Pininfarina Battista

Pininfarina Battista – elbilen som vi älskar att köra

Pininfarina, legendariskt för att ha designat några av världens mest ikoniska bilar sedan 1930, har tagit ett djärvt kliv in i framtiden. För första gången står det italienska designhuset som ensam avsändare bakom en bil – den eldrivna hyperbilen Battista.

För att testa en av världens mest prestandastinna elbilar begav vi oss till Kalifornien och Monterey Car Week, där vi fick äran att vara de första svenska journalisterna bakom ratten.

Pininfarina Battista
Battista är en av flera elektriska hyperbilar på marknaden.

Ett arv som inspirerar

Battista är döpt efter grundaren Battista “Pinin” Farina och har sina rötter i designhuset Pininfarina, känt för skapelser som Ferrari Testarossa och Peugeot 504 Coupé, men också enklare modeller som Ford StreetKa.

Denna nya eldrivna hyperbil, utvecklad i nära samarbete med kroatiska Rimac, är dock något helt annat. Med samma drivlina som Rimac Nevera men med unik kalibrering, har Pininfarina skapat en bil som förenar både historia och framtid.

Pininfarina Battista
Design har varit A och O för Pininfarina.

Blixtrande prestanda

På pappret möts man av siffror som för tankarna till en tidsmaskin. Battista är snabbare till 100 km/h än en Formel 1-bil.

Vår testkörning startade i Monterey i norra Kalifornien. Vi var där för att gästa Monterey Car Week men fick, som enda media i världen, också möjligheten att provköra bilen i de nordkaliforniska bergen.

Kaliforniens vägar varierar från spegelblanka till potthåliga, och Battista speglar dessa kontraster. Vägljudet är påtagligt, och samtal i kupén är allt annat än enkelt – en första indikation på att detta inte är en superbekväm lyxbil utan en rå hyperbil.

Pininfarina har lagt enormt fokus på designen, både in- och utvändigt. Tidlöshet har varit ledordet, vilket knappast är förvånande för ett designhus.

Interiören är förarorienterad och påminner om en cockpit – alla reglage, skärmar och instrument är utformade med föraren i centrum. Körpositionen är nära perfekt, så länge du inte är över 190 cm lång.

Pininfarina Battista
Vi rastade Battista på landsväg.
Pininfarina Battista
Interiören är förarorienterad.

Med gasen i botten

En känsla av absolut förtroende infinner sig omedelbart bakom ratten, och man kan verkligen pressa bilen utan att den ens antyder någon begränsning. Battista har en inlärningskurva värdig en rymdraket men bilens kapacitet överträffar vida förarens.

Styrningen är en av Battistas starkaste egenskaper. Den är lika kommunikativ som en diplomat, och mängden feedback till föraren är enorm. När jag växlar till körläget Furioso – som frigör samtliga 1 914 hästkrafter och 2 300 newtonmeter – styr jag plötsligt över ett kraftpaket av episka mått. Gasen i botten resulterar i hjulspinn på alla fyra hjul och en acceleration som är både beroendeframkallande och adrenalinhöjande.

Det är svårt att sätta ord på hur sanslöst brutal accelerationen är.

Att trycka gasen i botten är även beroendeframkallande. Det resulterar i en endorfinkick av guds nåde och adrenalinet rusar likt vattnet i Niagarafallen. Pulsen tar efter och hade kunnat ge utslag på en seismograf.

Sprinten till 100 km/h tar blott 1,85 sekunder medan man är uppe i 200 km/h på 4,75 sekunder. 300 km/h når man efter 10,49 sekunder.

Pininfarina Battista
Uppmärksamheten man får i Battista är påtaglig.

En emotionell ljudbild

Ett återkommande tema för elektriska hyperbilar är frågan om ljudupplevelsen. Pininfarina har tacklat detta med sitt system Suono Puro, som använder frekvenser för att skapa en akustisk upplevelse kopplad till körningen. Resultatet är en basfylld, pulserande ljudbild som känns genom hela kroppen och förstärker upplevelsen.

Pininfarina Battista
Trots sin eldrift har Battista lagt krut på ljudbilden.

Pininfarina Battista är elbilen för entusiasten

Pininfarina Battista är ett kvitto på att elbilar kan vara genuint exalterande. Upplevelsen engagerar alla sinnen, och bakom ratten känner man sig som en integrerad del av bilen.

Om jag någonsin haft tvivel kring elbilars förmåga att väcka passion, ligger de nu kvar vid sidan av en landsväg i Kalifornien. För den som undrar om elbilar kan inspirera lika mycket som förbränningsmotorer är svaret kristallklart: Battista är beviset på att svaret är ett rungande ja.

Pininfarina Battista
Pininfarina Battista bjuder upp till dans.

Tekniska data: Pininfarina Battista (2025)

Motor: Två elmotorer fram, två elmotorer bak, 1 914 hästkrafter, 2 300 newtonmeter
Kraftöverföring: Enstegad växellåda fram, tvåstegad bak, fyrhjulsdrift
Acceleration
0–100 km/h:
1,85 sekunder
0–200 km/h: 4,75 sekunder
0–300 km/h: 10,49 sekunder
Toppfart: 350 km/h
Elektrisk räckvidd: 476 km
Vikt: 2 200 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4750/1209/1986 mm
Pris: Från 34 100 000 SEK

Text: Marcus Berggrem
Foto: Automobili Pininfarina