Bredare, lättare och många gånger vassare. Cyan Racing i Göteborg har tagit Volvos gamla P1800 och förädlat den till en modern klassiker för finsmakare – men har ändå lyckats behålla mycket av den ursprungliga 60-talskänslan och tagit den till en nivå som endast dagens material och ingenjörskonst kan åstadkomma. Bilen byggs på beställning, med en produktionstid på 18 månader och med en prislapp på sju miljoner.
Bilen presenterades för brittisk motormedia under 2020 och fick flera prestigefulla utmärkelser, GQ Magazine utnämnde Volvo P1800 Cyan till Retro Hero of the Year och BBC Top Gear gav bilen titeln Restomod of the Year.
Den cyanblå prototypen på bilderna har visats upp världen över så gott man har kunnat med tanke på viruset. Under sensommaren gjorde Cyan-teamet en ”road trip” ner till Schweiz för att delta i Bernina Grand Turismo Hill Climb i S:t Moritz.
På vägen dit besökte man teamets senaste världsmästare – man har tre i laguppställningen – Yann Ehrlacher i Vevey i utkanten av Montreux för en färd längs legendariska alpvägar. Bland annat passerades Furka Pass där den klassiska biljakten med Sean Connery i Goldfinger spelades in.
Samtidigt passade man på att plåta lite reklambilder. Men att fotografera bilen med en snygg tjej som man gjorde förr var aldrig aktuellt, berättar Hans Bååth som är General Manager Cars på Cyan Racing.
– Det är väl en del av sextiotalet som känns lite passé. Vi använde en snabb och snygg fransman istället, och eftersom P1800 är känd från den gamla TV-serien Helgonet körde vi lite kostymbilder i samma stil för att få den rätta Roger Moore-känslan.
Cyan Racing grundades 1996 för att representera Volvo i STCC och drivs sedan 2004 av Christian Dahl. Fram till 2015 under namnet Polestar. Just det, samma Polestar som står för Volvos elbilsdivision idag. 2015 köpte Volvo automotive-delen av företaget inklusive varumärket. Två år senare, 2017, vann teamet, nu under det nya namnet Cyan Racing, sin första VM-titel med en Volvo.
– Vi började fundera om vi kunde fira med någon slags hyllning till Volvo och dess motorsporthistoria, och beslutade oss för att skapa en modern tolkning av företagets mest ikoniska modell, fortsätter Hans.
Sagt och gjort, företaget satte hela design- och ingenjörsstyrkan bakom VM-guldet att analysera hur Volvos sextiotalsikon skulle kunna förädlas och förvandlas till en bil med hög prestanda och tillförlitlighet, men med bibehållen känsla av 1960-tal både bakom ratten och för ögat.
”Det svåra ligger i hur långt man kan gå i förfinandet utan att man tappar originalbilen.”
För den första prototypen utgick man från en 1964 års P1800 som donatorbil och kapade bort 70 procent av karossen. Originalplåten ersattes med höghållfast stål och kolfiber för lättare vikt och ökad vridstyvhet. De klassiska formerna av legendariske Pelle Pettersson justerades varsamt under ledning av Cyans husdesigner Ola Granlund – kupén flyttades bakåt en bit för att ge bilen fick bättre proportioner med en lite längre motorhuv, och spårvidden ökades med ett par decimeter. De klassiska fenorna på bakskärmarna fick en lägre och mjukare form och varje yta justerades varsamt med de möjligheter som finns idag.
– Det svåra ligger i hur långt man kan gå i förfinandet utan att man tappar originalbilen. Vi får ofta kommentaren att det är först när man ser originalet tillsammans med Cyans tolkning som man ser skillnaden. Och det tar vi som en bekräftelse på att vi uppnått målet, säger formgivaren Ola Granlund.
Under huven sitter en 420 hästkrafters turboladdad rak fyra på två liter med samma ursprung som motorn som i teamets VM-vinnande Volvo- bilar. En viss skillnad mot originalets 100 till 135 hästar alltså. Vad superbilen däremot har gemensamt med gamla tiders P1800 är att den helt saknar alla moderna assistanssystem – ingen ABS, antispinn, antisladd eller ens bromsservo. Allt för att inte störa körupplevelsen.
– Här blir föraren verkligen ett med bilen utan någon som helst modern elektronik som filtrerar bort körkänslan, säger Hans Bååth och berättar att dussintalet av Cyan Racings ingenjörer har varit inblandade.
Linjerna må vara klassiska men väghållningen är något helt annat än i den gamla ”gjutjärns-Ferrarin” som den ibland elakt har kallats. Här är det individuell hjulupphängning och bakaxel med differentialbroms som gäller. Justerbara stötdämpare, skivbromsar med fyrkolvsok och Cyans egna 18 tums fälgar i fräst aluminium. Att bilen är bakhjulsdriven är väl närmast en självklarhet som knappt behöver nämnas. Växellådan är en femväxlad manuell från Holinger i Australien.
”Linjerna må vara klassiska men väghållningen är något helt annat än i den gamla gjutjärns-Ferrarin”
När den första prototypen var körklar fick Cyan-teamet tillåtelse att provköra den på Volvos egen testbana utanför Borås. Bilen maskerades till oigenkännlighet, men motortidningarnas spionfotografer såg ändå att det var en P1800.
– Det dröjde inte länge förrän det dök upp rykten i världspressen om att Volvo eller Polestar skulle återintroducera P1800, men nu troligen i en eldriven version, berättar Hans Bååth.
Varje P1800 Cyan börjar sin existens som en gammal originalbil, och Volvo tillverkade nästan 50 000 exemplar mellan 1961 och 1973 så det är knappast någon bristvara. Att modernisera gamla klassiker är känt som ”resto mod” och är en nygammal trend som fick ny fart och status för ett tiotal år sedan av amerikanen Rob Dickinson på firman Singer Vehicle Design i Kalifornien som bygger om gamla Porsche 911. Väntelistan för den som vill köpa en Porsche Singer idag är flera år och de bilar som säljs via bilauktioner idag går ofta för dubbla nypriset.
Rent byråkratiskt behåller bilen sin fordonsidentitet, årsmodell och chassinummer och besiktigas som ombyggt fordon. Många beställare är bilsamlare från andra länder än Sverige och då kan ju regelverket se lite olika ut. Hans Bååth vill inte berätta hur många beställningar som har kommit in hittills, det är en företagshemlighet, men avslöjar ändå att de första bilarna kommer att börja levereras nu i vår till kunder från olika platser i världen.
– De stora marknaderna för sådana här bilar är USA, Mellanöstern och Japan men vi siktar på att sälja ett antal i Europa och i de skandinaviska länderna också, berättar Hans Bååth.
En viktig del i konceptet är att kunden själv kan skräddarsy sin bil med val av lackeringar, fälgdimensioner, inredning, chassisättning och så vidare. Man kan även få motorn i olika trimningsgrad upp till 420 hästkrafter. Utgångspunkten är kunden och kundens preferenser. Bilen kan levereras som den blå prototypen med prestanda som gör bilen riktigt snabb och som passar förare som uppskattar kraften och väghållningen – men den kan också byggas som bilen du tar till din favoritrestaurang för en bättre söndagsmiddag.
– Möjligheterna till kundanpassning är stora och vi håller en löpande dialog med kunden om bilens slutgiltiga specifikation. Kundens tillfredsställelse är ju hela syftet med en bil som denna, säger Hans Bååth.
Sök gärna på YouTube för att få se bilen i full frihet på racerbana och Autobahn. Och glöm inte att dra på volymen! Sången när den högvarviga turbomotorn når rödstrecket vid 7 700 varv är helt fantastisk.
2) I Cyan Racings verkstad restaurerar och modifierar skickliga hantverkare och mekaniker en original Volvo P1800 till en av världens mest avancerade ”resto-mods” på 18 månader.
Text: Thomas Wiman Foto: Cyan Racing