I nästan 50 år har Santoni stuckit ut på marknaden av handgjorda skor med sin karaktäristiska färgningsteknik. Här är en introduktion kring hur den italienska ateljén skapar sina moderna klassiker.
I en unik historia som mer påminner om en tech-startup än om ett lyxlädervarumärke, så grundade Andrea Santoni sitt företag i ett garage med endast fem anställda, men med målet att skala upp sin hantverksmässiga skotillverkning – föreställ dig honom som en Henry Ford för lyxskor. Året var 1975 och Santoni var angelägen om att särskilja sina varor från de mestadels ganska anspråkslösa skomodeller som vanligtvis erbjöds män vid den tiden. Genom att använda den speciella färgningsstekniken ”velatura”, känd från renässansen, etablerade Santoni snabbt sitt rykte. Metoden går ut på att man applicerar tunna, transparenta lager av vattenbaserad färg över en basfärg på lädret, innan ytan poleras till en glasartad glans.
Även om de tidiga skomodellerna oftast var antingen bläckblå, eller i ovanliga bruna nyanser, så erbjuder Santoni idag ett helt spektrum av färger och behandlingar, allt från mättade enskilda färger till dramatiska ” gradienter” (mixade färgövergångar). Idag omfattar den konstnärliga inspirationen även Santonis eleganta former och proportioner – skulpterade, avlånga tåhättor och vackert svängda snitt – som finns både i loafers-varianter med dubbla spännen och i oxford-skor med ”brogue-mönster” (dekorativa hålmönster och utsmyckningar). Giuseppe Santoni, nuvarande vd och styrelseordförande – tillika Andreas son – menar att Santonis kunder värdesätter unika modeller och värdefulla produkter, men insisterar på att kunderna inte slaviskt följer modetrenderna.
Företaget sysselsätter nu cirka 600 hantverkare i en 28 000 kvadratmeter stor fabrik i Corridonia, Italien. De anställda är så värdefulla för verksamheten att den arbetare jag pratade med endast hade tid att avsätta 15 minuter för vårt samtal. Medan många andra lyxvarumärken sörjer förlorad spetskompetens när någon erfaren hantverkare går i pension, så stavas Santonis försäkring mot ett sådant kompetenstapp ”Accademia dell’Eccellenza” – ett helfinansierat internt utbildningsprogram. Men låt dig inte luras av företagets och verksamhetens storlek: Även om en stor del av detaljhandelslinjen i fabriken involverar viss maskinell bearbetning, är skräddarsydda skor – såsom ”Carter double monk straps” 100 procent handgjorda (en elegant modell med dubbla spännen i stället för snörning, se bild). Priset ligger på nästan 90 000 kronor för det första paret du köper, men sjunker till knappt 50 000 kronor paret du köper därefter.
– Som vi brukar säga: tid är lyx, och att producera Santoni-skor tar väldigt mycket tid, menar Santoni.

En lyxvara är bara så bra som kvaliteten på dess material. För att uppnå de mättade färger som är Santonis signum, föredrar företaget att använda de finaste vita skinn som går att hitta, och som inspekteras för hand för eventuella naturliga missbildningar, som repor eller rynkor. För den här modellen väljer tillverkaren kalvskinn.

Där andra tillverkare kanske frestas av att skapa så många par skor som möjligt från ett enda skinn, så väljer Santonis tillskärare bort alla sektioner som är något mindre släta. När de arrangerar mönstren måste de också ta hänsyn till lädrets tjocklek och smidighet, eftersom dessa variationer är av betydelse för var på skon varje del placeras.

När komponenterna har skurits till, börjar skon ta form med ovandelen som sys ihop för hand. Sedan appliceras en vätskekombination bestående av vatten och en mild, egenutvecklad tvål, vilket gör lädret mer formbart så att det kan formas runt en läst. Där får lädret ”mogna” under två till tre veckor med hjälp av varmluft.

Efter att ovandelen har formats runt lästen, sys sulan på för hand. De ”dubbla munksspännena” som visas på bilden har en ”Goodyear-uppbyggd” sula/söm, även om sulans typ kan variera beroende på skostilen (och på kundens önskemål vid skräddarsydda beställningar).

Beroende på vilken färg man önskar, så kan tiden som krävs för Santonis ”velatura-färgningsteknik” variera från timmar till dagar. Vitt läder gör det möjligt för teamet att skapa ovanliga nyanser, men processen fungerar också på färgat läder. Hantverkarna applicerar upp till 15 lager vattenbaserad färg och låter varje lager torka innan de lägger på ett nytt. För dessa ”Carter double monk straps” tar tekniken flera dagar i anspråk.

Känslan vi vill förmedla med orangea detaljer är ren lycka, säger Giuseppe Santoni och syftar på företagets karaktäristiska sulor och foder. Istället för velatura-teknikens tunna lager, så innefattar denna process att man applicerar en betydligt tjockare färgblandning för bättre hållbarhet.


Ytan är fortfarande ganska matt efter att färgen har applicerats på ovandelen. När det sista lagret har torkat, tillsätts bivax, som sedan borstas för hand för att skapa en hög glans.
Text: Naomi Rougeau
Mer inom mode & design hittar du här