Carnegie Bank

Shogun Yachts – svenska segelbåtar i världsklass

I hjärtat av Roslagen ligger Rosättra båtvarv med tre generationers erfarenhet av båtbyggande. Där skapas Shoguns superlätta segelbåtar i kolfiber, byggda med tekniker hämtade från bilindustrin. Vi fick ett både trevligt och intressant samtal med Mats Bergryd, grundare och ägare av Shogun Yachts.

RR: Hur och när föddes idén om Shogun Yachts?

Mats Bergryd: Det var 2018 under en lunch på Grand Hotel Saltsjöbaden med Håkan Södergren som tillsammans med sin son Oscar har stått för båtarnas design och tekniska lösningar. Vi diskuterade vad som skulle behöva förändras på min dåvarande segelbåt för att anpassa den till en liten besättning och fortfarande kunna segla bra.

RR: Hur valde ni företagets namn?

Mats Bergryd: Vi ville ha ett namn som symboliserade att vi är ett lite uppkäftigt gäng som vill utmana de stora aktörerna.

SHOGUN- BÅTARNA är snabba men ändå lätta att manövrera tack vare generös användning av elektronik och hydraulik.

RR: Vad är Shogun-båtarnas USP, Unique Selling Point?

Mats Bergryd: Oj, det är inte bara en sak utan flera, få se nu…

• Båten är mycket lätt, bara 7 900 kilo. Låg vikt ger fart, och enklare hante- ring både på havet och när man kom- mer in i hamn. Med en så här stor båt skulle man kunna förvänta sig en vikt på kanske 14 ton.

• En design som är mycket tuffare än konkurrenterna, och en personlighet i stil med Dr Jekyll och Mr Hyde…

• Den är enkel att segla tack vare att den har en rigg med en stor självslående fock. Tar man fram racingseglen är den en mycket kompetent kappseglare. Elektriska vinschar och hydraulik på många funktioner gör att alla orkar ta hem när det behövs. Vana kappseglare kanske knorrar om att det inte är tillräckligt macho, men kan ändå uppskatta att inte behöva slita ut sig när båten seglas med full attack.

• Ett skrov som seglar bra även utan en massa folk på relingen. Ökar vin- den så behöver man inte omedelbart byta segel.

• En inredning som är både lyxig och praktisk. Stort kök med två arbets- platser, en stor toalett i stället för två små, man kommer inte direkt in i salongen utan i ett utrymme som tål blöta kläder, och så vidare. Salongen förblir just en fin salong oavsett vädrets makter.

  • Man kan dra upp kölen så att djupgåendet minskar till bara två meter, och plötsligt har man en 50-fotare som går in i alla hamnar. Tidigare har jag haft en 50-fotare som bara gick att tanka på tre ställen runt hela kusten från Stockholm till Göteborg så det var ju ganska besvärligt.
  • Den är byggd av ett svenskt varv som sätter en ära i att hålla högsta kvalitet på träarbeten med mera.

• Man kan vara med i specifikationen av båten, ”semi-custom”, och få sin båt utrustad precis som man vill ha den.

RR: Hur stort är teamet och vilka specialistkompetenser är inblandade?

Mats Bergryd: Rosättra båtvarv med cirka 40 anställda och anor sedan 1880- talet, och Vaxholms Komposit som är specialister på kolfiber och där 4 till 6 personer arbetar med Shogun-båtarna. När man gör skrov och delar i kolfiber använder man samma metod för vakuumbakning som för Formel 1-bilar och avancerade sportbilar som bland annat McLaren. De flesta underleverantörer är svenska, som till exempel Marströms Composite och Seldén Mast.

RR: Hur långt har ni kommit med produktionen hittills?

Mats Bergryd: Vi har arbetat med att ta fram två olika modeller, en 43 fots och en 50 fots. Att bara ha en modell att erbjuda kan bli knepigt. 50-fotaren ligger i vattnet och i augusti ska den första 43-fotaren sjösättas, och ytterligare två båtar är påbörjade. Nu är vi redo att börja rekrytera återförsäljare i Norden, Tyskland och England till att börja med.

RR: Några framgångar i tävlingar som förtjänar att nämnas?

Mats Bergryd: Inte än, men farten finns och i sommar kommer en 50-fotare att delta i ORC-VM för shorthand – med bara två personer ombord!

RR: Är båtarna främst tänkta för tävling eller njutning?

Mats Bergryd: Njutning i första hand, sedan tävling. Men framför allt för att man vill ut och segla med gänget och få en riktigt häftig egotripp! Lite som att åka Ferrari när man ska handla på ICA…

Designen är mycket tuffare än konkurrenternas, och båtarnas personlighet är i stil med Dr Jekyll och Mr Hyde.

RR: Är detta ”overkill” för en vanlig Svensson-söndagsseglare?

Mats Bergryd: Ja, för en vanlig familj är det en verkligt dålig affär. Man kan köpa en fin 35 fots båt som gör jobbet alldeles utmärkt i skärgården för mindre än halva kostnaden. För att motivera ett köp ska man verkligen uppskatta fina seglingsegenskaper, och ha en önskan att ha en lång snabb båt som samtidigt går lätt att hantera. Att ha en båt där det finns en tanke bakom varje detalj som en seglare verkligen kan uppskatta. Det är klart att en genomsnittlig seglingsfamilj inte sätter värde på en toalettstol i kolfiber, men en båtnörd ser en snygg pjäs som sparar nästan 20 kilo. Det finns massor av detaljer att imponeras av.

RR: Och priserna då?

Mats Bergryd: 43-fotaren kommer att kosta 10 500 000 kronor och 50-fotaren 15 000 000.

MEDALJHOPP
Ännu har båtarna inte hunnit vinna några kappseglingar, men i sommar är det förhoppningsvis dags.

RR: Hur ser ni på framtiden för företaget?

Mats Bergryd: I samarbete med Rosättra båtvarv och Vaxholms Komposit ska vi bygga upp en småskalig produktion av prestandabåtar för familjesegling, och ta fram en ny modell vart annat till vart tredje år som vänder sig till ett segment där det inte finns några riktigt bra alternativ att välja på. Vi håller redan på att ta fram specifikationerna för vår tredje modell.

RR: Något annat som du vill att våra läsare ska känna till?

Mats Bergryd: Att de är välkomna att själva besöka oss för att se med egna ögon att det inte bara är tomma ord, utan att det finns substans bakom allt.

Text: Thomas Wiman Foto: Shogun