Finbesök på Bromma

En solig sensommarfredag välkomnade företaget Industriflyg ett antal VIP-gäster för en ”kabinvisning” av det nya affärsjetplanet Dassault Falcon 6X. Vi fick en trevlig pratstund med Dassaults internationelle försäljningschef Gilles Apollis.

PÅ PLATS fanns inte bara 6X-mockup- kabinen utan en komplett tremotorig Falcon 7X.

Ursäkta vår okunnighet, men är det standardförfarande att visa upp en modell av en flygplanskabin innan det kompletta planet är färdigt?

– Ja, ”cabin mockups” har varit ett populärt sätt att visa upp nya Dassault-modeller i flera årtionden vid det här laget. Nu är Falcon 6X i luften och visas för kunder på flyguppvisningar, men mockup-kabiner är ett bra komplement. Vissa turnerar runt världen, som den som vi visar på Bromma idag, andra finns på plats permanent i våra välbesökta showrooms i New York och Paris. När den här modellen har turnerat färdigt runtom i Europa kommer den att finnas att beskåda på vårt inredningsdesigncenter på Le Bourget-flygplatsen i Paris. Den största skillnaden jämfört med det färdiga planet är att modellen är gjord i glasfiber och Falcon 6X-planet är tillverkat av specialhärdat flygaluminium.

Vi har hört att 6X är ett extremt miljövänligt plan, kan du utveckla?

– Gärna. Flygkroppen är optimerad för minimalt luftmotstånd. Ju mindre luftmotstånd, desto mindre bränsle krävs för att driva planet framåt. De nya Pratt & Whitney-motorerna tillhör världens mest bränsleeffektiva och kan köras på en blandning av konventionellt petroleum-baserat jetbränsle och det nya växtbaserade och hållbara SAF-bränslet (Sustainable Aviation Fuel). 6X kan drivas med en 50/50-blandning vilket minskar mängden miljöskadliga utsläpp nästan till hälften.

Har visningen i Stockholm varit lyckad hittills? Vad kan du berätta om era svenska kunder, är de välinformerade och vet vad de vill ha?

– Jetplansköpare har i allmänhet väldigt tydliga önskemål om vad de vill ha och vad de kan vänta sig av oss på Dassault Aviation. De älskar att grotta ner sig i detaljer om vad de olika modellerna har att erbjuda. Den allmänna trenden just nu är att kunderna vill ha effektiva plan med rymliga kabiner, och det är precis vad de får om de köper en 6X. Den har den största kabinen av alla långdistansplan och därför får den positiva recensioner överallt.

Är Sverige och de nordiska länderna en viktig marknad för Dassault?

– Ja, självklart. Alla marknader är viktiga. Dassault levererar cirka 50 privatjetplan om året. Om vi säljer två eller tre till de nordiska länderna så är vi nöjda med den siffran. Ungefär 60 procent av våra plan säljs på den amerikanska marknaden.

När kommer de första 6X-planen att levereras till köparna? Jag gissar att det exakta antalet beställningar är en affärshemlighet, men kan du avslöja om planet kommer att byggas i dussintal eller hundratal?

– De första leveranserna till kunder blir i mitten av 2023. Ja, du har rätt, det är en hemlighet – men jag kan avslöja att under de första sex månaderna 2022 fick vi 41 beställningar på Falcon-affärsjets av diverse olika modeller. Det är en siffra som vi är mycket nöjda med.

I LUFTEN assisteras planet av hjälpsystem från jetjaktplanet Dassault Rafale.

DASSAULT FALCON 6X

Längd: 25,7 meter
Vingspann: 25,9 meter

Maxfart: Mach 0,90
Max räckvidd: 10 186 kilometer

Antal passagerare: Max 14

Kabinens mått L x B x H: 12,3 x 2,58 x 1,98 meter

Bränslevolym: 15 325 kilo

Start- och landningsbana som krävs: Minst 1 670 meter

Ett 40 år gammalt privatjetplan kraschade i Östersjön utanför Lettland i september, hade det kunnat hända med en 6X?

– Alla moderna affärsjetplan är otroligt säkra. Falcon-planen har ett unikt övertag eftersom många av deras system är hämtade från jaktplans-teknologi, det är ju vi som bygger jetjaktplanet Dassault Rafale. Det gäller speciellt fly by wire-kontrollsystemet i 6X som är det mest avancerade vi någonsin har använt för ett civilt plan. Bland annat skyddar det automatiskt mot alltför abrupta manövrer och varnar om piloten råkar komma in lite fel för landning. 6X har massor av inbyggd säkerhetsteknologi.

Något annat budskap du vill dela med dig av till Robb Reports läsare?

– Ja, att alla är välkomna att hälsa på oss i Paris och se nästa mockup, helt nya Falcon 10X! Den kommer vi att börja bygga 2023. Den har den största kabinen i en affärsjet och är det mest avancerade planet hittills, med bland annat ett automatiskt ”recovery mode” i fall av svår turbulens.

Dassault Falcon 6X har en prislapp som börjar på 55 miljoner dollar.

ULTRA-LÅNGDISTANSJET – Dassault Falcon 10X

Dassaults nya flaggskepp utmanar Bombardier Global 7500 och Gulfstream G700 om titeln som världens största affärsjet. Den franska flygplanstillverkaren hävdar att 10X kommer att ha den största kabinen i sin storleksklass. Kabinbredden på 280 cm – 20 cm bredare än Global 7500 – är en av siffrorna som Dassault presenterar med stolthet, men 10X har dessutom två meters takhöjd. Ultra-långdistansplanet kan flyga i 15 timmar, men en maximal räckvidd på 1 600 mil vid Mach 0.85, vilket kan översättas till nonstop-flygningar från New York till Hongkong eller från Los Angeles till Sydney. Det är även värt att notera att maxhöjden på 15 000 meter låter planet flyga ovanför de flesta vädersystem. Interiören med fyra zoner kan modifieras med lounge och underhållningsutrymmen, arbetsplats och sovrum med dusch. 10X:s avancerade teknologi håller jämna steg med Bombardier och Gulfstream, som har gjort stora investeringar i att digitalisera och förenkla instrumenteringen i cockpit. Dassault har lånat funktioner från sitt jetjaktplan Rafale, som heads-up-displayer och digitala flygkontroller som samarbetar med det nya Smart Throttle-systemet med bara ett gasreglage för att förenkla piloternas arbete. Dess FalconEye är ett visibilitetssystem som upptäcker hinder vid start och landning i besvärlig väderlek. Det nya planet beräknas bli godkänt 2025.

LARGE-CABIN AFFÄRSJET – Gulfstream G400

Gulfstream började planera G400 som en av klassens bästa affärsjets redan 2009. Med certifiering som förväntas 2025 är det den minsta medlemmen i en flygplansfamilj som inkluderar G500 och G600. I de första designerna krävde kunderna utrymme, komfort, ergonomi och teknik; de ville ha ett modernt jetplan med transkontinental räckvidd.

Den slutliga versionen inkluderar en rymlig kabin, med val av lyxiga material och uppdragsspecifika konfigurationer över två och en halv zon. Layouterna kan innehålla sittplatser för upp till tolv passagerare, lounger med bord, en kontorsdel och sovplats för fem. G400 är en del av kategorin stora kabiner. Flygkroppen är mindre än syskonens, men med samma tvärsnitt och takhöjd.

Designen inkluderar avancerad ljudisolering för en lugn åktur, med tio fönster som Gulfstream hävdar är de största inom affärsflyg. Sittbrunnen har Gulfstreams Symmetry Flight Deck, en delad plattform över den senaste generationen Gulfstreams, med aktiva kontroller och pekskärmar för att underlätta pilotarbetet. Med sina Pratt & Whitney PW812GA-motorer har G400 en räckvidd på 4 200 nautiska mil vid Mach 0,85 och max marschhastighet på Mach 0,90.

FLYGINTERIÖR – RH G650 Jet

Mästaren i heminredning har vänt sitt krävande öga mot privata charterjetplan med lanseringen av RH One, en Gulfstream G650 som rymmer ett dussin passagerare.

Vi älskade interiörens mjuka, enkla, nästan monokromatiska design, helt inredd i borstad europeisk blekvit ek, inte minst för att det är en fräsch förändring från de dämpade men sterila paletterna i de flesta företagsjets och de benvita med enstaka färgstänk från privatägda flygplan.

Denna fristad av trä påminner om en hytt ombord på en oceanångare från 1930-talet, särskilt med sina utsmyckningar i rostfritt stål och fönster i hyttventilstil. Interiören är försedd med tolv sittplatser, klädda i mörkgrått linne och grå läderklädsel, samt handvävda mattor. Överflödet av trä kanske inte faller alla i smaken, men den övergripande känslan av lugn förmedlar en unik, elegant atmosfär. Att montera så mycket snickerier så felfritt var också en teknisk bedrift. RH Ones exteriör kommer också att kunna identifieras genom dess tvåfärgade metalliclack med det champagnefärgade underredet.

HÅLLBARHETSPROGRAM – Victor Carbon-Offset Program

2019 publicerade det privata flygbolaget Victor en 12-sidig bilaga i en nationell tidning som beskriver fakta om utsläpp från privatjet. Grundaren Clive Jackson fick hård kritik från andra flygföretag och hävdade att avslöjandena skulle skada branschens rykte. Men Victor fördubblade sina ansträngningar och blev privatflygets första koldioxidneutrala leverantör.

Nu har Victor garanterat att de kommer att kompensera koldioxidutsläppen från sina flygningar med inte mindre än 200 procent. De väntar inte på sina kunder utan betalar hundratusentals dollar varje år från sitt eget slutresultat för kompensationerna. Det är också ovanligt transparent för att undvika anklagelser om ”greenwashing”. Företagets granskade rapport för 2021 avslöjar att dess jetplan flög totalt 2 917 223 nautiska mil förra året, brände 2 401 385 liter bränsle och skapade 27 906 ton utsläpp.

För att kompensera denna påverkan köpte Victor 60 128 koldioxidkrediter, investerade i 14 projekt runt om i världen, inklusive Rimba Raya Biodiversity Reserve Project i Borneo, Keo Seima Wildlife Sanctuary Project i Kambodja och Karacabey Wind Power Project i Turkiet. Av de totala aktierna köptes 93 procent av Victor, medan resterande sju procent köptes av deras kunder. Victor köper sina koldioxidaktier genom ackrediterade tredjepartsleverantörer Vertis och South Pole, så programmen går att spåra ner till den senaste dollarn som spenderas.

– Vårt 200 procents kompensationssystem tar beslutet ur människors händer genom att vidta åtgärder för att minska koldioxidutsläppen på alla våra flygningar som standard, utan extra kostnad för kunden, säger Jackson och tillägger att Victor uppmuntrar kunder att balansera privilegiet för privatflyg med förpliktelser gentemot planeten.

SUPER-MIDSIZE JET – Bombardier Challenger 3500

Att ta ett gammalt flygplan och utrusta det med en modernare interiör kan vara en potentiell katastrof. Men i fallet med Bombardiers Challenger 350, den långvariga bästsäljaren i super-mellanstora segmentet, var det vettigt.

350 har de lägsta driftskostnaderna och högsta tillförlitligheten i sin klass. Jettillverkaren i Montreal bestämde sig för att istället för att utveckla ett nytt flygplansskrov som skulle återskapa interiören med funktioner som påverkades av dess extremt långa räckvidd.

Till exempel har Nuage-sitsen, skulpterad för 3500, liknande ergonomi som den som introducerades på 7500 för två år sedan, inklusive noll-tyngdkraftsläget för att maximera komforten.

Detaljer som det nydesignade köket, en speciell touchfunktion och kabinfunktionsstyrning via din smartphone är också välkomna nyheter. Det bästa: Priset på 26,7 miljoner dollar är det- samma som Challenger 350, som Bombardier fortfarande erbjuder, även om den kommer att fasas ut när 3500:an tas i bruk under andra halvan av detta år.

LÄTT JETPLAN – HondaJet Elite S

Under dess 20-åriga historia har HondaJet gjort en evolution baserad på revolution. När den flög för första gången 2003 var HondaJet ett effektivt extremlätt jetplan men med ett lite lustigt utseende med motorfästen ovanför vingarna, fyra säten och en flygkropp helt i kompositmaterial. Elite S som presenterades förra året har plats för åtta passagerare och är en rejäl uppgradering från den förra Elitemodellen med 100 kilo större lastkapacitet och mer avancerade flygegenskaper. Alla HondaJet-modeller har den bästa marschfarten i sin klass med 780 km/tim på 9 000 meters höjd. Räckvidden på 266 mil är också bäst i klassen, liksom max flyghöjd som är 13 000 meter. Elite S har även en autopilot som tar över kontrollerna om planet inte manövreras säkert, och en ”farthållare” som ser till att det går tillräckligt snabbt för att lyftkraften inte ska äventyras. S-modellen har även ett nytt röststyrt kommunikationssystem som kan översätta tal till text i kommunikation med flygledning och markpersonal. Företaget har samarbetat med Bongiovi Aviation för att ta fram ett högtalarlöst ljudsystem integrerat i kabinens paneler. Även färgvalen har fått lite extra stuns med nya lackeringar i djuphavsblått, antrazitgrått och guld.

TURBOPROP – Daher TBM 960

Den franska tillverkaren Daher presenterade nyligen lyxversionen av sin populära TBM-plattform. Exekutivflygplanets meriter förstärks av dess nya silver, röda och svarta Sirocco-lackering, med tillstånd av designern Alexandre Echasseriau.

Men Prestige-interiören är där denna turboprop kommer till sin rätt. Det nya miljöstyrningssystemet, LED-miljöbelysningen och elektroniskt dimbara fönster styrs via en central passagerarkomfortdisplay. Daher designar flygplan som är kända mer för funktion än lyx, och lyfte sin produkt med nya ergonomiska säten, såväl som USB-strömkontakter för varje passagerare – till och med en headsethängare på varje säte.

Men den verkliga digitala innovationen finns i cockpiten, med dess tvåkanaliga motor- och propellerelektroniska kontrollsystem som kör Pratt & Whitney Canadas PT6E-66XT- motor, som inte bara minskar pilotens stress utan också optimerar bränsleförbrukningen. TBM 960 har en mycket ekonomisk marschhastighet på 570 km/timme vid 216 liter/ timme i bränsleförbrukning.

En annan fin touch, det integrerade flygdäcket G3000, eller vad Daher kallar en ”elektronisk andrepilot”, har ett isskyddssystem, övervakning av manöverbarhet och ett nödläge. Det finns också Garmins HomeSafe Emergency Autoland-system, som för flygplanet säkert till närmaste lämpliga landningsbana om piloten är arbetsoförmögen. Daher lade även till Garmins GWX 8000 Doppler väderradar till cockpiten. Leveranser har börjat i Europa, medan USA väntar på certifiering.

AFFÄRSHELIKOPTER – ACH160

Med lanseringsmodellen som precis har anlänt till USA är ACH160 – affärsversionen av Airbus standard H160 – mycket mer än dess rymliga, läderklädda interiör. Den erbjuder en tyst, bekväm och klimat- kontrollerad åktur, med bekvämligheter som personliga USB-portar och individuella ventilationsventiler för luftkonditionering.

Airbus har också samarbetat med yachtdesignföretaget Harrison Eidsgaard för att erbjuda en skräddarsydd interiör med användning av flera sittplatser och material. Men den verkliga utmärkelsen går till de 68 patenten som förvandlade den nya affärshelikoptern till en mycket säkrare flygupplevelse.

Autopiloten, i återhämtningsläge, stoppar fria fall i virvelringstillstånd – en ledande orsak till helikopterolyckor som ofta inträffar innan piloten ens märker det. ACH160 har också en automatisk stabilisator för dippar i den elektriska spänningsnivån. Dess Helionix 3 flygelektroniksvit är designad med en förenklad display, så att piloten inte överväldigas av information.

– Det är en annan typ av pilotupplevelse som är mer intuitiv och mycket säkrare, säger testpiloten Olivier Gensse, som har varit med i H160-programmet sedan starten.

Annan anmärkningsvärd statistik: toppfart på 286 km/tim och maximal flygtid på fyra timmar och 30 minuter.

INTERIÖRKONCEPT – Altea Global 7500 Pod concept

I motpol till de öppna layouter som för närvarande dominerar inredningen har Altea ett nytt podkoncept som främjar integritet. Det Londonbaserade flyg- och designföretaget skapade denna layout i samband med Bombardiers leverans av sin 100:e Global 7500 i mars.

– Vi tänkte, tänk om du har sex kollegor, kanske från en hedgefond, som flyger till Europa? säger Robin Dunlop, företagets grundare.

– De kommer att vilja arbeta i sina egna utrymmen och kanske ha ett gemensamt utrymme där de kan träffas senare för att prata affärer eller se en film.

Konceptet har avskildhetszoner, en lounge som förvandlas till ett rymligt sovrum och ett spa-liknande badrum och dusch. Arkitektonisk belysning, naturmaterial och gott om förvaringsutrymme gör upplevelsen komplett.

– Vi tycker om avskildhet i en privatjet, förklarar Dunlop och tillägger att han och hans team hämtade inspiration från skandinavisk 50-talsdesign. Interiören använder en blandning av veganskt läder för element som ryggskydd och naturligt lärkträ för sidoväggar och takpaneler.

– Vi strävade efter en palett av enkla material som är lätta och luftiga med en gnista av färg, säger han.

– Du vet, lekfullt.