Företaget, som sedan länge är kunglig hovleverantör till det danska hovet, startades 1963 av guldsmeden Ole Lynggaard.
Idag är det nästa generation som står som ägare till Ole Lynggaard Copenhagen (OLC). Robb Report talar med Søren Lynggaard som är VD om företagande och om hur det är att arbeta med nästan hela familjen.
Hur många generationer arbetar idag i företaget?
– Tre – pappa, min syster Charlotte och hennes dotter Sofia som i två år gått guldsmedsutbildning. Hon är väldigt kreativ och har tidigare arbetat med dekorationer för företaget. Hon är en skicklig tecknare och hennes första kollektion lanseras nästa år. Min dotter Katrine arbetar idag i butiken i Sydney, tidigare var hon placerad i Paris och hennes främsta uppgift är att arbeta med våra event på plats.
Hur är det att styra ett familjeföretag där grundaren är din pappa och designchefen din syster?
– Det kunde vara väldigt komplicerat men är inte det. Pappas dröm var att skapa ett designhus och han tyckte det var jättebra att Charlotte kom in på designsidan och att jag tog tag i administration vilket inte är hans starka sida. Vi är bra på att hitta en väg för det som måste göras och respekterar varandra. Vi inser ibland att det inte är värt att ta kampen, jag bestämmer inte vad Charlotte ska göra och vice versa. Vi har delat upp arbetet med stor respekt för våra olika kunskapsområden men vi pratar väldigt mycket om allt.
Vems idé var det att ni skulle gå in i familjeföretaget?
– Varken Charlotte eller jag har känt någon press att vi var tvungna att börja arbeta på OLC. Vi hjälpte till sedan tonårstiden med pressvisningar och mässdeltagande. För Charlottes del var det en naturlig utveckling, hon ville lära sig hantverket och arbetade som smed i Schweiz och i Paris med PR innan hon tog steget in i OLC.
– För egen del så arbetade jag på ett företag som sålde gräsfrö – faktiskt världens största inom det området. Jag hade Östeuropa som region och sålde samt skötte utbildningar. En söndagskväll berättade pappa att han planerade att anställa en produktionschef. Jag sa då att: ”Borde du inte fråga mig?” Han svarade: ”Din kunskap ligger ju inom sälj och marketing.” Vi pratade vidare och kom överens om att jag skulle starta på golvet, lära mig firman och produkterna och fick så småningom ett skrivbord i verkstaden och började jobba med planering.
Är Ole fortfarande aktiv i företaget?
– Han är idag 87 år och älskar att gå runt i verkstaden och kolla in vad som pågår och kommer till våra möten på tisdagarna. Oftast kommer både mamma och pappa till lunchen som vi äter gemensamt med alla som arbetar på plats i vår egen restaurang.
Hur är du som VD?
– För mig är respekten för våra medarbetare det viktigaste. Alla ska behandlas lika, visst finns det olika lönenivåer beroende på arbete men alla medarbetare som firar 25 år på företaget får samma fest och present oavsett tjänst. Varje morgon går jag varvet runt och hälsar vilket inte bara är trevligt utan jag får också en känsla av vad som pågår. Det är viktigt att värna de anställda och mitt motto när jag anställer någon är att personen i fråga ska vara duktigare än mig – jag är ju ingenting utan ett skickligt team.
Du träffade Hanna, din fru, på jobbet eller hur…
– Det stämmer, men hon har nyligen slutat – hon ville ha ett vanligt liv. Vi är ju extremt engagerade och det blev kanske för mycket prat om jobbet även vid tandborstningen.
Vill du att dina barn går in i företaget?
– Jag har fyra barn och Katrine är inne nu innan hon beslutar vad hon vill syssla med på heltid – de är välkomna och farmor och farfar är väldigt stolta över att eventuell succession är ordnad.
Ni fick en invit av LVMH angående att de ville köpa 25% av företaget. Var det rätt beslut att tacka nej?
– Ja, det kändes, och känns fortfarande, jättebra att ha tackat nej. Det var 2018 och vi kände att vi skulle mista kontrollen. LVMH är ett fantastiskt företag men vi mår bättre som egna. De skulle hjälpa oss att på tre år göra det vi själva har klarat på fem-sex år och vi har fortfarande full kontroll.
Ni har ju öppnat sex egna butiker bland annat i Sydney och Paris – är det fler på gång?
– Just nu fokuserar vi på att bygga varumärket – det ska vi fortsätta med. Vi skyndar långsamt. Hemmamarknaden med Norge, Danmark och Sverige är vi starka på, folk känner till oss och stödet från återförsäljarna är stort. Där har vi satsat på färre och bättre.
Är någon region svårare än andra?
– Ja, i Frankrike är det lite trögare – där värnar man om de franska varumärkena men vi når den lilla grupp kvinnor som gillar lite annorlunda design. I övriga Europa med framför allt Tyskland, Holland, Belgien och Schweiz är vi starka.
Är det svårt att hitta skickliga smeder?
– Ja, vi har alltid fyra lärlingar som vi utbildar, men det är svårt att hitta lämpliga medarbetare eftersom vi även tillverkar i Tyskland och Italien. LVMH och Richemont köper upp all tillverkning de kan men som väl är har vi jättebra utbildning här i Danmark. Den är i världsklass.
Hur kommer ni att fira 60-årsjubiléet?
– Vi har en fantastisk historia att berätta och har lagt ner mycket tid på att ta fram allt – skisser, smycken – som vi köpt eller nytillverkat – bilder med mera. Jag tycker det är fantastiskt att få berätta vår designhistoria. – På många företag är det vanligt att det vara flera som designar parallellt. När det gäller Oles och Charlottes formspråk var det åtskilt i början men de har kommit att närma sig varandra. Vi kommer att ha en utställning på Øregaard Museum och det kommer att vara möjligt att se produktionen. En ny bok om företagets historia kommer till jul men det blir ingen jubileumskollektion.
Syntetiska diamanter – hur förhåller ni er till det?
– Diamanter är supersvår business. Det går inte att köpa OLC-smycken med syntetiska diamanter. Vi köper våra naturliga diamanter av samma företag i Indien som vi alltid gjort där vi känner familjen. Vi tar stenarna till Danmark och den mest avancerade diamantkontroll som finns där de kontrolleras i flera steg vilket vi gör med varje sten för att vara 1 000 procent säkra att det är en naturlig diamant. Vi använder 5 C istället för 4: Colour, Clarity, Cut, Carat och Confidence som är det viktigaste. Våra guldsmeder får inte ta in en egen sten, om de behöver en får de köpa stenen från oss – det får inte komma in några stenar som inte vi har total kontroll över.
Hur påverkade coronan er?
– Vi blev nervösa. Skulle det ta tre veckor eller tre år? Vi minskade från 150 anställda till 125. I processen med LVMH insåg vi att vi var lite för många. Vi stängde butiken i Singapore – en felsatsning – och det vi förlorade i april och maj 2020 tog vi snabbt tillbaka och 2021 gick det jättebra. Vi har alltid varit bra under kriser och våra kunder sa: nu ska vi satsa på kvalité.
Säljer ni på nätet?
– Ja, det är 6-7 procent som säljs där. Det känns bra att vi når hela världen. Vi har otroligt många besökare på nätet och många går sedan väl förberedda in i butik för att köpa. Nätet är ett bra visningsrum om hemsidan är bra.
Hur kopplar du av?
– Jag älskar att vara aktiv med till exempel tennis, skidåkning och kitesurfing.
Men jag har hört att Lego är en passion och att dina byggen är gigantiska…
– Med Lego kopplar jag av totalt, jag rensar hjärnan. Jag gillar manualer och arbetar efter dem. Jag har en superbra deal med flygplatsen i Köpenhamn. Jag får hem materialet till de gigantiska modellerna som Eiffeltornet och Ferrari. Sedan bygger jag och de hämtar och ställer det i butikerna och Hanna är glad – hon slipper ha dem stående hemma.
Är det sant att Ole Lynggaard CPH ibland kallas Lego för vuxna?
– Ja, våra smycken går ju att bygga ihop.
Det viktigaste för mig har blivit personalen, familjekänslan och att lära känna alla som jobbar hos oss.
Vi ställde också några frågor till Charlotte som är kreativ chef och som berättar:
– För oss är det en stor fördel att vi är en familj. Vi är bra på att komplettera och lyssna på varandra. Vi ger varandra det utrymme vi behöver och kommer snabbt överens om de flesta besluten på grund av det förtroende vi har för varandra med mycket kärlek och respekt. Det är våra olika kompetenser och färdigheter som lyfter oss högre som företag. Visst är det hårt arbete, men det är roligt.
– Att vi har ett jubileum i år är såklart väldigt speciellt för hela familjen. Vi har gått genom arkiven och hittat så många foton, skisser och unika smycken från de sex decennierna som speglar vår historia. Jag är stolt över vad företaget åstadkommit och hedrad över att få bidra till den fortsatta resan.
För 36 år sedan gick du in i företaget – hur var det att ta det steget? Var det självklart eller var det något som växte fram?
– Pappa har aldrig planerat varken min eller min brors väg. Han har litat på att vi skulle komma på vad vi var bäst på och gladast åt att göra. I början av min karriär var jag osäker på om jag ville bli modedesigner, jobba med textilier och möbler eller vara i reklambranschen. Jag övervägde allt och insåg att på OLC kunde jag få möjlighet att arbeta med alla mina passioner: smycken, mode, inredning, scenografi och marknadsföring.
Har du en bra idé – börja din egen business och glöm arbetet här. Här är det jag som står för formen.
Du arbetar ofta med färgstenar, eller hur?
– Smycken ska vara bekväma och spegla personligheten. Det handlar om att följa sin intuition och att vara bekväm men att hitta sätt att samtidigt göra det chict. Jag har alltid haft en passion för ädelstenar i unika färger. De är tidlösa och strålande. När jag designade The Lotus Collection fanns inte färgade ädelstenar i Skandinavien, men idag är det en helt annan situation. Jag ser så många människor som börjar bli nyfikna på dem och det gör mig väldigt stolt. Det handlar om att ta reda på vilken ädelsten och vilken färg som passar din personliga stil bäst. Smycken är väldigt personliga och blir en del av den du är.
Du har designat klänningar med anledning av jubiléet – berätta om dem.
– Ja, det är couture-klänningar och unika skapelser. Varje klänning är noggrant formgiven, ibland är det en klänning som inspirerat till ett smycke, ibland är det tvärtom. Plaggen är tillverkade i utvalda textilier och sydda av skräddare. De har delikata draperingar och handgjorda tryck.
Kommer det en smyckekollektion med anledning av jubiléet?
– Vi firar jubileet under hela året och under våren lanserade vi en ny kollektion: The Funky Star Collection, en serie örhängen översållade med diamanter. De är superedgy och extraordinära. Utöver detta kommer vi att visa archive pieces och special pieces.
FAKTA Ole Lynggaard Copenhagen Omsättning: 289 miljoner kronor Tillväxt: 10 – 15 % per år Antalet anställda: 160 personer Egna butiker: 6 Antal återförsäljare: 257 |
Text: Britta Rossander