The big idea – Grönt ljus för grön omställning

Efter flera decenniers spruckna löften är de eldrivna fordonen till slut ett naturligt inslag på gator och vägar.

Till och med fossiltrogna tillverkare som Rolls-Royce, Bentley och Lamborghini har accepterat en batteridriven framtid. Så vad sker härnäst? Nu kommer den klimatneutrala bilen. De flesta eldrivna fordon är inte fullt så miljövänliga som reklambroschyrerna utlovar, på grund av det enorma klimatavtryck som batteritillverkningen innebär, plus det faktum att mycket av världens elnät fortfarande är beroende av koleldning och liknande fossila energikällor. I teorin bör en klimatneutral bil inte bara vara utsläppsfri utan även ha noll utsläpp av växthusgaser när det gäller själva tillverkningen.

Men enligt Brett Smith, teknologichef på Center for Automotive Research i Ann Arbor, Michigan: ”Det är så mycket tung industritillverkning inblandat i fordonsproduktion att väldigt få tillverkare kommer att nå målet om klimatneutrala bilar inom de närmaste fem till tio åren.” Smith tillägger: ”Den första bilen som blir helt oberoende av fossila energikällor är fortfarande flera årtionden i framtiden, åtminstone i USA.” Men en tillverkare som ändå leder utvecklingen är svenska Polestar, som siktar mot att bli först om att kunna erbjuda en helt klimatneutral serieproducerad bil redan 2030. Hans Pehrson, projektledare för vad Polestar kallar sitt 0 Project, inser svårigheterna. ”Jag brukar likna detta vid när John F. Kennedy sade att det var dags att skicka en människa till månen”, säger Pehrson. ”De som var inblandade förstod att de inte kunde göra det ensamma, det behövdes många samarbeten.”

Bland de underleverantörer som redan har skrivit kontrakt med Polestar finns SSAB med sin fossilfria teknik för stålframställning och norska Hydro som håller på att utveckla kolneutralt aluminium. Framför allt siktar Polestar på att nå målen utan att ta till miljökompensation. ”Den vanligaste formen av kompensation är att betala någon för att plantera träd någon annanstans”, säger Pehrson, ”men om vi fortsätter att släppa ut koldioxid så kommer inte PPM-nivån (parts per million, red:s anm.) att minska.” Han är medveten om att elektriciteten kanske inte kommer att vara 100 procent fossilfri innan 0-projektets slutdatum men understryker att för första gången kommer köparen att ha möjligheten till absolut noll klimatavtryck.

En annan aktör som siktar mot en klimatneutral framtid är bildesignern Henrik Fisker, som har satt 2027 som sitt teams deadline för att ”bygga ett fordon som är klimatneutralt genom bilens hela livscykel.” Han delar upp denna livscykel i fem delar: hållbara råvaror, tillverkning, logistik, användningsfasen och återvinning. Fisker anser att batterierna är processens akilleshäl och söker därför efter ”nya sätt att använda så mycket återvunnet material som möjligt, inklusive materialen som fortfarande är nödvändiga för att tillverka effektiva batterier.”

Lecedra Welch, miljöansvarig på Michigan-baserade Automotive Industry Action Group, är snabb att skilja dessa långsiktiga målsättningar från så kallad ”greenwashing”: ”Vår bransch har förstått hur allvarliga klimatförändringarna är, och företagen samarbetar aktivt med sina konkurrenter och deras underleverantörer för att möta framtidens krav och minimera riskerna”, säger Welch. Och Smith håller med:

”Små fordonstillverkare med mycket låga volymer befinner sig i en fascinerande situation. De testar gränserna för vilka tekniska lösningar som kommer att gälla i framtiden.”

Rolls-Royce – Black Badge Ghost

Vad Darth Vader än påstår så har den mörka sidan aldrig framstått som speciellt attraktiv. Inte förrän nu. Rolls-Royce har gett konceptet en positiv innebörd med sin nya Black Badge Ghost, som RR:s VD Torsten Müller-Ötvös kallar ett ”alter ego” i förhållande till den helt uppdaterade Ghost som erövrade titeln Robb Reports Årets lyxbil 2021. Den mörktonade behandlingen går bortom lackeringen, de 22 lagren kolfiber och den krom-elektrolyt-pläterade Spirit of Ecstasy-kylarprydnaden och Pantheon-grillen. Den kaxiga attityden gäller även effektsiffrorna. Dubbelturbo-V12:an på

6.75 liter och 591 hästkrafter har 28 hästar och 50 Nm vridmoment mer än basversionen. Värt att notera är Black Badge-exklusiva Low Mode som producerar maximala 900 Nm vridmoment vid superlåga 1 700 varv, växlar dubbelt så snabbt när gaspedalen är nedtryckt till 90 procent och ger ifrån sig ett betydligt mer hotfullt avgasljud än standard-Ghost. Motorn och den åttastegade automatlådan låter den 2 490 kilo tunga bilen accelerera från 0 till 100 på 4,5 sekunder, och fyrhjulsstyrningen gör den häpnadsväckande smidig för sin storlek. Rolls-Royce Ghosts mörka sida låter oss skåda ljuset.

Ferrari 296 GTB

När det gäller framåtskridande lär Enzo Ferrari ha sagt att det handlar mindre om nya uppfinningar än om ”samvetsgrann produktutveckling”. Det stämmer definitivt väl på det ikoniska märkets nya milstolpe, den 819 hästkrafter starka Ferrari 296 Gran Turismo Berlinetta (GTB), Maranellos första officiella produktionsbil med V6-motor – och en hybrid dessutom. Det är inte som att Ferrari uppfinner hjulet på nytt; den mittmotoriserade sexcylindriga konfigurationen är väl beprövad och framgångsrik på racerbanorna. Men den här gatversionen tar konceptet vidare med en 165 hästars elmotor som ger extra knuff till vinkelsexans 654 hästkrafter. Motorns design har kallats ”hot-vee” med två turboaggregat mellan de två cylinder- bankarna som har 120 graders vinkel medan avgassystemet är ovanpå motorn, en design som sänker både motorns vikt och tyngdpunkt. På den spanska Monteblanco-banan visar den 1 470 kilo tunga bilen, systermodell till 812 Superfast och F8 Tributo, massor av muskler och även förbättrade köregenskaper än syskonen tack vare dess axelavstånd på 260 cm vilket är det kortaste i Ferraris nuvarande modellprogram. Den råa kraften tyglas av samma bromscaliprar som i SF90 Stradale, en bakre spoiler som ökar marktrycket med 100 kilo och en åttastegad dubbelkopplingslåda som hanterar den våldsamma effekten prickfritt och hjälper till att få ner accelerationen från 0 till 100 till bara 2,9 sekunder. För många renläriga är kanske tanken på en modern ”stegrande hingst” med V6-motor – för att inte tala om en V6-hybrid – rena hädelsen. Men vi tvivlar på att någon kan provköra en 296 GTB och komma till slutsatsen att den är något annat än en äkta Ferrari.

Audi Skysphere

Få konceptbilar från det nya millenniet är lika banbrytande och åtråvärda som 1950-talets GM Firebirds och Bertone BAT. Men Audis Skysphere-koncept bjuder på så imponerande estetisk och teknologisk kreativitet att dess intryck kommer att bestå i åratal. Den tvådörrars cabrioleten är en försmak på vad vi kommer att kunna vänta oss från Audi i framtiden. Den är självkörande och har en interiör som kan förändras utefter vilka funktioner man vill använda. Kaross- och ramkomponenterna är teleskopiska så att axelavståndet och bilens totala längd kan förändras med nästan 30 centimeter och därmed förvandla den helelektriska Skysphere från aggressiv sportbil till fulländad Grand Tourer och tillbaks igen när man så önskar. Teamet på Audi Design Loft i Malibu, Kalifornien, har utgått från en milstolpe i Audis historia med detta radikala koncept som har inspirerats av proportionerna från Horch 853 roadster vars långa motorhuv och kompakta kabin definierade 1930-talets skönhetsideal. Den futuristiska Audins dörrar med gångjärnen baktill öppnas på vid gavel för att visa upp en varm och välkomnande inredning med klimatvänliga material som mikrofiber, ädelträ och syntetiskt läder.

Mercedes-AMG EQS

Det finns många variabler som används för att gradera eldrivna fordon – kilowattimmar, volt, räckvidd, tidsåtgång för laddning. Och så har vi prestandan som för elbilar räknas i mer än bara toppfart och acceleration. När det gäller Mercedes-AMG EQS är en imponerande siffra de endast 19 minuter det tar att ladda batteriet fullt sedan man har kört den maximala sträckan som är cirka 30 mil. Värt att notera är även att bilen har en maxeffekt på 751 hästkrafter och ett vridmoment på 1 019 Newtonmeter, vilket resulterar i en acceleration från 0 till 100 på bara 3,4 sekunder. Och till skillnad från den teknikcentrerade minimalismen hos många elbilar har EQS gott om läckra detaljer som kontrasterande metaller, läderdetaljer som tillval och perfekt passform och finish – typiskt för märkets långa historia av design och ingenjörskonst i absolut toppklass som har resulterat i en ny era för världens äldsta biltillverkare. Och visst är karossens formgivning mer traditionellt klassisk än man kanske hade väntat sig av den första elbilen från Mercedes prestandadivision AMG, men låt dig inte luras av de diskreta linjerna. Den här bilen utlovar en ljus fossilfri framtid för Mercedes-Benz och visar vad en tillverkare med en lång och stolt tradition kan åstadkomma när de riktar in sig på den eldrivna marknaden.

Bentley Continental GT Speed

De flesta av dagens Bentley-ägare var inte ens födda när den första Continental-modellen rullade ut från fabriken 1952. Ändå har den odödliga coupens omisskännliga fastback-profil symboliserat Bentleys filosofi ända sedan dess. Den definierar själva essensen hos en Grand Tourer, en bil som klarar transkontinentala långresor med både komfort och stil. Sedan 2004, när Bentley kom under Volkswagen Groups ägarskap, har företaget troget hållit sig till GT-konceptet med ständigt nya och ännu mer kapabla Continental-modeller. Nu är man inne på den tredje generationen av Continentals moderniserade inkarnation. Den allra nyaste och mest kraftfulla Continental är den W12-motoriserade Speed, som erbjuds som en coupe (GT) eller cabriolet (GTC), helt identiska förutom taket. Att Continental GT Speed lyckades erövra titeln Robb Reports 2022 Car of the Year är knappast förvånande med tanke på hur perfekt bilen är in i minsta detalj. Oändlig effekt och ett otroligt vridmoment ger föraren en känsla av allsmäktighet, medan passagerarna njuter i en omgivning av läder och ädelträ så elegant att en finare engelsk herrklubb skulle hamna i skamvrån. Få bilar är lika formsköna, tidlösa och imposanta – och förfinade till samma totala elegans – som denna brittiska tungviktschampion.

Ferrari SF90 Spider

Efter vår första testrunda i Ferraris SF90 Stradale utropade Robb Report Maranellos 1 000 hästkrafters hybrid till ”det nya normala” i supersportbilarnas snabbt föränderliga värld. Kort därefter fick Ferraris motorstar- kaste och mest tekniskt avancerade modell en syster – SF90 Spider. Medan båda bilarna är stort sett identiska från midjan och neråt karaktäriseras Spider av Ferraris typiska nedfällbara hardtop. På bara några sekunder förvandlas bilen till en bedårande vacker cabriolet vars futuristiska linjespel skvallrar om Ferraris erfarenheter från racerbanorna. Mjuka övergångar mellan olika ytor möter luftintag ovanpå bakskärmarna, och perfekt aerodynamik håller luftmotståndet på ett absolut minimum, ökar marktrycket och garanterar maximalt väggrepp i höga farter. Bilens våldsamma prestanda – den mittmonterade 4.0 liters dubbelturbo-V8:an levererar 780 hästkrafter, och ytterligare 220 hästar kommer från tre elmotorer – passerar genom en åttastegad dubbelkopplingslåda som driver alla fyra hjulen. Önskas ännu fler finesser? Fyra körlägen, från full hybrid till racing, låter föraren skräddarsy både motorljudet och köregenskaperna. Supersportbilar brukar oftast kännas ganska brutalt kompromisslösa, som resultatet av tillverkarens mest extrema drömmar. Med SF90 Spider har Ferrari lyckats skapa en lika vild best men fått den att ändå kännas civiliserad och välkomnande.

Porsche 911 Carrera GTS

Porsches vassaste och mest åtråvärda 911 Carrera är GTS-modellen, ett effektmonster som kan utmana de flesta men även inbjuder till finåkning och shoppingturer till vardags. Men för att tala prestanda – med 30 hästar mer än Carrera S plus större bromsar, centerlock-fälgar och sportigare kaross är GTS den verkliga pärlan i 911-familjen. Den har nästan samma toppeffekt som en 911 GT3 men med bättre komfort och mer civiliserade köregenskaper i låga farter, särskilt när den är utrustad med Porsches väl beprövade åttastegade PDK-automatlåda. Även om GTS finns både som coupe och cabriolet – med alternativen bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift för båda varianterna – så skulle vi helst ha valt cabben med drivning på bakhjulen. Speciellt med optiontillval som fyrhjulsstyrning och lyftsystemet som gör framaxeln höj- och sänkbar, perfekt för trånga parkeringar och farthinder.

McLaren 765LT Spider

Varje bil i det absoluta toppskiktet har någon egenskap som gör just den modellen så speciell. McLaren 765LT Spider, med 755 hästkrafter och dess tidlösa former som tycks ha skulpterats fram av fartvinden, har exakt den där svårdefinierade wow-faktorn. Visst finns det bilar som har ännu mer effekt eller ännu mer dramatisk formgivning, men det är inte många som har den här roadsterns förmåga att tjusa sin publik. Cabrioleten med dess rötter i Formel 1-racingen, som har hämtat bokstavskombinationen LT från Le Mans-vinnaren McLaren F1 GTR ”Longtail”, har samma monocoque-chassi i kolfiber och 4.0 liters dubbelturbo-V8 som 720S Spider, en av deltagarna i Robb Reports 2022 Car of the Year. Men jämfört med dess tyngre släkting har den 1 388 kilo lätta 765LT ytterligare 45 hästar och 30 Nm vridmoment, och dessutom 25 procents ökning i marktryck. Med cabben nerfälld och en tung högerfot svarar McLaren-bilen med ett dramatiskt motorljud som påminner om dess förmåga att accelerera från 0 till 100 på bara 2,7 sekunder, på väg mot toppfarten på 330 km/tim. Tyvärr blir det inte många som kommer att få njuta av bilens fulla prestanda, inte ens på racerbanan, eftersom bara 765 exemplar kommer att byggas. Men som man säger inom showbusiness: ”Always leave them wanting more.”

Rimac Nevera

Rimac Nevera är inte bara den bästa supersportbil vi har kört det senaste året, den är en skapelse som sätter en ny nivå för vad man kan förvänta sig av denna mest sällsynta och extrema typ av bil. Dess ojämförliga prestanda har tvingat Volkswagen Group att lägga Bugattis framtid i händerna på Rimacs unge kroatiske skapare, Mate Rimac, och dess eldriftsteknik kommer även att användas till billigare modeller under Volkswagens paraply. Men oj oj oj, vilka siffror! Helt galna 1 914 hästkrafter och 8,58 sekunder på dragracingbanan skvallrar om den helt overkliga känslan när man trycker till på Neveras högra pedal. Bilen tycks trotsa fysikens lagar när accelerationen är perfekt anpassad efter däckens väggrepp och de fyra elmotorerna skickar ut exakt så mycket vridmoment som däcken klarar av. Ingenting på fyra hjul, inte ens den nya 1 578 hästars Bugatti Chiron Super Sport som vi testkörde strax därefter, kommer i närheten av vad Nevera presterar.

Bentley Flying Spur – Hybrid

Bland det svåraste inom idrottens värld är inte att vinna ett mästerskap utan att försvara sin mästartitel. Men det är precis vad Bentley har uppnått med sin Flying Spur, som vann Robb Reports Best of the Best-titel i klassen interiör 2021. Tolv månader senare upprepar nya Flying Spur Hybrid succén. Dess inredning är en oas av elegans och hantverksskicklighet, som understryker den absoluta toppnivå som har präglat märket under hela dess 103-åriga historia. Den ljudisolerade kupén är klädd med 3D-rutsytt läder, medan instrumentbrädan kombinerar nutid med klassisk stil tack vare Bentleys roterande display som växlar mellan digital infotainment, analoga instrument och polerat ädelträ. Missa inte heller de diskreta men eleganta detaljerna som handsytt skinn och enhetliga ytor i lettrat stål och aluminium, även på ställen som inte syns som till exempel under dörrhandtagen.

Innan man tar plats i bilen kan man ställa in önskad temperatur i kupén med hjälp av en app i mobilen. Resan blir en ännu härligare upplevelse tack vare Naim-ljudanläggningen på 2 200 watt och med 19 högtalare. Någon som vågar sätta emot en tredje förstaplacering 2023?

1953 Abarth 1100 SS Ghia Coupé

Juryn på Audrain Newport Concours förtjänar ett eget pris för att ha gett 2021 års Best of Show-pris till en liten juvel vars storlek, vikt och effekt står i total kontrast till dess storhet. I normala fall är det mest stora slagskepp från tiden före andra världskriget som vinner de finaste priserna på värdens mest exklusiva bilutställningar. Alltså var det ganska oväntat att en 1953 Abarth 1100 SS Ghia, ägd av Bradley och Buzz Calkins, tog hem det allra mest åtråvärda priset. Denna unika Abarth, byggd av den italienska karossmakaren Ghia (och troligen formgiven av Giovanni Michelotti) tillhör 1950-talets mest eleganta designer. Den strömlinjeformade aluminiumkarossen är handknackad över ett Abarth 205-chassi, och modellen var den enda som fick den nya 1.1 liters raka fyran från Fiat – en kraftkälla bara aningen större än en symaskin. Framför allt är just det här exemplaret den enda Abarth 205 som fick en kaross från Ghia. Bilen har restaurerats till perfektion med originalets ljusgrå lackering med blå inredning. ”Denna Abarth är en av mina absoluta favoritbilar”, säger Donald Osborne, VD på Audrain Automobile Museum. ”Den utstrålar historia, lyx och motorsport. Att designa en så liten bil är en verklig utmaning. Proportionerna är helt enkelt fantastiska.”

RML Short Wheelbase

Inspirerad av Italien, byggd i Storbritannien och med diverse guldkorn från olika länder och tidsperioder är RML Short Wheelbase något av en samling av bilvärldens största hits – inklusive en design som är en återspegling av den charmiga 1959 Ferrari 250 GT SWB. Om du känner dig smått bedövad av allt mer extrema supersportbilar, se på Short Wheelbase som en återgång till mer normala effektsiffror. Med sina respektabla 485 hästkrafter bjuder den på en fysiskt överväldigande körupplevelse, med en V12 sugmotor som varvar till ett crescendo vid 7 500 varv medan du manövrerar växelspaken i en öppen shifter gate som i en klassisk Ferrari. Om du har Rosso Corsa i blodet så kommer den att ge dig gåshud.

Vare sig du vill busköra med bredsladd på klassiskt SWB-maner eller njuta av en minnesvärd långtur så gör RML Short Wheelbase dig inte besviken. För att återskapa estetiken hos den klassiska Stegrande Hingsten har man baserat bilen på en Ferrari 550 Maranello från sent 1990-tal. Donatorbilen har även fått släppa till motorn (som har modifierats) och den manuella växellådan. Den rullande hyllningen har en modern interiör med gott om plats även för förare över medellängd, plus bekvämligheter som luftkonditionering, infotainment – och till och med mugghållare. Hur ikonisk originalbilen än må vara kan ingen beskylla den för att vara bekväm.

Text: Viju Mathew, Robert Ross, Michael Harley, Peter Jackson, Ben Oliver, Tim Pitt och Basem Wasef

Porsche GT3