Mille Miglia Världens vackraste race

Tävlingen går BresciaRom-Brescia och är cirka 1 600 kilometer.
Samarbetspartner är Chopard med covd Karl-Friedrich Scheufele i spetsen.

Vid bra instormingen 1927, innan projektet blev en realitet, var det någon i arbetsgruppen som fällde kommentaren ”1 600 kilometer – det är ju tusen engelska mil.” Så föddes namnet Mille Miglia och en 29-årig Enzo Ferrari sade: ”Det blir La corsa più bella del mondo” (världens vackraste race). Två år senare startade han företaget Scuderia Ferrari som köpte in bilar och byggde om dem till sportbilar för gentlemen. Först 1947, efter att ha blivit sinkad av kriget och efter en lång sejour hos Alfa Romeo, kunde han köra en egenkonstruerad Ferrari.

Vitsen med ursprungliga Mille Miglia var att i eleganta sportbilar, längs krokiga landsvägar och genom små byar, köra i livsfarligt höga hastigheter. Det gällde att köra så fort som möjligt och av de 70 startande ekipagen 1927 gick bara 51 av dem i mål i Brescia. Tyvärr, men förståeligt nog, förbjöds Mille Miglia trettio år senare efter att ett ekipage, en av Ferraris bilar, kraschat så illa att både förare och kartläsare omkom.
Men det var trots allt inte slutet. 1982 slog bilentusiasterna sina huvuden
ihop och genomdrev starten av en ny historisk racingtävling under samma namn där bilarna som får ställa upp måste vara tillverkade under åren 1927-57.

Chopards samarbete med Mille Miglia som officiell tidtagare
startade 1988 och Karl-Friedrich Scheufele, som delar vd-skapet för
företaget med sin syster, är en inbiten veteranbilsentusiast med ett eget
välfyllt garage och kör själv så många lopp som möjligt – alltid Mille Miglia, och nästan alltid med sin närmaste vän Jacky Ickx.

”Jag har kört varje år sedan 1989. Tävlingens sträckning är en av de
vackraste och mest natursköna som finns i Italien. Det är också ett perfekt tillfälle för att träffa gamla vänner och bilentusiaster”, berättade Karl-Friedrich i en tidigare intervju. ”Varje race är förstås unikt, förra årets var extra speciellt eftersom jag körde med min äldsta dotter Caroline-Marie. Jag är väldigt glad över att vi kan dela samma intresse. Och i flera år har jag haft förmånen att få köra Porschemuseets 550A Spyder RS från 1956. En pålitlig bil och väldigt rolig att köra!”


Årets race var den 38:e upplagan och startade ovanligt nog den 22 oktober istället för som den brukar göra i juni men vi vet ju alla vad som kom i vägen för det i år. Efter att alla deltagare försågs med ansiktsmasker och hälsoundersöktes enligt gällande folkhälsovårdsregler var det till slut 400
ekipage som ställde upp och körde i stort sett samma bana som de första
bilarna gjorde för 93 år sedan. I år genomfördes dock händelsen utan Karl-Friedrich vid ratten. Tre bilar från Chopard ställde upp, en av dem kördes av svenske modellen och internetfenomenet Ben Dahlhaus. Av de 400 startande ekipagen gick alla utom två i mål, och Ben Dahlhaus som körde en OSCA MT4 Valentini från 1954 placerade sig som nummer 275 i resultatlistan.

De andra två Chopard-ekipagen kom in som nummer 279 och 294. Flera svenskar deltog och Joel Berg med Alva Leander Berg i deras Jaguar C-Type från 1952 placerade sig som nummer 205. Årets vinnare, efter att ha hållit i ledningen under nästan hela loppet, blev Andrea och Roberto Vesco i deras Alfa Romeo 6C 1750 SS Zagato från 1929 med startnummer 46.

För två år sedan firade Mille Miglia och Chopard 30 år av samarbete och varje år görs speciella editioner av Mille Miglia-klockan. Årets klockor är: Mille Miglia Race Edition Chronograph, som finns i två versioner: 1 000 exemplar med boett i matt DLC-behandlat stål och 250 exemplar med boett i etiskt roséguld och DLC-behandlat stål. Båda har lackad urtavla och gula vintage-inspirerade skalor. Den välkända röda Migliapilen är placerad under klockan tolv.


De har safirbaksidor och är individuellt numrerade. Bandet är förstås perforerat och har gummiinsida á la Dunlops racingdäck från 1960-talet.
Mille Miglia GTS Azzurro Power Control limiterad till 500 exemplar
i helt stål och lika många i stål och roséguld (bicolore). De har en kraftreservsindikator som ser ut som en bränslemätare.
Mille Miglia GTS Azzurro Chrono i stål som görs i limiterad upplaga om 750 exemplar med en tavla inspirerad av bilarnas instrumentering.

Båda dessa klockor har tavlor i den stålblå nyansen azzurro (italienska
för blått) och de är individuellt numrerade vilket syns genom gravyr på
boettringen. Nästa års Mille Miglia är under planering och de datum som är
satta i dagsläget är 13 till 15 maj, vilket är en återgång till hur det var innan pandemin slog klorna i oss. Antalet deltagande fordon är satt till 375 men det kan säkert komma att ändras.

Text: Britta Rossander