Maserati brukade nämnas i samma andetag som Ferrari, men den parallellen har bleknat med åren. Med MC20 Cielo vill Maserati återvända till toppen.
För att sätta denna öppna superbil på prov reste Robb Report till Los Angeles och testade den på några av Kaliforniens mest spektakulära vägar.
En visuell fullträff
MC20 Cielo är otroligt vacker, och den gör sig bäst i verkligheten. Vid första anblick är det tydligt att detta är en bil som är byggd för att imponera. De uppåtgående dörrarna, den kolfiberklädda karossen och det elektriskt fällbara taket – som tar 12 sekunder att fälla ner i hastigheter upp till 50 km/h – bidrar till bilens exklusivitet.
Interiört är designen minimalistisk men inte utan kompromisser. Infotainmentsystemet och vissa reglage känns igen från andra Stellantis-modeller, som Fiat 500, vilket kan uppfattas som en miss i en bil av denna kaliber.
Dessutom är förvaringsutrymmet obefintligt, och bagageutrymmet, som ligger nära motorn, gör att allt du förvarar där snabbt blir varmt. Men dessa brister förstärker snarare än förminskar känslan av att detta är en riktig italiensk superbil.
Där föraren står i centrum
Syftet med MC20 Cielo är tydligt: Den är byggd för att köras. Den 3 liter stora V6-motorn, Maseratis egenutvecklade Nettuno, levererar imponerande 630 hästkrafter.
Upplevelsen bakom ratten är allt annat än ordinär. Dörrarna öppnas uppåt och blottar en förarorienterad kupé där man sitter lågt, nästan som på en picknickfilt, och känner sig ett med bilen.
Det första som märks är styrningen – lätt men extremt precis. Den känns som en förlängning av föraren, en mekanisk kostym som reagerar på minsta rörelse. MC20 Cielo är exceptionellt väldesignad, och det märks i varje detalj.
Upplevelsen på vägen
MC20 Cielo är som en finmiddag snarare än en snabbmatsbuffé. Här handlar det inte om praktiska lösningar – det är körkänslan som står i centrum.
Trots sin extrema prestanda känns bilen aldrig hotfull. Den är lekfull och inbjudande, och ju hårdare du kör, desto mer levande blir den. Med taket nere kan du pressa bilen utan att vinden stör upplevelsen, förutom att frisyren kanske får sig en törn.
Fjädringen är imponerande och hanterar ojämnheter väl, samtidigt som kolfiberkarossen bidrar till en konstant känsla av att bilen är på hugget. Kupén är bullrig, men det känns som en del av charmen – MC20 Cielo är ingen bil för den som söker lugn och ro. Det är en bil för den som vill känna sig helt uppslukad av körningen.
Maseratis MC20 Cielo är märkets återkomst till toppen
När jag satte mig bakom ratten på MC20 Cielo visste jag inte vad jag skulle förvänta mig. Att försöka slå sig in i ett segment som domineras av bilar som Ferrari 296 GTS är ingen enkel uppgift.
Men Maserati har lyckats skapa något som känns både unikt och autentiskt. Det märks att ingenjörerna haft fria tyglar att skapa en bil som inte bara är snabb, utan också full av karaktär.
MC20 Cielo är en bil som inte bara förtjänar sin plats i Maseratis historia, utan också i superbilskategorin som helhet. Det är en hyllning till italiensk ingenjörskonst och passion, och en bil som garanterat lämnar ett starkt intryck.
Tekniska data: Maserati MC20 Cielo (2024)
Motor: 3-liters V6, 630 hästkrafter, 730 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad dubbelkopplingslåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 3,0 sekunder
Toppfart: 325 km/h
Vikt: 1 565 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4669/1965/1224 mm
Pris: Från 3 300 000 SEK (Testbil ca 4 400 000 SEK)
Text & foto: Marcus Berggren