Reverso från Jaeger-LeCoultre

Att förvalta en ikon

Robb Report träffade Catherine Rénier på Watches & Wonders i Genève och fick en pratstund med henne.

I år är det modellen Reverso från Jaeger-LeCoultre som står i fokus och ursprungligen var den en sportklocka. Det var en utmaning för spelarna att spela polo med en klocka på handleden. Den bars på 1930-talet och var inspirerad av art déco-design, och den blev lika mycket stilstatus som en sportklocka. Den bars av både män och kvinnor, och sportaspekten var verkligen katalysatorn för att få denna klocka att synas.

Catherine Rénier har varit VD för Jaeger-LeCoultre sedan 1 maj 2018. Karriären inom lyxindustrin började 1999 i New York hos Cartier som Retail Development Director, därifrån gick hon 2003 till Van Cleef & Arpels som internationell biträdande marknadsdirektör och flyttade sedan till Hongkong 2008 för att arbeta med utvecklingen av företaget i Asien och blev VD för Hongkong och Macau.

Varför valde du att byta från smycken till klockor?

– Att jag valde att börja hos Jaeger-Le Coultre berodde på det fantastiska hantverket och den know-how de har inom företaget. Jag var imponerad av hantverket, deras ateljéer och verkstäder, människorna och historien.

– Jag var där på ett helt oplanerat besök tre år innan jag tillträdde och jag blev då så tagen av människorna som arbetade där och den enorma stolthet de hade över sitt arbete.

– När jag fick jobbet som VD var jag också stolt över att få kunna styra ett företag med så viktig historia med en ikon som Reverso i sortimentet. Jag älskar det vi har kunnat göra med modellen under de senaste två åren – en modern ”touch up” och lek med hantverket. Vi bygger på historien och skapar något nytt.

Är du inblandad i framtagningen av de nya modellerna?

– Ja, i allra högsta grad, och jag tycker att det är dags att plocka fram Reverso i strålkastarljuset igen med en modern look, nya färger och lek med banden som till exempel med textilband. Det är 40 personer som arbetar med modellerna och designstudion visar sina skisser. Vi saknar inte idéer och min roll är att göra de rätta valen.

Vi ser många komplicerade ur idag – finns det en särskild anledning till det?

– Ja, och det är i den riktningen vi vill gå med Reverso-kollektionen. Vi hade väldigt komplicerade verk tidigare men det har varit tunt med det under en period och vi vill ta tillbaka ”the day to day complications”. Kunderna vill gärna ha mer komplikationer och förra året hade vi modellen Celestial med stjärnhimlen och året innan visade vi Reverso Hybris Mechanica med fyra tavlor som blev en snackis över hela världen.

Är det så att kunderna efterfrågar sådant?

– Anledningen till att kunderna vill ha mer och mer komplikationer är att de uren blir konstobjekt. Du behöver inte en klocka för att veta tiden. Det är däremot vad den representerar, den känsla som den ger dig och vad den säger om dig. Det finns väldigt få objekt som är så komplexa som komplicerade armbandsur.

CATHERINE RÉNIER,
VD Jaeger-LeCoultre.
CATHERINE RÉNIER, VD Jaeger-LeCoultre.

Text: Britta Rossander

Cartier