En älskad och iögonfallande tidmätare

Big Pilot’s Watch utvecklades från ”verktygsklocka” till en ikon vars renommé nått långt utanför kretsen av klocknördar.

– Den moderna pilotklockan ger en antydan om flygets magi om än i elegant form. Ursprungligen är den designad som ett instrument för sittbrunnen, säger Chris Grainger-Herr som just presenterat IWC:s nya pilotklockor.

Big Pilot´s Watch Top Gun Edition “Mojave Desert”, en Perpetual Calendar med boett i titan och keramik som extrem hårdhet och reptålighet.

Historien om IWC:s Big Pilotklocka tog sin början runt millennieskiftet. Företaget hade tillsammans med Jaeger-LeCoultre och A. Lange & Söhne köpts upp av Richemontgruppen. Det var Jaeger-LeCoultres verkstillverkning man ville åt och fick betala dyrt för och eftersom de tre varumärkena hade samma ägare såldes de som ett paket. Några ville mena att man fick de två övriga nästan på köpet. A. Lange & Söhne hade ju nyligen återuppstått efter att muren fallit och produktionen var minimal, och IWC behövde en nytändning. För att göra detta värvades Georges Kern (idag VD för Breitling) från Tag Heuer som VD. Men IWC:s historia som tillverkare av pilotklockor sträcker sig tillbaka till 1936 och ett projekt som drevs av sönerna till företagets dåvarande ägare, Ernst Jakob Homberger. Bröderna som var passionerade piloter visste vad som krävdes av en klocka uppe i luften. På den tiden var exakta armbandsur ett viktigt instrument för en pilots överlevnad. De utvecklade ”Special Pilot’s Watch” med ett antimagnetiskt verk som också klarade temperaturer från -40 till +40 °C, vilket var nödvändigt i dåtidens ouppvärmda cockpits. Den verkliga efterträdaren presenterades först 2002, då med Kern i spetsen som släppte Big Pilot’s Watch med en boett om 46,2 mm. Med sin iögonenfallande storlek och rena design blev den genast ett manligt statement för handleden.

Pilot´s Watch Chronograph 41, även kallad den ultimata sportklockan, med boett i stål, grön tavla och brunt läderband.

– Den överdimensionerade kronan var från början till för att piloterna skulle kunna använda klockan med handskarna på, säger nuvarande VD Chris Grainger-Herr som är mycket intresserad av flyget. Det var Chris som drev igenom den fantastiska satsning som gjordes 2019 i och med samarbetet med Boultbee Flight Academy och The Longest Flight genomförd i en Spitfire från kriget.

Vad har samarbetet betytt för er?

– Massor, framför allt att vi i samarbete med piloterna kunde ta fram nya pilotklockor som de använde under resan. Vi fick ta del av erfarenheter som vi har användning av idag i vårt arbete att tillverka ännu bättre verktyg avsedda för piloter, säger Chris. – Det är tack vare framgången med våra Spitfire-kronografer från 2019 som vi nu lanserar Pilot’s Watch Chronograph 41. Den klockan är en perfekt följeslagare på vilken handled som helst och i boetten sitter ett inhouseverk med kronograf som syns genom boettens safirglasbaksida. Christian Knoop, kreativ chef på IWC, berättar: – Big Pilot’s Watch är en stor del av anledningen till att jag började på IWC. När ”Grosse Fliegeruhr Ref. 5002” släpptes 2002 var det den rena och skarpa designen som jag blev imponerad av. Det kompromisslösa utförandet med principen ”form följer funktion” med stor boett, överdimensionerad konisk krona och väldigt tydlig tavla.

Christian Knoop, kreativ chef för IWC, skissar på kronan för Big Pilot 43. En klocka utan kraftreserv och datum, en personlig favorit för honom.

Varför Big Pilot (BP) 43 mm?

– Efter att ha släppt många versioner av BP är vi självklart medvetna om klockans ikoniska status men inser också att den har sina begränsningar när det gäller ergonomi. Många älskar designen men alla är inte bekväma med att ha en boett om 46 mm på handleden. Därför bestämde vi oss för en ny version i ett mer ergonomiskt utförande, säger Christian. – Vi ville gå tillbaka till renheten i designen från 1940-talet. En extremt ren BP hade vi talat om i flera år. En klocka utan gångreserv och datum och personligen har jag alltid velat designa en BP med tre visare. Med 43 mm har vi destillerat essensen av den ikoniska designen men självklart har vi försiktigt förfinat detaljer som proportioner för krona, urtavla och visare. De nya klockorna är: Big Pilot’s Watch Top Gun Edition ”Mojave Desert” och en Perpetual Calendar i samma serie. De har mörkbruna tavlor och sandfärgade visare och khakifärgade militärinspirerade band. Materialet är robust och korrosionsbeständig titan och keramik som har extrem hårdhet och reptålighet. Designen är inspirerad av det karga, torra landskapet i China Lake där den amerikanska marinen har sitt största landinnehav cirka 150 mil norr om Los Angeles i västra Mojaveöknen. Där, vid Naval Air Weapons Station China Lake, utvecklar och testar militären luftburna vapensystem och tränar piloter.

Chris Grainger-Herr, VD IWC, skriver sitt namn på The Silver Spitfires blanka metall precis innan avfärden.

Evighetskalendern visar månfasen för norra och södra halvklotet och behöver bara justeras en dag efter 577,5 år. Den är limiterad till 150 stycken per år. The Big Pilot’s Watch Top Gun Edition ”Mojave Desert” har TOP GUN-logotypen graverad på bak[1]boetten och är limiterad till 250 exemplar. Big Pilot’s Watch 43 mm med stålboett finns med svart eller blå urtavla, inhouse kaliber (60 timmars gångreserv), bakboett med safirglas. Ett användarvänligt system för bandbyte gör att det är enkelt att förändra utseendet på klockan.

Nya experimentella modellen Big Pilot Shock Absorber XPL tål att utsättas för en påfrestning av 30 000 G.

Pilot’s Watch Chronograph 41 med boett i stål finns med en blå eller grön urtavla och inhouseverk (kraftre[1]serv 46 timmar), band i stål, gummi eller läder. Big Pilot Perpetual Calendar, med den får man en evighet på handleden i en genial konstruktion av legendariske urverksutvecklaren Kurt Klaus. Datumvisningen och kraftreserv syns vid klockan 3, månad vid klockan 6. Visningen för veckodag och sekunder delar plats vid den lilla urtavlan vid klockan 9. Den dubbla månfasvisningen är placerad vid klockan 12. Verket behöver bara justeras en dag efter 577,5 år. En extrem nyhet Innovationerna på den stora digitala mässan Watches & Wonders var inte så många men en som stack ut var IWC:s Big Pilot Shock Absorber XPL (förkortningen står för experimental). En intressant klocka vars verk och monteringssätt tagit åtta år att utveckla där verket tål krafter på 30 000 G vilket har testats och godkänts av Cavendish Laboratory vid Cambridges universitet. Det är på många sätt en annorlunda klocka och ser inte ut som en traditionell IWC-produkt. Det är inte en konceptklocka utan den går genast i produktion. Chris Grainger-Herr berättade att de kommer att kunna tillverka tio klockor om året och planen är att de ska göra det under tre år som kommer att nå marknaden vartefter de är klara. Hur den fortsatta användningen av denna konstruktion kommer se ut får vi veta när marknaden sagt sitt och de trettio exemplaren fått sina ägare.

Text: Britta Rossander

Cartier