollar (ca 1 500 000 kronor) – för ett exemplar i utmärkt skick. En bil i concours-kvalitet kan lätt passera 225 000 dollar (ca 2 400 000 kronor) – och tillval som luftkonditionering eller manuell växellåda (särskilt den sällsynta femväxlade) kan höja priset med ytterligare 25 % eller mer.

Text: Översatt av Kenny Jonson – originaltext av Robret Ross, Robbreport US
Foto: Ryan Merrill
RM Sotheby’s

Mer om motor kan du läsa här