Ängelholms stolthet firar 30-årsjubileum med bland annat ett spännande event i Båstad i juli. Vi fick en mycket intressant pratstund med grundaren själv, Christian von Koenigsegg, som vid 52 års ålder fortfarande är en lika ödmjuk och sympatisk man trots alla sina framgångar – men med en enorm passion för sitt livsverk.
RR: I år är det 30-årsjubileum för Koenigsegg om vi har räknat rätt, hur kommer jubileet att högtidlighållas?
CvK: Jodå, vi firar mycket riktigt 30-årsjubileum i år! Vi ska högtidlighålla jubileet med flera olika event under året, bland annat på de återkommande höjdpunkterna i vår evenemangskalender – Goodwood, Monterey, vår egen Ghost Squadron Tour. Dessutom ska vi arrangera några specialevent för att fira denna milstolpe, men jag vill inte avslöja för mycket ännu, det kommer att visa sig när det blir dags.
RR: När de första Koenigsegg-bilarna utvecklades för 30 år sedan, fanns det då några ”förebilder” vars nivå ni siktade mot att uppnå eller överträffa?
CvK: Jag växte upp på 70-talet och var tonåring på 80-talet, så den tidens typiska superbilar inspirerade mig likaväl som många andra i branschen – Ferrari F40, Porsche 959, Lamborghini Miura och Lamborghini Countach. En viktig faktor var att de bevisade att mittmotorkonceptet kunde fungera lika väl för gatbilar som för racing. Och självklart blev McLaren F1, som introducerades bara ett år innan Koenigsegg Automotive grundades, en måttstock när det gällde prestanda.
RR: Hur går det till att utveckla supersportbilar? Testkör och utvärderar man konkurrenternas bilar för att hitta nya idéer?
CvK: Självklart håller vi ett öga på vad konkurrenterna gör, men vi föredrar att följa vår egen filosofi och utveckla bilar på ett sätt som vi tycker driver utvecklingen framåt ”the Koenigsegg way”. Till exempel Regera som har fått vår egen Direct Drive-teknologi, något som ingen annan har gjort förut. Jesko har en helt ny transmission som är lättare och snabbare än någonting som våra konkurrenter kan erbjuda, en transmission som vi har vidareutvecklat ytterligare för Gemera och CC850.
RR: Kan ni berätta om antalet bilar som produceras och säljs årligen, eller är det en företagshemlighet? Är det goda tider i branschen?
CvK: I stort sett hela vår produktion är uppbokad för de närmaste åren. Vi bygger nu de sista exemplaren av Jesko som är limiterad till 125 exemplar, samt 70 stycken CC850 och 300 Gemera. Alla dessa bilar utom ett litet fåtal Gemera är redan bokade och sålda.
RR: Kan du berätta något om vilka komponenter som tillverkas i Ängelholm och vilka som köps in från underleverantörer? Delar som bromsar, fjädring och elektronik brukar ju komma från internationella specialister. Hur går det till när ni väljer ut de bästa underleverantörerna?
CvK: I våra bilar är det väldigt lite som köps in från tredje part. Koenigsegg är unika i vår bransch, vi är ett vertikalt integrerat företag som själva designar i stort sett alla komponenter. Vi är världens mest självständiga biltillverkare och producerar in-house delar som fälgar, bromscaliprar, transmissioner, motorer, elmotorer, inverters, batteripaket, kolfiberchassin, kolfiberkarosser, stolar inklusive stoppning och klädsel, elsystem samt 90 procent av all elektronik som kontrollenheter, infotainmentsystem med mera. Alltihop tillverkas på våra fabriker i Ängelholm! De ytterst få komponenter vi köper in från andra leverantörer är specialtillverkade enligt våra specifikationer och ritningar. De företag vi samarbetar med är de bästa i branschen och utvalda för sin kompetens att tillverka delar av den kvalitet vi kräver.
RR: Det står mycket på nätet om Koenigseggs olika hastighetsrekord, som dock blir slagna emellanåt, har ni några aktuella hastighetsrekord som står sig just nu när detta skrives?
CvK: Vi har ett antal rekord. Vi satte fem hastighetsrekord 2017 med Agera RS. Det finns vissa som hävdar att de har slagit dessa rekord, men ingen av de bilar som kördes snabbare var homologerade gatbilar som kan köpas på den allmänna marknaden världen över. Det var till exempel en Bugatti som gick fortare men den går inte att köpa för den skulle aldrig kunna bli godkänd för att köra lagligt på allmän väg. Så vi hävdar med stolthet att vi fortfarande innehar rekorden eftersom den Koenigsegg som satte dem var en standardmodell homologerad för allmän trafik och försäljning på alla marknader, inte en unik fabriksracer som är oåtkomlig för allmänheten. Bland våra senaste rekord var en körning förra året från 0 till 400 km/tim och tillbaka till 0, vilket en Koenigsegg Regera klarade på bara 28,81 sekunder.
RR: Miljökraven blir allt hårdare, kommer det att bli problem att klara alla krav? Har ni någon speciell strategi för framtidens regler?
CvK: Ja, miljökraven är stränga och de kommer bara att bli ännu strängare. Koenigsegg tog ledningen på det här området redan för drygt tio år sedan när vi introducerade CCXR, den första supersportbilen i världen som drevs med miljövänligt E85-bränsle. Den möjligheten finns idag i alla Koenigsegg-modeller. Vi har även utvecklat en hybridteknologi som först användes i Regera och som kommer att användas i framtida nya modeller på olika sätt. Vi fortsätter att vidareutveckla tekniken och ökar antalet komponenter som vi själva tillverkar på fabriken i Ängelholm, som batterisystem, kontrollsystem och elmotorer som vi kan erbjuda till tillverkare inom andra branscher. Det är en spännande tid!
RR: Vi har hört intressanta rykten om ett sensationellt event i Båstad och Ängelholm i sommar, kan du berätta mer?
CvK: Det stämmer. 5 till 7 juli går The Aurora av stapeln i Norrvikens trädgårdar i Båstad. Det är en Scandinavian Concours där ikoniska klassiker ska möta framtidens klassiker. The Aurora består av fyra huvudnummer:
• The Aurora Showfield, den större bilutställningen på Norrviken.
• The Aurora Concours, ikoniska klassiska bilar som betygsätts av en jury.
• The Aurora Hypercar Experience, Hypercars i det absoluta performance-segmentet.
• The Aurora Talks, ett samtalsforum på Norrviken om performance, framtidens mobilitet och motorsport.
Koeningsegg har tillfrågats om att ställa upp som Hypercar Partner, företaget Motikon blir Classic Car Partner. Syftet med de båda är att ringa in mötet mellan det klassiska och det framtida där classic cars möter moderna Hypercars på en och samma utställningsarena. Lite också för att se vilka som eventuellt kommer bli ”framtidens klassiker”. Vi är väldigt glada för att det kommer en concours till Skandinavien eftersom Bjärehalvön är vår bakgård och all vår produktion ligger 20 minuter från eventet, utanför Ängelholm. Så via vår närvaro här har Bjärehalvön verkligen blivit en signifikativ plats för ”performance engineering” inom Hypercar-segmentet.
Inkluderat i anmälningsavgiften för The Hypercar Experience på The Aurora i Båstad är en inbjudan till en Performance Day at Koenigsegg’s HQ and its Test Track i Ängelholm där alla Hypercars (oavsett modell eller tillverkare) välkomnas. Efter Hypercarträffen hos Koenigsegg kör alla Hypercars i kortege utmed kusten mot Båstad där de sedan ställs ut på Auroras eventområde under helgen. Ovanpå det har vi på Koenigsegg även fått förfrågan om att vara med och utveckla programpunkten The Aurora Talks på Norrviken där det kommer att vara olika paneldiskussioner kring performance, mobilitet och framtidens motorsport. Jag kommer att vara en av talarna men även andra gästtalare har bjudits in.
Filip Larsson som äger Motikon tar sedan hand om utställarna för Classic Cars och gör unika programpunkter för just de utställarna på Bjärehalvön, så det blir ett väldigt dynamiskt event och en mycket varierande helg för den som väljer att ställa ut sin Hypercar eller Classic Car. Vad vi på Koenigsegg gillade med The Aurora var målsättningen om att skapa Skandinaviens finaste och återkommande event. Det behövs här i Skandinavien. Det finns fantastiska bilsamlingar här uppe i norra Europa som aldrig har ställts ut i Sverige, så det är ett fantastiskt sätt att uppmärksamma det breda motorintresset som finns i Skandinavien och en möjlighet för många bilsamlare att kunna visa upp sina samlingar på ett trevligt inramat event på svensk mark.
Text: Thomas Wiman