Dubai

Tiden är inne för Dubai

Den livfulla staden i Mellanöstern håller på att växa fram som ett viktigt nav för seriösa klocksamlare över hela världen.

Undanskymt i ett hörn av Dubai International Financial Centre (DIFB) i närheten av Ritz- Carlton, ligger Perpétuel Gallery. Det är en relativt anspråkslös butik på 110 kvadratmeter som ändå kan presentera några av världens viktigaste oberoende urmakare. Under evenemanget ”Dubai Watch Week”, som vartannat år anordnas av familjen Seddiqi (de mest framstående klockåterförsäljarna i Förenade Arabemiraten), så arrangerade butiken i år en egen utställning, fylld till brädden av unika urmakare som Roger W. Smith, Simon Brette och Rémi Maillat från Krayon. Där, bara några minuters promenad från DIFP, var det den framstående samlaren – och den som under pandemin 2021 grundade Perpétuel – Hamdan Bin Humaid Al Hudaidi som höll i trådarna för utställningen.
– Jag trodde aldrig någonsin att min passion och mitt samlande skulle leda till något professionellt, säger han till Robb Report.

– Alla var emot idén från början, eftersom de var helt säkra på att jag skulle misslyckas, fortsätter han.
Så fel de hade… Istället har Perpétuel blivit en av de viktigaste globala aktörerna när det gäller att koppla samman och förmedla affärer mellan samlare och deras ”indie-idoler”. Som den seriöse kund han själv är, så har Al Hudaidi skapat unika relationer med urmakare som gör det möjligt för honom att skapa begränsade upplagor exklusivt för galleriet. En bedrift i sig när man tänker på att väntelistan för några av dessa urmakares alster kan vara ett decennium, eller till och med ännu längre. I ett nyligen genomfört samarbete mellan 15 tillverkare av Krayon Anywhere-klockor (exklusivt urverk) i begränsad upplaga med ökenorange nyans, såldes allt slut på direkten. Inte bara till kunder i Mellanöstern, utan även till samlare i Australien, USA och Sydafrika.

Series 5 Open Dial
EN ROGER W. Smith Series 5 Open Dial- klocka i sortimentet på Perpétuel Gallery.

Det här är bara ytterligare ett bevis på den blomstrande och inflytelserika klockscen som har växt fram i det här området. Många har Dubai Watch Week att tacka – och i förlängningen familjen Seddiqi – för det brinnande lokala intresset för klocksamlande. När evenemanget lanserades i liten skala 2015 medverkade endast 15 varumärken, mestadels oberoende sådana.

– Inledningsvis såg vi det som ett projekt för att kunna ge någonting tillbaka till branschen, säger Hind Abdul Hamied Seddiqi, generaldirektör för evenemanget, CMO (ung. marknadschef) och kommunikationsansvarig för Ahmed Seddiqi & Sons.

– Men vi gjorde det också för att utbilda allmänheten om att klockindustrin inte är så skrämmande som man kanske tror, fortsätter hon. Det är en strategi som har lönat sig.

Förra årets upplaga av Dubai Watch Week växte till 60 varumärken, inklusive stora aktörer som Rolex, Audemars Piguet och Van Cleef & Arpels, och man kunde räkna in nästan 24 000 deltagare i evenemanget, den största publiken hittills.

PERPÉTUEL Gallery
PERPÉTUEL Gallery i Dubai.

Trots publiktillströmningen har det fem dagar långa publika evenemanget en lättsam dragningskraft som andra klockmässor ofta saknar. Här kan man se Philippe Dufour sitta utanför en paviljong och röka pipa, Kari Voutilainen njuta av en lunch utomhus, eller Rexhep Rexhepi köa för en espresso. Här skapas en unik möjlighet för samlare att mingla med ”de stora mästarna” i en avspänd miljö där alla är på ett gemytligt humör tack vare den avslappnade atmosfären och det ljumma vädret – och Seddiqi planerar att hålla det på den nivån.

– Jag är rädd att vi kommer att förlora den här känslan av intimitet, om vi blir större, säger hon. Det är många som ber mig att kommersialisera den här ”showen”, men det kommer bara att förstöra hela atmosfären.

Det exploderande intresset gäller inte endast nya klockor: Vintage har också blivit populärt. Historiskt sett har man inte varit särskilt mottagliga för ”begagnade” varor i Mellanöstern, men de senaste åren har det skett ett perspektivskifte. Tariq Malik, medgrundare och verkställande partner för Momentum, som också ligger i Dubai International Financial Centre tre minuters promenad från Perpétuel, var en tidig pionjär inom området när han öppnade sin butik 2011. I början, säger han, var det vanligt att någon tittade på hans varor och frågade om han sålde ”begagnade” klockor.

– Det här är vintage, sa jag och de sa; åh, wow! När jag sa ”vintage” började de ta fram sina kameror och ta bilder. Vi var de som tog vintage till Dubai, så det var något helt nytt på den marknaden, säger Tariq Malik.

Malik är nu eftertraktad av kunder både i Förenade Arabemiraten och internationellt för sitt sortiment av sällsynta Rolex-klockor, med specialisering på Day-Dates och svårfunna Stella (en typ av kvarts)- och stenurtavlor.

Al Hudaidi sysslar också med vintage, främst med ultrasällsynta Pateks. Man kan gå in i Perpétuel
och se honom lite nonchalant plocka fram en helt komplett Ref. 2499, tredje serien, från en soffbordslåda. Naturligtvis är den klockan nu såld tillsammans med två andra 2499:or i original, men en unik Patek Philippe Ref. 1491J-kronograf från 40-talet finns fortfarande att köpa i butiken (i alla fall vid presstillfället). Den gjordes av familjen Stern för Jimmy Powers, NBC:s främsta boxningskommentator under den eran.

– Jag fick gåshud när jag hörde hans röst på Youtube, säger Al Hudaidi. Jag tänkte: ”Herregud, just den där klockan var hans.” Och hans namn är ingraverat på ryggen!

En ny sorts indie-rockare

PHILIPPE NARBEL
Skel-1 i stål
PHILIPPE NARBEL Skel-1 i stål

Trots hans topplistamedvärldens mest efterfrågade oberoende urmakare är Al Hudaidi alltid ute efter att få visa upp nya talanger, även om hans höga krav innebär att de flesta hoppfulla aldrig kommer att ”ta sig över tröskeln”.

– Jag kan visa dig klockor från okända oberoende urmakare som säljs för 10 000, 20 000 eller 30 000 dollar, men när du tittar närmare på kvaliteten skulle du inte ens betala 2 000, säger han. Philippe Narbel, å andra sidan, lyckades fängsla Al Hudaidis kräsna öga. Narbel, som har gått i lära hos Audemars Piguet, har så här långt endast tillverkat två exemplar i eget sitt namn, men vilka mästerverk de är! Tänk bara på hans senaste, ”Skel-1”, en skelettklocka som tillverkats helt för hand, med totalt 211 inre vinklar.

– När han frågade om jag ville ha ett av hans verk svarade jag; ”Nej, jag vill ha sju”, säger Al Hudaidi, som för närvarande har båda Narbels verk för försäljning på Perpétuel.

Den 40 x 40 x 11 millimeter TV-formade klockan är inramad i antingen stål (bilden) eller i en ram av vitt guld och roséguldfodral. Urverket är tillverkat av roséguld eller svartguldbehandlat tyskt silver. Men det stora samtalsämnet är dock den otroliga finishen – nästan alla komponenter är utsökt nedslipade till bristningsgränsen, en utomordentligt svår procedur som bara de med många års expertis och erfarenhet kan åstadkomma. Vad händer härnäst?

– Jag älskar när klockor har en enkel och historisk komplikation, typ urtavlor med endast datum och dag, men med en samtida känsla, säger Narbel och tillägger:

– Jag skulle kunna tänka mig att en vacker ”jumping hour-klocka” skulle kunna stjäla mitt hjärta totalt, avslutar han. (Jumping hour är en utformning där timmen visas i ett separat fönster på urtavlan, som omedelbart ändras var 60:e minut.)

Text: Paige Reddinger

Cartier