Kreativitet, utbildning och gemenskap är tre viktiga ingredienser när man utövar mentorskap tillsammans med stöttning och att vara en god lyssnare.
Tiffany & Co har sedan länge varit engagerade i att bygga en mer rättvis och inkluderande smyckesindustri. I de senaste greppen ingår bland annat att ha Beyoncé som varumärkesambassadör och en ny social påverkansplattform, Atrium, lanserad 2022. Företaget tar i och med detta ett imponerande ansvar och menar att eftersom man är ett så pass stort företag följer ett ansvar för att göra gott med det som framgången ger. Som man säger i USA: Pay back to society menar man är viktigt för att både få och behålla respekt. Från Tiffanys ledning är man fast besluten att det går att bygga en mer rättvis och inkluderande industri.
– Vi är glada över att ha kunnat introducera Tiffany Atrium- plattformen och därmed skapat ett centraliserat nav för vår fortsatta resa av mångfald, rättvisa och inkludering, säger Anthony Ledru, VD för Tiffany & Co, i ett pressmeddelande.
Ett av Atriums tydliga mål är att skapa ett mer inkluderande utrymme för framväxande färgade röster inom mode och andra kreativa yrken.
– Genom samarbetet med Tiffany Atrium har vi breddat tillgången och exponeringen för HBCU-studenter och olika talanger, säger Mary Bellai, Global Chief Human Resources Officer hos Tiffany & Co.
Historiskt sett är HBCU (Historically black colleges and universities) institutioner som etablerades före 1964 med huvuduppdraget att utbilda svarta amerikaner. Dessa institutioner grundades och utvecklades i en miljö då det var lagligt med segregation, och genom att de gav tillgång till högre utbildning bidrog de i stor utsträckning till de framsteg som svarta amerikaner kunde göra för att förbättra sin status.
– Redan andra året av vår About Love Scholarship-kampanj till vårt första LVMH Métiers d’Excellence (mästarutbildning) lärlingsprogram och samarbete med Harlem’s Fashion Row har vi gjort betydelsefulla framsteg. Det är för att ytterligare stötta utbildningsmöjligheter och karriärtillväxt för studenter och framväxande talanger i historiskt underrepresenterade samhällen, som Tiffany också samarbetat
med Harlem’s Fashion Row för att sponsra ICON 360 HBCU Summit.
Harlem’s Fashion Row (HFR) är den främsta agenturen som tar sig an varumärken och Designers of Color inom mode genom produktsamarbeten, evenemang och konsultstrategi.
HFR-grundaren/VD Brandice Daniel talar om partnerskapet med Tiffany & Co:
– Med styrkan att inte bara erkänna existentiella ojämlikheter inom mode utan att ha ett välkänt varumärke som utnyttjar sina resurser för att utbilda och lyfta underrepresenterade talanger, är Tiffanys engagemang i HFR monumentalt och de kan genomföra verkliga förändringar. Deras stöd med partnerskap, mentorskap och praktisk utbildning som marginaliserade grupper behöver för att frodas i modebranschen, säger hon. En sådan auktoritet med obegränsad tillgång av verktyg och plattformar har förmåga att redigera historien för nästa generations talanger.
Love Scholarship Program är ett annat samarbete som de genomför. Det är med Carters BeyGOOD och Shawn Carter Foundation grundad av Shawn Corey Carter (mest känd under sitt artistnamn Jay-Z) med stipendiefinansiering för studenter inom konst och kreativa områden vid HBCU fram till 2024. Över 60 studenter per år ges genom detta program möjlighet till praktikplatser.
Tiffany & Co Lärlingsprogram innebär att åtta lärlingar kommer att identifieras genom LVMH:s Métiers d’Excellence Institute (ME Institute) & New York State Craft Apprentice Program för ett tvåårigt rotationsprogram vid husets kärnanläggningar där Tiffany & Co är det första amerikanska företaget som deltar vilket startade i juli 2022. Rekryteringen fokuserar även här på olika, historiskt underrepresenterade samhällen för att skapa möjligheter och bygga en inkluderande pipeline av talanger som ska kunna blomma.
– Jag hoppas att lyxiga livsstilsvarumärken accepterar utmaningen att de kan förbättra arbetsmiljön för unga färgade, bredda sfären till att bli mer inkluderande.
Vi vet att mångfald, rättvisa och inkludering ser ut på olika sätt runt om i världen, och vi kommer att bygga relevanta initiativ och programmering regionalt.
Nästa steg för plattformen, säger man från Tiffanys sida, är att agera globalt men tänka lokalt. De lanserade med ett amerikanskt fokus men har utökat Atrium- programmet utanför USA med globala kreativa institutioner och samhällen som främjar möjligheter för underrepresenterade grupper.
– Vi vet att mångfald, rättvisa och inkludering ser ut på olika sätt runt om i världen, och vi kommer att bygga relevanta initiativ och programmering regionalt.
Resurserna för arbetet tilldelades vid starten en stödfond på 2 miljoner dollar (1,9 miljoner euro) till att börja med. Sedan företaget förvärvades av den franska lyxgruppen LVMH 2021 för 15,8 miljarder dollar har Tiffany strategiskt förnyat sin varumärkesimage för att nå en yngre kundkrets, och att gå in och stötta studenter är en viktig del i detta arbete.
Text: Britta Rossander