REV Ocean är inte bara världens största gigayacht utan även det största forskningsfartyget.
Med 600 fots längd (183 meter) är REV Ocean världens största yacht, 10 fot längre än Azzam. Ägaren Kjell Inge Røkke, som har tjänat sin förmögenhet på fiskeindustri och oljeborrning offshore, ville att hans ögonsten skulle vara mer än bara en världsrekordhållare inom yachtvärlden. Han beslutade sig för att bygga någonting väldigt speciellt – ett hybridfartyg som kombinerar interiören av en yacht med ett isbrytarskrov och polarforskningslaboratorium. Det är ingen överraskning att REV Ocean även är världens största forskningsfartyg. ”Hon är nästan dubbelt så stor som ett genomsnittligt forskningfartyg”, säger dr Alex Rogers, en marinbiolog som har lämnat sitt arbete som lärare på University of Oxford för att bli superyachtens vetenskaplige chef.
”Vi har en komplett uppsättning mätinstrument samt en undervattensfarkost som kan dyka till 2 300 meters djup, mer än någon annan undervattensfarkost i världen. REV Ocean har tre våtlabb för biologi, mikrobiologi och geologi, två torrlabb och ett medialabb, samt utrustning för att hämta prover från 6 000 meters djup. ”För forskningsuppdrag kan fartyget inhysa 54 forskare samt en besättning på 36 personer, varav många är specialiserade tekniker. För charter har yachten plats för 28 gäster i 14 lyxhytter samt en besättning på 54 personer. REV Ocean har tre swimmingpooler, ett antal gemensamma utrymmen, flera matsalar, utsiktsplattformar och, tack vare forsknings inriktningen, en föreläsningssal med 36 sittplatser, klassrum och läkarmottagning.
Forskningen kommer att koncentreras på de tre områdena överfiske, klimatförändringar och plastdumpning. Yachten har även en helt ny affärsidé: charterkunderna kommer att få subventionera kostnaderna för forskning så att medföljande vetenskapsmän inte behöver betala ett öre. Det rapporteras att Røkke har investerat motsvarande 350 miljoner dollar för att bygga REV Ocean, och planerar att leasa ut henne till miljöorganisationen med samma namn för en dollar om året. Han erkänner att hans tidigare verksamheter har bidragit till miljöförstöring. ”Det här initiativet kommer av min önskan att använda mina resurser till ett gott syfte som jag tror på, att vara en del av lösningen”, säger han.
Fartyget håller just nu på att utrustas och kommer att levereras 2022.
Sedan följer en 250 dagars jungfrufärd. ”Vår målsättning är att finna praktiska lösningar på havets problem”, säger dr Alex Rogers. ”Våra chartergäster kommer att få spännande upplevelser inom det vetenskapliga området. Vi ser fram emot att låta dem spela en viktig roll i lösningen på miljöproblemen.”
Den fashionabla Explorer
De ursprungliga forskningsfartygen var antingen avskalade trålare som föredrogs av pensionerade seglare, eller aluminiumfartyg med kantiga skrov som påminde om kommersiella fiskebåtar. För femton år sedan presenterade några byggare en ny kategori, mini-explorer, med mindre båtar som hade många funktioner men sparade in på utseendet. Dessa nyligen lanserade versioner har dock inte bara havsgående skrov, utan även rejält med stil i form av konstnärliga interiörer, öppen akter och fashionabla profiler. Det är ett helt nytt sätt att upptäcka världen – den här gången med stil.
Azimut Magellano 25
Den nya Magellano 25 kan täcka in stora avstånd under en lugn kryssning eller skynda fram i 25 knop. Det 25 meter långa skrovet är ett utmärkt försäljningsargument, men det är inredningen som är det verkliga genombrottet. Vincenzo De Cotiis, känd för sin prisbelönta bostadsdesign, införlivade glasfiber på ett nytt sätt, blandade det med ett bronspulver och spred det strategiskt över inredningen för att komplettera Verde Alpis marmor, valnöt, polerade mässing och två av hans originalkonstverk. Denna föga utforskarliknande inredning har även fyra lyxhytter, angränsande rader av fönster i salongen, ett luftrengöringssystem som utvecklats av NASA samt plats för tre besättningsmän.
Numarine 32XP
En kreativ inredning av den italienska designfirman Hot Lab är en av de främsta skillnaderna mellan Numarines 32XP och den sista explorer serien. Den 37,5 meter långa båten har drygt 600 kvadratmeter inre utrymme, vilket Hot Lab utnyttjade med stor effekt för att skapa en öppen salong med ekgolv, lösa möbler och fönster från golv till tak. Mastersviten på övre däck, VIP-hytten i fören och de fyra sviterna på nedre däck är också osedvanligt eleganta för en explorer. Den aquamarinfärgade exteriören och sicksackande fönsterdesignen kan tyckas extravagant, men den vertikala bogen och en räckvidd på 6 400 kilometer över havet innebär att båten är byggd för seriösa verksamheter.
Ocean Alexander 27E
Medan endast explorers på 45 meter eller mer har öppen akterspegel, har 27E med sina 27 meter anpassat aktern för att få plats med en Jet Ski, en tenderbåt och utrustning. Även om yachtens profil skiljer sig från övriga explorers hade dess designers samma välbekanta mål: maximera det inre utrymmet och samtidigt införliva öppen planlösning och expansiva fönster. Då alla fyra hytterna ligger på nedre däck har huvuddäcket gott om utrymme för socialt umgänge och omfattar ytor på toppdäck och fördäck. Räckvidden på 2 100 sjömil innebär att 27E kan ta sig från Miami till Barbados med lätthet, och ett djupgående på en dryg meter gör det möjligt att ta sig fram i grunda vatten som vid Bahamas.
Världens Första 3D-Printade Båt
Kan Mambo representera båtbyggandets framtid? Den drygt sex meter långa båten med sitt vilda utseende introducerades under oktobers Genoa International Boat Show och byggdes av Moi Composites via dess Continuous Fiber Manufacturing-process, som använder dator och 3D-skrivare för att samtidigt bygga och forma en båt genom att lägga till enskilda lager av kompositmaterial som sedan konserveras med laser. Mois VD Gabriele Natale säger att 3D-utskrifter kommer att revolutionera båtproduktionen eftersom det inte bara eliminerar behovet av verktyg utan också kan skapa unika former som är omöjliga att uppnå med traditionella gjutformar. När det gäller prestanda nådde Mambos blå skrov imponerande 26 knop med ”utmärkt stabilitet”, säger Natale och tillägger: ”Vi behöver bara justera några inställningar och sedan är vi övertygade om att hon kommer att komma upp i 30 knop.”
Av: Michael Verdon