Följ med på en surrealistisk resa tillsammans med den Porsche-älskande digitalkonstnären Chris Labrooy.
I en idyllisk lada konverterad till ateljé med panoramavy över landsbygden i skotska Aberdeenshire försöker Chris Labrooy förklara hur han förtjänar sitt levebröd. ”Det är inte så lätt att förklara vad jag sysslar med”, säger den 40-årige skotten. ”Jag går upp på morgonen och skapar bilder. Det är en livsstil som ger mig stor frihet att testa olika idéer. Jag brukar kalla mig en digital bildskapare som arbetar på gränsen mellan konst och design. Låter det kanske lite vagt?” Det är svårt att artbestämma Labrooy eftersom hans produktion knappast har några föregångare. Han har studerat produktdesign på Royal College of Art, och som ung student blev han fascinerad av den digitala världens möjligheter och lärde sig uppskatta smått surrealistisk konst.
”Jag blev mer och mer imponerad av den digitala världen efter att ha upptäckt de stora tekniska framstegen”, förklarar Labrooy. ”Jag gick över från att skapa fysiska objekt till fotorealistiska bilder. I den digitala världen kunde jag fånga föremålen och visa dem realistiskt, men med CGI och alla nya verktyg fanns det ingenting som begränsade min fantasi. Jag kunde skapa vilka miljöer som helst och placera föremålen i den kontexten.” Många av Labrooys bilder är välbekanta för Porsche-fans eftersom de ofta föreställer klassiska 911-modeller förflyttade till drömlika ökenlandskap. Palm Springs är en annan inspirationskälla liksom 50-talets arkitektur. Men hans specialitet är det oväntade och ibland lätt galna. ”Jag gillar att balansera olika element mot varandra och söker alltid efter stunder av lycka. Saker som en uppblåsbar flamingo eller en swimmingpool symboliserar lycka för mig, så jag vill alltid ha sådana objekt i mina bilder och animationer.
”Den intensiva hettan, torkan och de starka färgerna i Labrooys konst är väldigt avlägset från de ofta kyliga och lantliga miljöerna som omger hans hem på Skottlands hedar. Hans digitala världar kan nästan tolkas som en slags eskapism. Labrooy erkänner att kontrasten är viktig, och om han inte hade flyttat hem sedan en period då han bodde i Kalifornien hade kontrasterna inte varit lika framträdande i hans bilder idag. Men var passar bilarna in i allt detta? En luftkyld Porsche framstår som en udda inspirationskälla för en konstnär vars verk är både moderna och overkliga.
”Jag har alltid älskat bilar, ända sedan jag var en liten grabb”, säger Labrooy. ”Jag lekte med leksaksbilar, sedan ritade jag bilar, sedan körde jag bil i dataspel. Redan som tonåring var jag fascinerad av bildesign. Jag minns att jag såg ett avsnitt av Top Gear där programledarna besökte Royal College of Art och från den dagen sade jag till alla mina vänner att jag visste vad jag ville göra med mitt liv. Jag skulle till Royal College of Art och studera bildesign.
På konstskolan gled Labrooy in på målande och skulptur under en period och bilarna glömdes bort, men med ett ökat fokus på produktdesign var det oundvikligt att de skulle göra comeback, berättar han. ”Av alla konsumentprodukter är bilarna de allra mest åtråvärda. De är så komplicerade skapelser med unika och väldigt specifika identiteter.” Tack vare att Chris Labrooys ovanliga estetik har gett honom framgångar hos stora internationella företag som British Airways, Nike och Apple har han med tiden kunnat göra verklighet av sina bildrömmar. Till att börja med köpte han en Porsche 981 Cayman med dubbelkoppling. ”Jag körde den där bilen i två år, men jag ville ha mer. Jag höll koll på bilannonserna och köpte så småningom en 981 GT4.”Att ha en egen Porsche på garageuppfarten skulle komma att bli en stor inspirationskälla för Labrooys konst.
”När jag väl ägde en Porsche blev jag allt mer medveten om märket och dess racinghistoria, och väldigt nyfiken på 911-modellen. Samtidigt som den har väldigt runda och mjuka linjer är den en ytterst kapabel sportbil med fantastiska prestanda. 911:an har en unik, nästan excentrisk personlighet. När jag skapar mina bilder är bilarna som en slags skådespelare, och 911:an är som en första klassens Hollywoodstjärna med sin mångsidighet och sitt djup.”Idag är Chris Labrooy stolt ägare till en 718 Cayman GTS 4.0 (bränsleförbrukning 0,96 till 1,08 liter milen vid blandad körning, CO2-utsläpp 219 till 246 g/km) med en djärvt vinröd lackering som kontrasterar mot Aberdeenshires djupt gröna och jordigt bruna färger. ”Den är den perfekta bilen för min livsstil”, säger han. ”Eftersom jag jobbar hemifrån behöver jag inte pendla, så det mesta av min bilkörning är bara för ren njutning och då är en Cayman helt idealisk. Vi har fantastiska vägar där jag bor och bilen är kompakt nog för att verkligen passa in i landskapet och miljön.”
GTS:en bjuder alltså Chris Labrooy på ännu ett fantasieggande drömlandskap, inte helt olikt den digitala värld där han spenderar sina arbetsdagar. ”På helgerna går jag ofta upp väldigt tidigt, omkring kvart i sex på morgonen, för att köra en sväng när allt är tyst och stilla”, berättar han. ”Min Cayman bjuder på en underbar estetisk upplevelse där man upplever alla möjliga intryck, genom ratten och sätet. Och så ljudet förstås. Hur skulle man inte kunna älska en sexcylindrig boxermotor?”