SHOWROOM

Riddermark har under flera år varit en av Sveriges främsta handlare av begagnade bilar. För ett och ett halvt år sedan etablerades Showroom by Riddermark, och succén har varit enorm!

I september 2018 välkomnade Riddermark sina kunder till deras sprillans nya koncept Showroom by Riddermark. När planerna på att bli en aktör inom premiummarknaden var aktuella kontaktade ledningen Erik Cederberg som sedan blev anläggningschef – en titel han än idag innehar.

Målet var att skapa en unik anläggning som inriktar sig på premiumbilar där utbudet bestod av flertalet bilmärken. Alexander Riddermark och ledningsgruppen hade ett framgångsrikt koncept med effektiva processer för att kunna köpa och sälja bilar på ett sätt som inte skådats i Sverige tidigare. Detta i kombination med Erik Cederbergs erfarenheter, kontaktnät och arbetssätt visade sig minst sagt vara ett vinnande koncept!

Men vem är Erik Cederberg?

Född och uppvuxen i USA med en svensk far och en irländsk mor. Erik lärde sig mycket av sina entreprenöriella föräldrar, däribland definitionen av arbetsmoral. Bilintresset har alltid varit en central del i hans liv. Fallenheten för bilar föddes ur hans fars spektakulära bilsamling, och det är något som redan har överförts till Eriks två döttrar på 4 och 7 år. ”De kan namnge samtliga bilar vi har i lagret”, säger Erik med ett leende.

Efter att ha arbetat inom hotell- och restaurangbranschen i många år valde Erik att följa sin fars råd om att arbeta med något som han är duktig på samt tycker är väldigt kul. Det föll sig därmed naturligt att börja arbeta med bilar. Beslutet togs och flytten till Miami, Florida var ett faktum. Erik och sin dåvarande flickvän Helena (numera hustru) startade det som kom att bli USA:s mest välkända speedshop där de byggde och modifierade bilar samt tävlade i American Street Car Series.

Ungefär ett decennium senare bor Erik och sin hustru i Stockholm med sina två barn. Denna gång är ambitionen inte att bygga racerbilar, utan snarare att sälja några av världens allra mest exklusiva bilar, och att utveckla Sveriges främsta återför- säljare av premiumbilar.

Vi träffade Erik på Showroom by Riddermarks vackra anläggning i Lännersta och fick möjligheten att ställa frågor om Showroom och nyckeln till framgång.

Erik, berätta om Showroom.

– Vi valde att etablera vår första Showroom-anläggning i Nacka av flera anledningar, ett riktigt A-läge längs med 222:an, ett stort lokalt upp- tagningsområde samt bra förbindelser att ta sig till oss från hela världen.

Vi har alltid över 100 objekt inne och jag lägger väldigt mycket fokus på att vi har rätt objekt i lager. Det är ungefär 50/50 fördelning på vad jag kallar för ”volymbilar” och våra mer unika objekt som kan vara allt ifrån en Ford GT för 11 miljoner kronor till en lågmilad Porsche 964 Turbo i absolut nyskick. Bilar som man inte hittar överallt, helt enkelt.

Vad gäller försäljning så har vi under det senaste kvartalet snittat cirka 25 bilar per vecka och vi håller en takt på en bit över 1 000 bilar per år enbart här på Showroom. En helt otrolig utveckling på så kort tid! Många undrar om vi inte redan har växt ur denna lokal redan nu, men jag vet att vi kan hålla en ännu högre takt i denna fastighet och jag tror mer på att öppna ännu ett Showroom på annat håll i landet hellre än att flytta in i en jättelokal.

Vad gör Showroom unikt jämfört med andra bilhandlare?

– Jag är inte en typisk bilhandlare, och jag driver inte min anläggning som en typisk bilhandlare. Det finns väldigt mycket som skiljer oss från våra branschkollegor. I korthet så har jag tagit min erfarenhet från hotellbranschen, mina bolag i USA och min gedigna erfarenhet av dessa bilar för att bygga ett team som står för samma grundvärderingar och fullkomligt älskar sitt jobb! Vi har en riktigt skön stämning och atmosfär i hallen och en kollektiv kunskapsnivå som slår de flesta. Vi tar hand om våra kunder före, under och efter affären och vi är stolta över det stora antalet återkommande kunder som vi har. Vi anordnar även diverse olika event tillsammans med några väl valda samarbetspartners där våra kunder får en exklusiv möjlighet att träffa likasinnade och köra sin bil under kontrollerade former.

– Vårt mål är inte enbart att vara störst, utan vi vill vara bäst. Jag försöker alltid ligga ett steg före alla andra och det är fantastiskt att ha Riddermark bakom sig med både verktygen samt kunskapen för att göra just det. Vi har kommit till en nivå där vi har gått från att jaga till att bli jagade, och vi jobbar dagligen med att se till att vi ständigt utvecklas och anpassar oss efter vad kunderna kräver! Allt detta är nyckeln till att vår hall är full av unika och fantastiska objekt. Vi får uppdraget av våra kunder att sälja deras ögonstenar, att hitta och köpa deras drömbil och det är ett förtroende vi aldrig kommer att svika.

Vad är skillnaden för en kund att köpa exempelvis en Lamborghini från er jämfört med att köpa från en officiell återförsäljare?

– Det finns många olikheter mellan oss och en originalhandlare, oavsett varumärke. Jag handlar med alla varumärken, jag byter in alla varumärken och våra affärer kan se ut som vi vill. Generellt sett så ställer tillverkarna väldigt stora krav på sina återförsäljare och har även en lång lista med do’s and don’ts, och jag uppskattar möjligheten att själv bestämma hur vi ska arbeta. Vi älskar bilar på Showroom och vi älskar att kunna erbjuda våra kunder ett av landets största urval av bilar! En ”one-stop shop” där du kan köpa en Lamborghini cab, en ren tävlingsbil och en stor familjebil på ett och samma ställe. Har vi inte objektet du söker i lager så hittar vi det, oavsett var i världen den står och löser en nyckelfärdig bil! Vi är stolta över att ha tagit hem några av Sveriges mest unika objekt åt våra kunder, och beställningarna rullar in dagligen.

Har digitaliseringen påverkat er bransch?

– Självklart har den gjort det, och till 99% till det positiva! Riddermark har jobbat hårt med just digitaliseringen med ett eget affärssystem, digitala kontrakt för både inköp och försäljningar, betalningslösningar och numera även ren onlineförsäljning. Tidigare har vi alltid sålt majoriteten av bilarna till Storstockholm och Mälardalen, men senaste kvar- talet har det ändrats totalt i och med våra digitala affärer samt möjligheter till hemleverans. Kunder kan läsa så mycket mer om objekten online än någonsin tidigare, och sedan få se bilen ”live” i mobilen tillsammans med säljaren för att få den levererad hem till dörren.

Men trots all denna digitalisering så vill ändå folk oftast prata med en fysisk person på ett eller annat sätt och min specifika kundgrupp vill generellt sett även träffa en fysisk person. Våra bilar köps oftast med hjärtat mer än med hjärnan och då är de mjuka värdena och mitt teams unika kunskaper det som folk eftersöker. Jag tror utan tvekan att den vanliga begagnatmarknaden kommer att bli ännu mer digital i framtiden, men inte handeln med premiumbilar.

Du är en av Sveriges absolut främsta bilsäljare. Hade du varit lika fram- gångsrik säljare av exempelvis dyra klockor och båtar, eller är det något speciellt med att det är just bilar?

– Absolut, det tvivlar jag inte en sekund på. Bilar är utan tvekan en produkt som jag fullkomligt älskar och har en brinnande passion för, men samtidigt är det själva affären som jag går igång på. Utmaningen och att nöta ner behovsanalysen för att kunna hitta rätt produkt för rätt kund och att sedan lyckas med det är en helt euforisk känsla!

I min mening så är det även så man behåller kunden och får dem att återkomma gång på gång. Men kortfattat så anser jag att jag har världens bästa jobb. Oerhört utmanande men riktigt roligt.

Vilket är det mest populära märket som kunder efterfrågar?

– Porsche, Porsche, lite mer Porsche och sedan Lamborghini. Vi sålde över 150 Porsche av olika modeller 2019, och anledningarna till att det säljs så mycket är bland annat deras stabila andrahandsvärde, driftsäkerhet, prestanda samt ett stort servicenätverk i Sverige. Sedan finns det 911-modeller i alla prisklasser så det är många förstagångsköpare som köper äldre 996/997. Vidare är GT-modellerna de mest populära på banträffarna. Men under 2020 har vi utan tvekan sett en jätteökning på Lamborghini.


Våra bilar köps oftast med hjärtat mer än med hjärnan

Första kvartalet sålde vi 15 stycken av olika Huracan samt Aventador-modeller. Många tror att det bara säljs sportbilar på våren, men vi har haft en stabil tillväxt sedan vi öppnade och märker att när kunden hittar rätt bil så handlas det direkt, oavsett tid på året. En annan trend vi har sett är att fler och fler använder sina bilar året om vilket jag tycker är fantastiskt kul. Jag har själv kört allt från Mclaren 570S till Porsche 993 som vinterbil och jag älskar när jag ser folk faktiskt använda sina bilar!

Av alla bilar du har sålt, vilken har varit din personliga favorit?

– Det finns väl flera kategorier av favoriter, men om jag ska välja en så måste det nog ändå vara Eleanor, det vill säga en 1967 Ford Mustang GT500 från en av mina favoritfilmer, Blåst på 60 sekunder. Det var en kund till mig som nämnde att hans svåger hade en cool Mustang som han ville sälja. Jag har ju rätt bra koll på dem efter mina år i USA så jag sa att jag var intresserad och kunde ta en titt på den för att se vad det var. Efter ett kort samtal med ägaren, en känd svensk fotbollsspelare, då han berättade mer om bilen så köpte jag in den på en gång, helt osedd! Sådana chanser växer inte på träd och vi behöll bilen i över ett år och använde på diverse evenemang och som lite marknadsföring. När den väl hamnade till försäljning så var den såld efter två timmar. Den levererades med en tår i ögat men den hamnade i goda händer.

Slutligen, vilken enskild bilmodell anser du vara tidernas främsta – alla kategorier?

– Oj, vilken svår fråga! Efter många år i branschen och uppvuxen med en bilsamlande far så har man kommit i kontakt med så många fantastiska bilar. Men jag måste nog svara Ferrari F40. En kompromisslös superbil med karaktär, prestanda, och ett utseende utan dess like. En bil som kräver mycket från föraren men ger minst lika mycket tillbaka!

Text: Alexander Ocean