Turbopropen har länge ansetts som ett nyttobetonat flygplan, men passar bra för lyxomvandling.
Embraer skapade nyheterförra sommar genom att dela sin vision för framtiden, som förenar gapet mellan nyskapande och gamla turboprops.
Det är nästa generation turboprop som kommer att ta itu med vad Embraer tror kommer att bli en explosion i inrikes flygresor under de kommande 20 åren, med en design som inkluderar aktermonterade motorer för en tystare kabin och bättre bränsleeffektivitet än sina konkurrenter.
Inledningsvis riktade man sig till reklammarknaden för att påvisa ett bra exempel på hur den nya versionen av turboprop skiljer sig från den gamla modellen.
Denna nyhet blir snabbt känd som lyxiga och tekniskt kunniga flygplan som kan fylla behovet till såväl små till medelstora jetplan.
– Berättelsen om turboprop har varit en blandning av privat och affärsmässig användning, säger Philippe de Segovia, chef för TBM-kampanjen på Daher, som nyligen släppte sin TBM 960.
– Vad vi ser är ett stigande intresse från personer som fastnar i flygbolagets förseningar och avbokningar, eller som behöver nå platser snabbt för möten utan att spendera för mycket pengar.
Utvecklingen härrör från ett generationsskifte, då de under 40 år ser marknaden med ett större fokus på både bekvämlighet och hållbarhet.
– En propeller ser gammaldags ut, medan en jet är cool och modernare, säger de Segovia.
– Men den nya generationen är mindre bekymrad över tankesättet, de bryr sig mera om effektiviteten.
På Beechcraft, turboproptillverkaren med 90 år i branschen, har nyheten lett till en omarbetning av dess ärevördiga King Air-märke som togs i bruk 1964. Christi Tannahill, senior vice president för kundupplevelse på Textron Aviation, och Beechcrafts skapare, påpekar att nyligen så är modeller som King Air 360 och 260 inte längre lika nyttobetonade som tidigare generationer.
– Passformen och finishen har dramatiskt förbättrats, säger hon och noterar att uppgraderingarna är inspirerade av bilbranschens lyx-suvar.
Passformen och finishen har dramatiskt förbättrats.
Allt från säten till stora fönster till spotlightbelysning och skulpterade sidoväggar har gjorts om.
Det betyder omformade skåp, utdragbara arbetsbord, stationer för USB-laddning och generellt uppgraderat material. Detaljer såsom upplysta mugghållare och spotlightbelysning längs sidoväggarna är de typer av förbättringar som inte skulle ha tagit sig in i den förflutna turbopropen.
Men nu är lyxen inne.
– Allt från säten till de stora fönstren till spotlightbelysning och skulpterade sidoväggar har omarbetats för att skapa mer utrymme totalt sett, säger Tannahill.
På den tekniska sidan har Beechcraft infört automatiskt gasreglage i kabinen samt digital trycksättning, vilket minskar kabintrycket för en mer bekväm flygning.
King Air 360 med elva platser flyger i 312 knop med 1 806 sjömils räckvidd, medan 260 med nio platser nästan matchar dessa siffror.
Även om det inte är jethastigheter hävdar de Segovia att turboprops har en fördel tack vare mindre tidsåtgång gällande samspelet med flygtrafikledning, samt eftersom de är mer effektiva på mediumhöjder når de sina marschhastigheter snabbare än jetplan.
– Särskilt i trångt luftrum är det ofta ingen fördel med att flyga ett jetflygplan, hävdar han.
Dahers enprops TBM 960 flyger i mer än 300 knop, där det i förarkabinen inkluderar allt från ett automatiskt landningssystem till isbildnings detektering och skydd.
Kabinen har jetliknande funktioner, inklusive bakgrundsbelysning integrerad i taket och elektroniskt justerbara fönster styrda via en bildskärm som styrs av passageraren.
Och så finns det de löpande kostnaderna. De Segovia jämför på en kund som flyger ca 500 timmar per år: Efter byte till en turboprop, sparade han 400 000 dollar i driftsavgifter samtidigt som man inte ger upp mycket av lyxen.
– Det finns ingen jämförelse mellan nu och för tio år sedan, säger han.
– Turboprops har bekvämligheter för alla typer av passagerare, med en hel del nymodigheter.
Text: George Gorant