Pandemi och känsligt världsläge till trots – utbudet för samtidskonst i Stockholm är livskraftigare
än någonsin.
Att hitta en inredningsstudio som matchar den höga standarden hos den 750 miljoners affärsjet du har tänkt köpa är inte så lätt. Formgivarna håller vanligtvis till inne på flygplanstillverkarnas fabriker vilket ofta är en bullrig och smutsig industrimiljö. Men ett antal tillverkare satsar nu på att ändra på den saken och har investerat stora summor i ett tidigare negligerat område – kundupplevelsen.
Bombardiers Laurent Beaudoin Completion Centre i Quebec är en specialbyggd och luxuös designavdelning mitt emot själva flygplansfabriken, som överbryggar gapet mellan tillverkningen och inredningen.
– Vi beslutade oss för att göra besöket till en unik och skräddarsydd upplevelse för varje enskild kund, säger Katie Papoutsis, chef för Bombardiers kundrelationer.
Den 14 000 kvadratmeter stora designavdelningen påminner om ett modernt femstjärnigt hotell och används enbart för kundbesök, med ett antal konferensrum, ett exklusivt showroom med hundratals provbitar av tyger, läder, träslag och metaller. Här finns även ett professionellt restaurangkök där chefskocken Steve Lemieux och hans team skapar femstjärniga måltider för kunderna.
– Våra kunder får berätta lite om vilka rätter de tycker om och eventuella dieter eller allergier, och så skapar köksmästaren en unik måltid baserat utifrån just de önskemålen. Vi avslöjar inte i förväg vad som kommer att serveras för då hade det ju inte blivit någon överraskning, säger Katie Papoutsis.
Gulfstream har också moderniserat sitt designcenter på företagets högkvarter i Savannah, Georgia. Resultatet har blivit ett showroom med högt i tak där tillverkaren visar upp sina mest populära material, ibland sorterade i kollektioner med namn som Sports Aesthetic eller Minimalist Aesthetic.
– Det brukar få igång diskussioner, och det kan behövas. Till exempel vår G500 och G600 har hundratals valmöjligheter när det gäller inredningen, säger Tray Crow, Gulfstreams chef för inredningsdesign. I visningshallen finns även tre inredningsmodeller i full storlek av företagets nya plan G700, G600 och G400.
– Modellerna låter kunden stiga in och få en uppfattning om storleksförhållandena, förklarar Tray Crow.
Men självklart är vissa kundmottagningscentra mer specialiserade än andra. Hos Boeing Business Jets är alla interiörer i deras privatjetkonverterade passagerarplan skapade helt från scratch.
– Samtliga av våra interiörer är skapade av utomstående formgivare, berättar Alexis Fecteau som är företa- gets chef för internationell marknadsföring. Boeing Business Jets samarbetar med väl etablerade designföretag som Andrew Winch och Alberto Pinto, och har knutit nya kontakter med firmor som är kända för nya djärva idéer som SkyStyle och KiPcreating, som tillsammans har skapat det prisvinnande designkonceptet ”Genesis” för Boeing Business Jets 787.
– Vi har några materialprover i vår studio, men den här kategorin kunder har ofta redan klart för sig exakt vad det är de vill ha, säger Alex Pardo som guidar kunderna i att göra verklighet av sina visioner. Hans team använder mycket realistiska digitala modeller som låter kunden se interiören i full skala och samtidigt kan visualisera olika typer av material.
Den allra senaste tekniken blir allt viktigare inom inredningsdesign, särskilt i mötet med kunden. I våras öppnade ACJ sitt nya ACJ TwoTwenty designcenter på Airbus högkvarter i franska Toulouse, med en kabin i full storlek, ett urval av olika material samt virtual reality teknologi som låter kunden uppleva olika varianter av inredning utvecklade av ACJ:s designteam under ledning av Sylvain Mariat.
– Vi tog fram ett förslag som kunden godkände redan vid sitt första besök. Han var positivt överraskad över allt vi kunde visa upp i full skala. Man kan titta, känna på materialen och göra modifieringar så att allt blir exakt så som man vill ha det.
Men formgivarna måste samtidigt förvissa sig om att de digitala presentationerna verkligen går att omsätta i fysisk verklighet, berättar Sylvain Mariat.
– Vi är stolta över att kunna presentera designlösningar som fungerar ihop med de tekniska kraven. Det innebär att vi måste ha en konstant kommunikation med ingenjörer som har full koll på materialens brandsäkerhet, slitstyrka, struktur och så vidare. Vi lovar aldrig något som vi inte kan hålla, säger Marat och berättar att ett viktigt mål är att varje detalj ska vara lika funktionell som dekorativ.