Konstnärlig ljussättning förlänger det naturliga ljuset, även i ett tomrum. Förhållandet mellan ljus och mörker är skuggan som skapas och som i deras möte är det betydelsefulla.
Den prisbelönte ljusdesignern Oscar Nyström målar med ljus och har kunder runt om i världen. Han arbetar med exklusiva hotell, palats, lyxyachter och privata hem till Gröna Lunds Winter Wonderland (som öppnar 2 december) samt allt däremellan. Oscar menar att med rätt ljus kan han få de mest otilltalande miljöerna att bli behagliga och vackra för ögat.
Arbetet är en form av konst och kräver mycket specifika förberedelser och Oscar Nyströms passion för ljus ger hans design en tidlös kvalitet. Utmärkande för hans stil är balansen mellan det naturliga ljuset, de dekorativa lamporna och den dolda tekniska belysningen som framhäver det han vill att ögat ska se. Ljuskällan döljs så att ögat automatiskt dras mot de objekt som är upplysta.
För att kunna leverera ett perfekt resultat i ett projekt behöver han komma in i ett tidigt stadie och arbeta nära beställaren. Arbetet sker ofta i samarbete med projektets arkitekt, inredningsarkitekt, landskapsarkitekt och alla tekniska konsulter.
Oscar var tidigare Chef Ljusdesigner på ÅF Lighting som fick hederspris för den magnifika ombyggnaden av Grand Hotels Vinterträdgård 2017 – 2018. Där är upplevelsen som om det vore 1909 men skapad med den absolut senaste tekniken integrerad i arkitekturen med respekt för lokalens historia. Resultatet är en unik festlokal i världsklass.
Arbetet innehåller en stor del av konstnärligt skapande. Din pappa var ju konstnär, har ditt estetiska öga påverkats av att du fick följa hans arbete?
– Ja till stor del, sedan hade jag ju förmånen att arbeta med teater och scenografi. Som många barn sa jag lampa tidigt men till skillnad från de flesta blev ljus och lampor en livslång passion. Att hitta rätt belysning för rätt omgivning. Jag förstod tidigt att ett tråkigt till intetsägande rum kan, med rätt ljus, bli elegant precis som ett elegant rum kan totalförstöras av felaktigt ljus.
Oscar var intresserad av ljus redan som barn och yrkesvalet var självklart. I bagaget finns studier i ljusdesign vid City of Westminister College i London med examen 1992, direkt därefter arbetade han som frilansade ljussättare och 1999 startade han eget företag i St Tropez.
– Jag har arbetat med ljus sedan jag var 16 och att som unga ha fått jobba ihop med en av Sveriges mest berömda ljusdesigners, Hans-Åke Sjöquist, har varit ovärderligt. Jag brukar säga att jag arbetar bakom scenen, eftersom ljuset inte ska stå i centrum, däremot ska det framhäva det vackra i ett rum.
Med 30 års professionell erfarenhet är Oscars kontaktnät inom belysnings- branschen enormt med specialistkompetens inom varje tänkbart område. I det egna företaget ONLD (Oscar Nyström Light Design), med bas både i St Tropez och i Stockholm, använder han sig av ett ”Coperative Lightening Designers” som är ett fantastiskt team som han samarbetar med sedan många år och har inga problem med att för varje projekt ta in den specialkompetens som behövs oavsett världsdel.
Hur startar ett projekt?
– Det kan var allt från att en kund ringer och säger att de är inte nöjda med den belysning de har i hemmet och vill göra något åt det till att den har ett projekt för att bygga ett hotellkomplex eller liknande och hör av sig redan på planeringsstadiet.
Är det svårt at sköta de system som du designar?
– Nej inte alls – jag skräddarsyr dem efter kundens behov, intresse av att vara involverad i konstruktionen och vilken grad av skötsel de vill ha. Min princip är att det ska vara enkelt, intuitivt och användarvänligt oavsett om det gäller ett hotell eller en privatbostad. Alla, från ett litet barn till en äldre person, måste kunna använda det och jag anpassar mig efter den rådande kulturen och det språket som talas i området.
Måste man vara insatt i vad ljusdesign är för att ”våga” anlita dig?
– Absolut inte – jag håller kunden i handen hela vägen och ser till att den ljusdesign jag gör blir helt efter kundens behov. Ofta är det en resa som vi startar tillsammans och jag leder den genom att sätta ljus efter deras önske- mål. Det är viktigt för mig att det ska vara lätt att använda. Om projekteten har specifika behov av något som inte finns på marknaden att så designar jag det, allt från en dekorativ lampa till teknisk armatur och ser till att det tillverkas och installeras. Det gäller för mig att tillfredsställa kundens önskemål och vara noga med att ingen komponent i ett projekt saknas. De ska vara noga utvalda för att passa just där.
Arbetet omfattar allt från konceptuella skisser utförda för hand till detaljerade tekniska ritningar, design och planering av elektriska styrsystem.
När det gäller utomhusbelysning som i till exempel trädgårdar är det otroligt viktigt att använda de rätta produkterna. Det är många aspekter att ta hänsyn till. Dels är det utseendet av en armatur och självklart också ljudkvalitén men också materialen särskilt i Medelhavsområdet där fukt och salt gör att erodering är ett problem. Kunderna får sedan ett användarvänligt gränssnitt, förinställt med sina önskade ljusscenarier.
– Jag måste förstå kundens vision, om kunden inte kan sätta ord på den så är det min uppgift att leda dem ”in i ljuset” oavsett om det handlar om ett privathus, en hotellkedja eller om det är arkitekten, inredningsarkitekten eller landskapsarkitekten som driver projektet. Sedan beror det också på var i världen jag ska ljussätta, det är finns helt olika ljuskulturer. Det naturliga ljuset är helt annorlunda på det södra halvklotet och man lever med dagsljuset på ett helt annat sätt än vad vi gör här hemma.
– I Mellanöstern och Asien är ett kallare och skarpare ljus populärt till skillnad från hos oss i Skandinavien – vi vill oftast ha ett mer ombonat ljus.
Oscar berättar vidare:
– När jag skapar ljus till ett projekt arbetar jag med ett styrsystem där ljuset är programmerat att följa soluppgången och solnedgången.
Vad ska man tänka på när man ljussätter sitt hem?
– För att kunna skapa den rätta atmosfären handlar det först och främst om en bra och balanserad placering av lampor och belysningens karaktär som pendlararmatur, taklampa, vägglampa, golvlampa, bordslampa etc… och det jag kallar teknisk belysning som spottar – infällda eller utanpåliggande, indirekt dolt ljus, belysning i möbler som till exempel bokhyllor.
– Det är en riktig djungel sedan LED kom in i våra liv och det är otroligt vik- tigt att välja rätt ljuskälla. Om man vill kunna dimra LED-ljuskällor idag och vill återskapa den klassiska glödlampan – vilket många vill – då ska man köpa Dim to Warm eller Warm Dim som det kallas (de ska vara 1 800 – 3 000 grader K och CR195 är minimum). Då får man exakt samma känsla och effekt som det klassiska glödljuset, krispigt och starkt men ju mer man dimrar ner desto svagare och varmare blir det.
Bara att kunna dimra alternativt styra de olika belysningskaraktärerna ger otroliga möjligheter att med ett enkelt sätt skapa många olika atmosfärer beroende på tillfälle, tid på dygnet och säsong på året.
Det varma ljuset skapar intimitet och mysfaktor vilket man oftast vill ha på kvällen, det kallare, krispiga och friskare ljuset matchar dagsljuset och drar igång seratonin i hjärnan.
Vad är roligast med ditt jobb?
– Att jag har fantastiska kunder och projekt som tillåter mig att skapa magiska upplevelser med ljus och att inget uppdrag (eller kund) är det andra likt. Jag älskar det jag gör och det är min passion vilket gör att även jag mår bra. En bra ljusdesign ska egentligen inte märkas, den ska bara vara där – men det ska saknas när den inte är där.
Vilket är ditt eget favoritljus?
– Ljus är livet och det levande ljuset från ett stearinljus är den vackraste ljuskällan.
Text: Britta Rossander