Återtaget arkiv
För juvelhus med lång historia är att gräva i arkiven och hylla etablerade ikoner ett ständigt pågående arbete. Dessa omtolkningar görs med sådan frekvens att både finsmakare och entusiaster lätt kan matcha legendariska motiv – Serpenti, Anchor Chain, Bird on a Rock – med varumärkena som skapade dem (för den oinvigde är det bara Bulgari, Hermès respektive Tiffany). Men nyligen har branschens största namn inte bara justerat decenniers gamla mönster utan istället för- sökt att återuppfinna dem.
På Bulgari firar den ormformade Serpenti – applicerad på allt från chokers till klockor – sitt 75-årsjubileum i år. Den senaste versionen eliminerar huvudet och svansen, vilket gör att ögat kan fokusera på ormens kropp i det nya halsbandet, som skapar en elegant, glidande form runt halsen, prydd med onyx, smaragder och diamanter. Hos Hermès är Chaîne d’ancre, eller Anchor Chain – tillgänglig som ett armband eller som ett enda droppörhänge, bland andra delar – för närvarande inne på sitt 86:e år. Den här gången ägnade sig det franska huset sig åt dramatiskt skuggspel för att designa sin Chaîne d’ombre, där det vita diamantsegmentet kompenseras av större versioner pavé-set med en nedre del av svarta spineller och blå safirer. Det High Jewellery-smycket är ett tekniskt kraftprov trots återvinning av en design som dateras från andra världskriget. Trenden att leta bakåt efter inspiration är så utbredd att även oberoende juvelerare med smalare arkiv går tillbaka till sina rötter. James de Givenchy från Taffin i New York gjorde sitt namn banbrytande genom att använda keramik i kombination med ädla stenar, samt genom att kombinera marmor, gummi, trä och småsten med rejäla stenar. Hans senaste mélange är ett armband av platina inlindat i plast och toppat med en 12,3-carats drakformad diamant. Verket påminner om företagets omedelbart igenkänningsbara ringar med färgglada keramiska kulor, omringade eller vridna runt rejäla vita och färgade diamanter. Och New York City-baserade brasilianska designern Ana Khouri pumpade upp sina signaturskulpturer med större och djärvare ädelstenar, inklusive en 20,65 carats gul diamant och en 5,54 carats rosa diamant, som visades på TEFAF, European Fine Arts Foundation, i maj 2022.
Men på Tiffany & Co. var ett designskifte helt onödigt för den berömda Bird on a Rock-broschen. Den designades av Jean Schlumberger 1956 och har varit en statussymbol i 67 år. Bland de första som köpte en sådan var den bortgångne socialisten Bunny Mellon, och den har sedan dess betraktats som ett måste-ha samlarobjekt bland de välbeställda. Men nyligen har Tiffany ansträngt sig för att lyfta sin fågel till nya höjder genom att uppvakta en ny kundgrupp: killar. I februari 2022 sågs Odell Beckham Jr. med en Bird on a Rock med en stor citrin när han anlände till Super Bowl LVI. En månad senare fäste Jay-Z – en Tiffany-ambassadör – en fågel på slaget på sin smoking vid den 94:e Oscarsgalan. Michael B. Jordan höjde satsningen på årets Oscarsgala genom att bära inte bara en utan två av broscherna, med en fågel uppflugen på en 32 plus-carats rosa morganit och en annan stående på en grön turmalin på över 58 carat.
Om man ska lita på rykten sägs det att Bulgari kanske planerar en Serpenti-klocka i herrstorlek. Vilket bara visar att allt gammalt är nytt igen – och vice versa.
ÅRETS SMYCKE
Hermès
Collier Chaînes d’ombre
Trots att de flesta Hermès-produkterna har sina rötter inom ridsport, inspirerades dess 86-åriga Robert Dumas-designade Chaîne d’ancre’s (ankarkedja) motiv av havet. Sedan 1937 har den prytt allt från armband till bälten och bestick. Men den mest magnifika bilden avslöjades i och med den parisiska firmans senaste kollektion av High Jewellery: ett halsband i vitguld vars länkar är satta med en intrikat pavé av diamanter och en degradé av svarta spineller och blå safirer. Det franska huset är känt för sin återhållsamhet, men smycken är ett medel där det kan vara bra att låta skådespelet flöda fritt. För att inte överskuggas av en Kelly eller en Birkin, lyckas dessa verk förena klassicism med en edgy dragningskraft. Som ett resultat av detta gör exklusiviteten hos dessa unika skapelser dem lika svåra, om inte mer, att införliva i en samling.
RINGINSTÄLLNING
Dior
Collier Chaînes d’ombre
Sedan början av Victoire de Castellanes 25-åriga karriär på Dior, där hon regerar som den mångåriga kreativa chefen för smycken, har färgade stenar alltid stått i fokus. Många av hennes kollektioner har präglats av stora smaragder, från tunga, päronformade versioner som liknar löv i det rosenformade Balde Mai-halsbandet från 2011 till 2019 års Vert Prairie choker av smaragder beströdd med Asscher-cut smaragder intill flerfärgade och gulgröna krysoberyler. Det fantastiska i Diors senaste Dearest Dior-kollektion är att stenarna är satta i vitt guld med spetsar accentuerade med grönt lack för att ytterligare accentuera dess storlek. På varje sida finns 2,43 carat vita diamanter satta i vitt guld som kontrasteras med elektriskt blått lack för en fantastisk effekt.
DIAMANTER
Van Cleef & Arpels
Van Cleef & Arpels skrev smyckeshistoria när de förvärvade Lesotho Legend 2018. Med sina 910 carat var D-color Type-IIa-diamanten – den högsta graderingen av renhet och klarhet – den femte största rådiamanten som någonsin brutits. Under fyra år högg huset 67 stenar ur den historiska ruffa stenen och tillverkade en fantastisk fantasi av High Jewellery; Legend of Diamonds-kollektionen, som avtäcktes i Paris förra sommaren. Den innehöll 25 fantastiska juveler med märkets signatur Mystery Set-teknik (ädelstenar satta så nära varandra att ingen metall är synlig för ögat) i kurviga, böljande former med rubiner, smaragder och safirer som skapar ett intensivt samspel mellan färg och ljus. Det finns mer i ett smycke än vad man kan se. Mönster som Chevron Mystérieux-halsbandet, som visas här, är förändringsbart och kan bäras på sex olika sätt. Inspirerad av den tvärgående urringningen av en klänning från Pierre Cardin från 1956, har halsbandet en trio av päronformade D-flawless diamanter som kan tas bort och läggas till en ring och örhängen eller bäras som en, tre eller inga stenar på halsband. Stenhängena kan också sättas på en kedja, liksom den centrala 31-carats diamantdroppen. Vilket är passande: Diamanter som är så viktiga förtjänar att leva flera liv.
EAR CUFF
Boucheron
Octopus Earring
Boucherons kreative regissör, Claire Choisne, är en av de största talangerna i sin generation. Varje år lyckas hon komma på idéer som aldrig tidigare setts som smycken och detta Octopus-örhänge är inget undantag. Det är designat för att se ut som en tatuering, det enda örhängets vitguldstentakler, dekorerade med 443 briljantslipade diamanter varvat med 178 pärlemorpastiller, kröker sig upp mot tinningen, omsluter det yttre örat och verkar sedan penetrera loben. Även om de är infattade i sten och metall, verkar tentaklerna bölja av liv – en passande fantasifull tolkning av en av havets mest intelligenta varelser.
CASUAL CHIC
Lorraine Schwartz
Lorraine Schwartz är känd för att skapa over-the-top smycken för divor inklusive Beyoncé och Adele, men hennes nya design är anmärkningsvärt diskret. Man kanske inte ens lägger märke till designerns 10-carats D-flawless diamantring på fingret, vilket är poängen. Det är ett ultratunt, smidigt porträttsnitt utan de traditionella aspekterna som skapar en stens strålar.
– Den har en vacker glasartad glans och ser nästan ut som rinnande vatten. Det är ren elegans, och det ger den diskreta lyxen som folk verkar längta efter nu, säger Schwartz.
Det anspråkslösa snittet är också exceptionellt sällsynt. Det har sitt ursprung i det antika Indien när Mughal-kejsare använde de platta ädelstenarna för att täcka handmålade miniatyrporträtt. Få hantverkare har idag kompetensen att producera sådana snitt. Men istället för att skrika om prestationen, visar Schwartz upp stenarnas dämpade skönhet i minimalistiska guldinfattningar. Glöm att vi ska kontra och skrika: Detta är en tyst och ytterst självsäker nick.
METOD
Ana Khouri
Ana Khouri började sin karriär som skulptör och hennes design för smycken börjar som små versioner av slutprodukten som hon skapar av trä, metall och ibland gips, så att hon kan känna formerna, tyngden och finishen. Skulpturen förvandlas sedan till ett guld- eller rosenkvartssmycke – eller, som för hennes senaste serie, till en design med former av sällsynt brasilianskt rosenträ med rundade ovala eller päronformade diamanter och ädelstenar.
Kollektionen innehåller en djärv krage i trä som formar sig efter bärarens konturer med breda muddar som sveper runt handleden som ett tygband.
– När du tar dig tid att göra varje smycke unikt hittar du ditt eget sätt, ditt eget språk, säger designern.
Det språket är taktilt, kurvigt och sensuellt – inget som hon skapar har hårda kanter. Det är skulpturer för kroppen.
MATERIALINNOVATION
Taffin
Det krävs en modig designer för att kombinera extraordinära diamanter med något så vardagligt som plaströr – och en begåvad sådan för att producera ett oemotståndligt chict slutresultat. Det är precis vad James de Givenchy från Taffin har gjort. Han har hittat inspiration i elektriska kopparledningar för sina senaste innovativa smycken. Ta hans formbara platinaarmband placerade i ett genomskinligt plaströr och försett med en 12,3 carats drakformad diamant som verkar flyta i spetsen, tack vare en osynlig metallinfattning.
– Människor vill bära stora diamanter, men de vill inte nödvändigtvis ha en stor, tung ring. Armbandet är ett bra sätt att bära en stor diamant varje dag och få den att se avslappnad ut, säger Givenchy.
Givenchy anses vara en av dagens mest inflytelserika juvelerare och har länge prioriterat estetik över det som anses värdefullt. Han har bäddat in ädelstenar i vanliga småstenar och slentrianmässigt balanserat stora diamanter på magra, färgglada keramiska band. Resultaten är moderna, snygga och alltid oväntade.
HYLLNING
Cartier
Rituel halsband
När Cartier avtäckte sin kollektion Beautés du Monde i Madrid i juni förra året, var ett av de mest exceptionella smyckena i det svindlande utbudet av ädelstenar inspirerat av mesoamerikanska smycken. Rituelhalsbandet kombinerar två strängar av glaciärblå kalcedonpärlor åtskilda av diamant- och onyxpärlor, några med diamantuppsatta triangelspetsar. Mellan dem finns en matris av rika fuchsiafärgade rubiner och diamanter sammankopplade av stjälkar i vitt guld. Under 2018 visades ett föremål med liknande arkitektur, tillverkat i Mexiko från 700-talet av rosa snäckor, på Met’s Golden Kingdoms Luxury and Legacy in the Ancient Americas utställning – det behöver inte sägas att Cartiers version erbjuder lite mer gnistor.
COLOR STORY
Harry Winston
Majestic Escapes Fiji Halsband
High Jewellery-kollektioner tänjer på gränserna för vad som är möjligt att göra med extraordinära stenar och visar upp en juvelerares otyglade kreativitet och tekniska skicklighet. Ett utmärkt exempel är Harry Winstons Majestic Escapes, som avtäcktes i juni förra året. Det är en kollektion med åtta unika sviter inspirerade av pittoreska landskap. För Amalfi-halsbandet framkallat av rikt färgade rubelliter, Paraíba-turmaliner och turkos som den livliga bougainvillean och det klara vattnet utanför Amalfikusten, medan de blå kupolerna på Santorini refereras till halsbandets akvamariner och safirer.
Designen visar upp grundarens banbrytande tekniker från 1940-talet: Varje del är utförd så att metallen praktiskt taget försvinner och ädelstenarna ser ut att flyta på huden. Fiji-halsbandet, som ses här, är vårt favoritexempel, med levande cabochonslipad turkos som visas upphängd över diamanterna och safirerna, allt på ett öppet verk.
UNISEX ÖGONBLICK
Tiffany & Co.
Fågel på en sten
Jean Schlumbergers Bird on a Rock-brosch har varit en stapelvara i Tiffany & Co:s High Jewellery-serier sedan den skapades 1956. En gång sågs den som ett måste för en estet, diamantfågeln – uppflugen ovanpå stora, färgglada stenar som till exempel citrin, turmalin och morganit – har nyligen setts på en helt ny uppsättning A-kändisar. Alla från Odell Beckham Jr. till Jay-Z till Michael B. Jordan har burit Tiffanys fåglar, fästa på både smoking och sportkläder. Det som en gång sågs som en pjäs för damer i en viss ålder (och status) har nu blivit den hippaste accessoaren för killar på röda mattan och ger ett ultracoolt nytt perspektiv på arkivdesignen.
SNYGGA SMYCKEN
Harwell Godfrey
Lauren Harwell Godfrey tycker inte att fina smycken alltid ska vara så seriösa. Ta hennes Menagerie-samling med åtta unika, djurformade juveler. En lekfull ande lyser igenom i ugglemanschetten som syns här, med sitt kalejdoskop av hundratals safirer och diamanter.
– Med något så lyxigt som smycken är det kul att pissa lite. Det är också ett sätt att överraska samlarna, som mer och mer vill ha uttrycksfulla statement-bitar, säger Harwell Godfrey, som bor i norra Kalifornien.
Av Paige Reddinger och Jill Newman