Fem motoryachter som blandar vackra retrokänslor med modern teknologi för att visa upp vad man kan skapa i trä, det mest klassiska av båtbyggarmaterial.
111 fot långa Geist lanserades förra juli av Spirit och är den största singelmastade träyachten som byggts i UK sedan 30-talet när America´s Cup Shamrock V regerade över haven. Men Geist är mycket mer än en jättestor slup. Hennes miljömedvetna ägare krävde system, däribland ett elektriskt framdrivningsystem av Troqeedo som är det första i sitt slag, en 100KW motor med BMW litium-jon-batterier som laddas under segling. Interiören, designad av Rhoades Young, lyfter träet till sin fulla potential genom att visa upp den hållbara sipo-mahognyn, teaken och valnöten i en serie oändliga kurvor. Till och med hennes segel är gjorda av återvunna material.
Hacker Boat Company har sina rötter hos John Hacker som tillverkade båtar för de rika och berömda under det glada 20-talet. Fabriken i Ticonderoga, New York, bygger moderna båtar med trippla förarhytter som ser ut att komma direkt från J.D. Rockefellers brygga. Nyligen lanserade Restless är ett specialprojekt som baserats på tävlingsbåten Miss APBA från 1923 med en fotpedal för acceleration för att nå upp till topphastigheten på 105 km/h. Hacker-teamet lyckades skapa det iögonfallande blåa skrovet genom att kombinera en dubblerad mahognybordläggning med ett ytskick av glasfiber och ägarna valde likadant Cuoio-läder som Ferrari använder för att passa ihop med båtens fribord.
Jakob Boesch byggde sin första båt under 1890-talet och över ett sekel senare fortsätter hans familj att blanda nya teknologier med traditionsenligt schweiziskt hantverk. Boeschs nya 28-fot långa 860 har ett klassiskt skrov i mahogny med upp till elva lager trä lagda i rätt vinkel, tillslutna med sex lager epoxy och sex lager fernissa. Moderna framdrivningsalternativ som de dubbla 150KW elmotorerna finns att välja mellan för tyst och miljövänlig drift. 860:s noggrant utformade silhuett döljer en monstermaskin med dubbla 380 HK gasmotorer från Ilmor för att uppnå en toppfart på nästan 80 km/h.
Van Dam, som har byggt båtar i mahogny sedan 1977, har tagit sig ifrån den traditionella 20-talsstilen för att fokusera på mer originell design, däribland Catnip. 30-fotaren har en Art Deco-känsla i interiören med imponerande metallarbete, bland annat en samling med halvcirkelformade instrumenthus, vindruteramar med smala öppningar och spegelliknande roder i rostfritt. Med sina två 385 HKs inombordare från Ilmor har Catnip en toppfart på 92km/h, och då Van Dam inte bygger samma båt två gånger så är hon också ensam i sitt slag.
Till skillnad från resten av listan så är Hood 57 LM inte en sann träbåt. Skrovet är, vad tillverkaren Lyman- Morse skulle kalla ett ”träkomposit”, en kombination av lamellimmad gran med glasfiber. Även om 1950- tals New England-looken och den banbrytande konstruktionen visar potential för ett modernt retrosegment så finns här högteknologiska inslag som ett kolfibertak och elektriska fönster. En tuff, lättviktig båt designad för att köras till havs med dubbla 1350 Volvo IPS pod drives som levererar en toppfart på 70 km/h. Tillsammans med en interiör som innefattar en salong och två generösa lyxhytter är hon lika rymlig som vilken glasfiberkonkurrent som helst.
Modulteknik på sjön
Bland konfigurationerna för Swan Shadow finns den här versionen med öppet däck.
Sällskapsvarianten med lounger och ett bord.
Shadow i ”dåligt väderläge” med taket och sidorutorna fullt uppfällda.
Konceptet med modulbyggda yachter föddes 2011 med Wider 42, vars sidor kunde fällas ut över vattnet och förvandlas till badbryggor samtidigt som den invändiga ytan fördubblades. Nu har tre nya modulyachter introducerats som visar hur långt denna filosofi har utvecklats.
– Modulkonceptet är väldigt spännande eftersom det låter oss ge kunden mer för en lägre kostnad, säger Andrew Bartlett, designchef på Tiara Yachts.
Formulas 500 SSC har ett nedfällbart tak och bakre glaspaneler som går att öppna och stänga på några sekunder.
Bartlett berättar om ”Euro-chaise”- konceptet på Tiaras nya 48 LS, en rejält tilltagen lounge som kan fällas i många lägen upp till 180 grader framifrån och bakåt. Nedfälld bakåt blir den en badbrygga och soldäck, i det främre läget bildar den en enhet med matbordet när det är dags att avnjuta en måltid.
– Det behövs bara en knapptryckning för att öka storleken på teakdäcket i aktern. Den här tekniken kan ändra båtens layout dramatiskt vid behov, säger Andrew Bartlett. Formula Boats 500 SSC är den största och mest sofistikerade sportyachten från den amerikanska tillverkaren och är utrustad med elektroniskt styrda takpaneler för att öppna taket med en knapptryckning, samt elektriska skjutdörrar och fönster som ger panoramautsikt i fullt öppet läge. När dåligt väder hotar kan Formula sluta sig som en mussla på några sekunder. 500 SSC har även flera bord och stolar som kan fällas undan vid behov så att man kan skräddarsy spontana umgängesytor. Swan Shadow är en annan flytande kameleont. 43-fotaren har fått låna de eleganta linjerna från den finska tillverkarens tävlingsseglare och är den första motoryachten som har fått namnet Swan. Båtens chefsdesigner, Jarkko Jamsen, säger:
– Vi har lagt ner stor tankemöda på livsstil och olika möjligheter för användning. Förarplatsen kan öppnas och stängas och vi använder ett bolt-on-system för alternativa möbleringar. Shadow kan användas med bekväma lounger eller öppen för dagsturer och sportfiske. Badbryggan bjuder på olika möjligheter och kan ställas i tre olika lägen. Förutom mångsidigheten är alla tre båtarna byggda för prestanda. Med tredubbla 350 hästars utombordare har Shadow en toppfart på 55 knop, medan den större Tiara kan uppnå 52 knop tack vare tre 600 hästkrafters Mercury Verado. Formula, med sina fyra Verado, uppnådde nästan 60 knop när Robb Report besökte Mercurys hemliga testanläggning Lake X utanför Orlando, Florida.
Den så kallade Euro-chaisemodulen på Tiara 48 LS kan rotera 180 grader och ge extra utrymme på teakdäcket baktill.
Modulkonceptet är väldigt spännande eftersom det låter oss ge kunden mer för en lägre kostnad.
Text: Michael Verdon