Svenska Delta Powerboats, med huvudkontor och flytande showroom vid Strandvägen i Stockholm, är en framgångssaga. Delta- båtarna blir allt större och modellerna helt i kolfiber är ett världsunikt koncept. Men för medgrundaren Kalle Wessel har det varit en kämpig väg tillbaka efter en våldsam båtolycka för drygt ett år sedan.
Det var 2003 somennysvensk uppstickare hade premiärvisning på Allt för sjön-mässan i Älvsjö. Bakom satsningen stod tre passionerade eldsjälar som ville skapa just de motorbåtar de själva drömde om – Lars Modin, Göran Billing samt vårt intervjuobjekt, försäljningsansvarige Kalle Wessel från båtförmedlingen Galärbryggan.
– Det var tal om att företaget skulle heta Smuggler men det låter ju inte så positivt. Min pappa hade en svensk Delta-båt på 70-talet och jag tyckte det lät trevligt. Visserligen fanns redan ett båtföretag i Seattle som hette Delta, men vi tog kontakt med dem och fick tillåtelse att använda samma namn.
De två första modellerna var Delta 29 Sidewalk och Delta 40 Walkaround. Namnet Sidewalk syftade till en nyskapande asymmetrisk design för ökad säkerhet på däck och större mått invändigt. Båda modellerna fick fina recensioner och sålde bra såväl i Norden som internationellt. Fler modeller följde som Delta 25 och Delta 32, designade enligt klassisk skandinavisk båtbyggartradition för att fungera optimalt i Stockholms skärgård. Herrarna eftersträvade låg vikt, vettig bränsleekonomi och fin gång i högre hastigheter.
Från början byggdes Delta-båtarna i Finland, närmare bestämt strax utanför Åbo. Men redan 2006 dök en ny huvudperson upp i handlingen – en viss Lennart Alpstål som drev ett eget båtvarv, Luksus Yachts, i Estland. Kalle Wessel tog flyget över till Estland för att se verksamheten med egna ögon.
– Jag blev väldigt imponerad av Lennarts fantastiska båtfabrik som låg mitt i ingenstans på ön Ösel 20 mil från Tallinn. På kvällen åt vi en god middag tillsammans och gjorde upp stora framtidsplaner, och sedan dess ligger all produktion i Estland.
Sedan många år går de flesta av Delta-båtarna på export och köparna finns i praktiskt taget hela världen. Trenden har hela tiden gått mot större och mer avancerade modeller. Hösten 2010 chockade Delta Powerboats båtvärlden med ett helt nytt koncept, Delta 54 IPS som på den tiden var världens första serieproducerade motorbåt byggd i kolfiber.
– Kolfiber är inte billigt men det betyder att skrovet blir 25 till 30 procent lättare, vilket sänker bränsleförbrukning och utsläpp med upp till 40 procent. Det betyder också att man kan använda motorer med mindre cylindervolym utan att tappa fartresurser. Vår 54-fotare drog fem liter per sjömil medan konkurrenternas båtar drog åtta till tio liter, berättar Kalle Wessel.
– Det finns konkurrenter som hävdar att de har båtar som är byggda helt i kolfiber, men det stämmer inte riktigt. Det konceptet är vi ensamma i världen om.
Men detta vore inte Robb Report om vi inte skulle koncentrera oss lite extra på Deltas absoluta flaggskepp.
Delta 88 Carbon introducerades 2015, och 88 fot är lika med ett fartyg på 25,72 meter. I maskinrummet jobbar tredubbla Volvo Penta dieselmotorer på 1 000 hästkrafter styck och topphastigheten ligger på 39 knop (72 km/tim för eventuella landkrabbor bland läsarna). En vikt på 43 ton låter mycket men 88 Carbon väger avsevärt mycket mindre än konkurrenternas båtar som är byggda i mer konventionella och billigare material. Hittills har modellen sålts i fem exemplar. Och prislappen då?
– Priserna börjar på 90 miljoner kronor, det är ju så att man skäms, säger Kalle Wessel med glimten i ögat. Nåja, Delta erbjuder ju alla storlekar från 26 fot och uppåt.
Succén rullar vidare och den senaste modellen, 48 Coupé, har haft försäljningsframgångar bland annat i USA. Som en service till kunderna erbjuder Delta kompletta helhetslösningar om så önskas, med service på sommaren, vinterförvaring under lågsäsong och sjösättning på våren. Idag är det 120 anställda som arbetar på fabriken i Estland. Delta Powerboats producerar cirka 60 båtar om året, leveranstiden ligger mellan 9 och 18 månader och de flesta av de större båtarna är mer eller mindre skräddarsydda efter beställarens individuella önskemål.
– Det handlar oftast om vilken utrustning man vill ha för navigation och så vidare. Men samtidigt vill vi bygga båtar som vi kan stå för. Vill kunden ha skrovet i någon annan färg än vitt så försöker vi argumentera för att till exempel svart eller mörkblått kan börja se lite sjaskigt ut med tiden, ett vitt skrov går alltid att hålla fräscht. Vi vill inte att andrahandsvärdet ska sjunka.
Alla nybyggda Delta-båtar körs för egen maskin över Östersjön så att teamet kan utvärdera att allt fungerar som det ska. Kalle Wessel följer med på jungfruresorna så ofta han får chansen och vid 53 års ålder visar hans livslånga passion för livet på sjön inga tecken på att börja svalna. Men i juni förra året råkade han dessvärre ut för en svår båtolycka utanför Fjäderholmarna.
– Jag åkte med som passagerare i en 2 300 hästkrafters racerbåt. Båten skar en våg fel och jag kastades ur båten i 120 knop (220 km/tim), berättar Kalle Wessel.
Kalle hade tur som överlevde men fick spendera flera månader på sjukhus, till en början medvetslös med bland annat spräckt skalle. Men med envishet och kämpaglöd har han lyckats bli i stort sett helt återställd. Vi hoppas att han undviker tävlingsbåtar i fortsättningen så att vi kan få se fler kapitel i framgångssagan om Delta Powerboats.
Text: Thomas Wiman